arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۸۸۶۸
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۱ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۳

اوکراین، سوریه و مذاکرات هسته‌ای در صدر موضوعات کنفرانس مونیخ

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کنفرانس مونیخ امسال تحولات اوکراین را در حالی به طور ویژه در دستور کار قرار داده که قرار است برای نخستین‌بار انتشار گزارش امنیتی مونیخ و به کار گیری آن در تصمیم‌گیری‌های آتی در دستور کار قرار گیرد.

آلمان از امروز مانند سال‌های گذشته میزبان کنفرانس امنیتی‌ای است که در شهر مونیخ برگزار می‌شود. بنا بر اعلام دبیرخانه این کنفرانس، پنجاه‌و یکمین دور این اجلاس که 6 تا 8 فوریه (17 تا 19 بهمن) برگزار می‌شود، تمرکز فعالیت خود را بر فروپاشی نظم جهانی با توجه به تحولات یک سال گذشته قرار خواهد داد و البته بحران اوکراین و تاثیر آن بر ساختار امنیت اروپایی و نیز وخامت اوضاع خاورمیانه مورد توجه قرار خواهد گرفت. موضوع بحران آوارگان در سراسر جهان و مبارزه با تروریسم هم یکی از مهمترین مواردی خواهد بود که کنفرانس مونیخ به آن می‌پردازد. بحران سوریه، روند مبارزه با افراط‌گرایی و همچنین پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات جاری میان تهران و گروه موسوم به 1+5 از دیگر سرفصل‌های مورد بررسی در این نشست خواهد بود.

شمار بالای افرادی که در این کنفرانس شرکت می‌کنند

در میان میهمانان بلند پایه‌ای که در کنفرانس مونیخ امسال شرکت می‌کنند، «ولفگانگ ایشینگر» رئیس کنفرانس اعلام کرده است که از «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «سالی نینیستو» رئیس‌جمهور فنلاند، «دالیا گریباوسکایته» رئیس جمهور لیتوانی، «توماس هنریک ایلوس» رئیس‌جمهور استونی، «حیدرالعبادی» نخست‌وزیر عراق، «تمام سلام» نخست‌وزیر لبنان، «ینتس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، «مارتین شولتس» رئیس پارلمان اروپا، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «یانگ ییه شی» مشاور دولت چین، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «یون بیونگ سی» همتای کره‌ای وی دعوت به عمل آورده است. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، جان کری وزیر خارجه و جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا هم از دیگر شرکت‌کنندگان در این نشست خواهند بود. بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، آقایان ظریف و کری در حاشیه اجلاس مونیخ، دیداری دوجانبه خواهند داشت.

علاوه بر مقامات بلندپایه از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو ناتو، نمایندگان ارشد آمریکا و هند، انتظار می‌رود که مهمانان دیگری در کنفرانس مونیخ شرکت کنند. از جمله این افراد می‌توان به «کوفی عنان» دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد، «سالی شتی» دبیر کل عفو بین الملل، «کنت روت» مدیر دیده‌بان حقوق‌بشر و «کوئیمی نایدو» مدیر اجرایی صلح سبز  اشاره کرد.

از آلمان به عنوان میزبان این کنفرانس علاوه بر مرکل،‌ «فرانک والتر اشتاین‌مایر» وزیر خارجه، «اورسولا فون‌در‌لین» وزیر دفاع و «گرد مولر» وزیر توسعه این کشور هم حضور خواهند داشت.
در کنفرانس امسال حدود 20 نفر از سران کشورها و 60 وزیر خارجه و دفاع شرکت می‌کنند. علاوه بر این انتظار می‌رود 30 نفر از روسای سازمان‌های برجسته جهانی، هیئت‌های پارلمانی بلندپایه به خصوص از آمریکا در کنفرانس مونیخ 2015 حاضر شوند.

وقایع حاشیه‌ای کنفرانس پنجاه ویکم

امسال هم مانند سال‌های گذشته طیف گسترده‌ای از مسایل مختلف جهانی از جمله خلع‌سلاح، بیماری ابولا، مبارزه با فساد، مهاجران، امنیت سایبری، انرژی و محیط زیست قبل و همزمان با کنفرانس مونیخ در دستور کار قرار گرفته‌اند.

نمایندگانی از شرکت (BMW) و موسسه مطالعات صلح بین‌المللی (SIPRI)، جامعه آلمانی همکاری بین‌المللی (GIZ) هم به کنفرانس امسال دعوت شده‌اند. برای نخستین بار در کنفرانس امسال «پنل افراد برجسته در امنیت اروپا به عنوان یک پروژه مشترک» به ریاست ایشینگر برگزار خواهد شد.

با ابتکار سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE)،سوئیس در سال 2014،صربستان 2015 و آلمان در سال 2016 ریاست ماموریت را برای تقویت اعتماد میان کشورهای حوزه یورو و منطقه اوراسیا بر عهده دارند و می‌کوشند تا  سیستمی انعطاف‌پذیر برای امنیت اروپایی بر مبنای توافق هلسینکی ایجاد کنند.

انتشار گزارش امنیتی مونیخ برای نخستین‌بار

در کنفرانس امسال برای نخستین‌بار گزارش امنیتی مونیخ منتشر خواهد شد. در نسخه مراسم افتتاحیه از این گزارش با عنوان «فروپاشی نظم، نگهبانان ناراضی »نام برده شده است. قرار است این گزارش هر سال برای مقابله با مسایل موجود در زمینه سیاست‌های امنیتی منتشر شود.همچنین برای تهیه خلاصه‌ای کوتاه از موارد کلیدی، این گزارش می‌تواند از این جنبه که در بر دارنده شماری از سر فصل‌ها، چارت و نقشه‌هاست، مفید باشد.

به عبارتی این گزارش می‌تواند در افتتاحیه کنفرانس مونیخ و دیگر رویدادهای مربوط به مسایل مطرح شده در کنفرانس مونیخ در سال جاری به کار رود و به تصمیم‌گیری کارشناسان مسایل امنیتی و دیگر افرادی که به مسایلی اینچنینی علاقمندند کمک کند.

گزارش امسال به صورت ویژه به بحران اوکراین و تحولات خاورمیانه می‌پردازد. در تهیه این گزارش از همکاری بسیاری از موسسات برجسته جهانی استفاده شده است.

ولفگانگ ایشینگر در این مورد بیانیه‌ای منتشر کرد:«تداوم بحران در اوکراین و ادامه درگیری‌ها در خاورمیانه از جمله داعش به خوبی نشان داده است که قوانین اساسی در ساختار جهانی زیر سوال رفته‌اند.با توجه به این شرایط من امیدوارم و همینطور انتظار دارم که کنفرانس پنجاه‌و‌یکم بتواند به راهکاری برای پایان بحران‌ها و تقویت و توسعه در سیستم جهانی کمک کند.»

کنفرانس امنیتی مونیخ در 5 دهه گذشته به عنوان یکی از مهم‌ترین نشست‌های سالانه برای حل مسایل استراتژیک محسوب می‌شود. از زمان تاسیس این گزارش در سال 1963 به عنوان نهادی مستقل فعالیت کرده تا به گسترش صلح در جهان کمک کند. این کنفرانس به ویژه بر حل مسایل فرا آتلانتیک تمرکز دارد.

غیر از کنفرانسی سالانه که هر سال اوایل فوریه برگزار می‌شود، برگزار کنندگان این کنفرانس در قالب‌های کوچکی از جمله نشست امنیت انرژی که امسال 6 و 7 می در برلین برگزار می شود، فعالیت می‌کنند. نشست گروه مرکزی که هر ساله در پایتخت‌های مختلف برگزار می‌شود و نشست دفاعی اروپا از دیگر برنامه‌هایی است که گردانندگان کنفرانس امنیتی مونیخ آن را اجرا می‌کنند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان