arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۸۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۹ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۳

کدام بزرگراه و تونل تهران، پولی می‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شهرداری تهران در لایحه اخذ عوارض از معابر خاص پیشنهاد کرده است تردد از معابر مشخص شده 300 تومان هزینه داشته باشد. در این میان برخی از خودروها از پرداخت عوارض معاف هستند.

به گزارش مهر، این هفته احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران از بررسی یک فوریت لایحه اخذ عوارض از معابر خاص خبر داد که شامل تمامی تونل ها و بزرگراه های پایتخت می شود.

او گفت: قرار نیست سرمایه گذاری هایی که در سطح شهر تهران می شود، مانند ساخت تونل، پل و بزرگراه از جیب مردمی که خودرو ندارند، گرفته شودوشهروندانی که خودرو دارند اما از این تسهیلات استفاده نمی کنند و کسانی که خودرو ندارند نباید هزینه تردد کسانی را بدهند که می خواهند با خودروهایشان در خیابان ها تردد کنند.

دنیامالی ادامه داد: عادلانه این است افرادی که از این معابر استفاده می کنند، مالیات یا عوارض راه را بپردازند که خوشبختانه امکانات و زیربناهای این کار فراهم است.

اما در لایحه پیشنهادی شهرداری به شورا معابری که قرار است در صورت موافقت شورا تردد از آنها پولی شود مشخص شده است . در لایحه مجوز اخذ عوارض تردد از معابر خاص شهری در یکی از ماده واحده های خود اعلام کرده است تونل های «نیایش»، «توحید»، «رسالت» و پل طبقاتی «صدر» به عنوان معابر خاص برای اخذ تردد در نظر گرفته شوند و مبلغ 300 تومان به صورت الکترونیکی از هر خودرو برای هر بار عبور از این مسیرها اخذ شود.

در این لایحه پیشنهاد شده که خودروهای برقی، هیبریدی، خودروهای امدادی، آمبولانس، خودورهای عمومی ، انتظامی ، نظامی ، خودروهای معلولان و خودروهای حمل و نقل عمومی و حمل مسافر از جمله تاکسی و اتوبوس و خودروهایی که از شهرداری مجوز دارند از پرداخت عوارض مستثنی هستند.

این در حالی است که گزارش توجیهی موجود در این لایحه نشان می دهد که مواردی همچون افزایش سرعت جریان ترافیک، کاهش زمان سفر و رونق بخشیدن به حمل و نقل عمومی در این لایحه مورد توجه بوده است آنچنان که اعمال محدودیت ها در مسیرهای تعیین شده و دریافت عوارض به علاقه مندی جامعه به استفاده از حمل و نقل عمومی کمک می کند .

نگرانی دیگری که در برخی اظهارنظرها مطرح شده بود تاثیر تصویب این لایحه بر هزینه های مردم است اما رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر این مضوع را رد کرد. احمد دنیا مالی با تاکید بر اینکه هیچ عوارضی از تاکسی ها اخذ نمی شود، گفت: بنا بر این عوارض مطروحه درنرخ تاکسی ها اثر ندارد و هزینه های زیادی به مردم وارد نمی کند بلکه این لایحه ای است که به نفع مردمی است که خودرو ندارند و سختی استفاده از حمل و نقل عمومی را تحمل می کنند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا گفت: به ازای هر سه نفر در تهران یک نفر خودروی شخصی دارد و هرکس که قرار است در این شرایط آلودگی هوا و ترافیک از خودرو شخصی استفاده کند باید هزینه تردد آن را هم پرداخت کند چرا که باور ما این است که هزینه های تردد هر خودرو بیش از مبلغی است که آنها پرداخت می کنند و آلودگی این خودروها هزینه بیشتری برای مردم تهران دارد.

دنیامالی گفت: ما به دنبال این هستیم که این کار را شروع کنیم چرا که اجرای این لایحه به درآمدهای پایدار شهرداری کمک می کند و بدین ترتیب با عوارضی که از خودروهای در حال تردد اخذ می شود فرصتی برای توسعه شبکه فراهم می کنیم یعنی بخشی از هزینه توسعه حمل و نقل عمومی از مردمی که هر روز از خودرو شخصی استفاده می کنند اخذ می شود.
نظرات بینندگان