arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۸۹۲۹
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۸ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۳

چک های بالای 100 میلیون تومان سه بانک نقد خواهند شد اما فقط در شعب خودشان/ اولین مأموریت چکاوک

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بانک مرکزی در راستای اقدامات لازم جهت پیشگیری از اضافه برداشت بانک ها از منابع بانک مرکزی بخشنامه ای صادر کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، در این بخشنامه به تمامی بانک ها دستور داده شده تا از پرداخت وجوه چک های با رقم بالای 100 میلیون تومان متعلق به 3 بانک خودداری بعمل آورند. این بخشنامه ضمن تاکید بر اجرای این دستور از تاریخ 9 بهمن ماه به عواقب ناشی از عدم اجرای این بخشنامه نیز اشاراتی داشته است.

تمامی چک های با رقم بالای 100 میلون تومان این سه بانک که پیگیری های خبرنگار ما نشان می دهد سه بانک خصوصی هستند، اعم از چک عادی، رمزدار و بین بانکی جهت واگذاری در سامانه چکاوک و یا تحویل به اتاق پایاپای اسناد بانکی نباید توسط بانک های دیگر دریافت شوند.

اما نکته قابل توجه در صدور این بخشنامه این است که پس از آغاز به کار سامانه چکاوک همان طور که ناصر حکیمی پیش از این نیز گفته بود تنها روزنه اضافه برداشت بانک ها از منابع بانک مرکزی نیز بسته خواهد شد.

این موضوع ضمن آنکه از موفق بودن سامانه چکاوک در شناسایی بانک های بدون منابع خبر می دهد، نشان دهنده اجرای جدی انضباط مالی بانک ها توسط بانک مرکزی است.

اما دارندگان چک های بالای رقم 100 میلیون تومان که متعلق به 3 بانک ذکر شده در این بخشنامه هستند، در صورت مراجعه به بانک های دیگر امکان نقد کردن چک خود را نداشته و این چک ها صرفا در بانک صادر کننده چک قابل وصول است.

از آنجا که دو بانک نامبرده در این بخشنامه بانک های دارای مجوز و بانک سوم نیز در حال طی مراحل اخذ مجوز می باشد، بدون شک می توان گفت چک های متعلق به این بانک ها از پشتوانه مالی برخوردار بوده و جای هیچ گونه نگرانی در خصوص نقد شدن این چک ها نیست.
نظرات بینندگان