arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۸۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۹ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۳

توضیحات انصاری درباره بودجه مرقد امام(ره)

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قانون می‌نویسد: «این انقلاب بی نام خمینی(س) در هیچ جای جهان شناخته شده نیست.» این بخشی از فرمایشات رهبر انقلاب است که همواره در سخنرانی های خود برای احیای نام امام راحل از ایشان یاد می کند. با این حال عده‌ای از وابستگان به محافل سیاسی خاص در سال‌های اخیر، خانواده امام و نزدیکان بیت و موسسه تنظیم و نشر آثار ایشان را در معرض نقدهای ناروا و ناجوانمردانه قرار داده اند.

در ادامه این گزارش می‌خوانید: در همین زمینه قانون به سراغ یکی از نزدیکان امام خمینی(س)رفت. فردی که سال هاست در یک موسسه به دور از حاشیه های سیاسی برای زنده نگهداشتن یاد امام(س) فعالیت می کند. حمید انصاری، قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) از افرادی است که تمام عمر خود را با امام(س) و برای احیای نام خمینی(س) هزینه کرده است.

گفت‌و‌گوی روزنامه «قانون» با او را دررابطه با برخی مسائل مربوط به موسسه و نیز مرقد مطهر امام می خوانید:

برخی مدعی هستند بودجه مربوط به این مکان مقدس صرف اقدامات دیگر می‌شود، شما به عنوان قائم مقام موسسه چه پاسخی به ادعاهای مطرح شده دارید؟

این ادعا از اساس تکذیب می‌شود و باید اشاره کنم بزرگ‌ترین اثر معماری ایران در کوتاه‌ترین زمان با وجود تمام سختی‌هایی که در کار بوده رو به اتمام است و تا سال آینده و یا ‌نهایت سال بعد به اتمام می‌رسد. مسئولان اجرای طرح حرم مطهر امام خمینی (س) تمام توان خود را به کار گرفته‌اند تا این پروژه را به خوبی و با کیفیت بالایی به پایان برسانند.

این پروژه به دست چه کسانی در حال اجراست؟ کار مهندسان ایرانی است؟

بله، همه نتیجه کار و تلاش مهندسان ایرانی است و این پروژه عظیم برای حداقل ۴۰۰ سال آینده امکان مهیا کردن حضور زائران و خدمات دادن به آنها را دارد. نگاه امام خمینی‌(س) در رابطه با این مکان به گونه‌ای بود که بهشت‌زهرا(س) باید کانون امواج انقلاب باشد لذا باید نیز این مکان به گونه‌ای ساخته و پرداخته شود که با امکانات فراوان بتواند به بهترین شکل وظایف و رسالت خود را به سرانجام برساند.

لازم به ذکر است این مجموعه عظیم تنها حرم و زیارتگاه محسوب نمی‌شود بلکه برای شهروندان جنوب شهر به عنوان مکانی برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سوی دیگر سالی ۱۰ میلیون زائر برای زیارت بارگاه مطهر امام خمینی (س) و بزرگانی که در این بقعه مدفون هستند حضور به هم می‌رسانند. در همین راستا ما شاهد آن هستیم که در سالگرد رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی میلیون‌ها نفر در بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مراسم جمهوری اسلامی در این مکان گرد هم می‌آیند لذا باید این مکان به گونه‌ای ساخته شود که بتواند پاسخگوی این حجم عظیم حضار و زائران باشد. مسئولان اجرایی و عزیزانی که در ساخت این مکان مقدس شرکت دارند در تلاشند تا بتوانند مجموعه‌های رفاهی، فرهنگی، اجتماعی و بیمارستانی را در حد این استقبالی که می‌شود، طراحی و اجرا کنند.

استفاده دیگری نیز از این مکان مقدس، خارج از مقوله‌های فرهنگی و زیارتی خواهد شد؟

بله، باید اشاره کنم که نمایشگاه بین المللی تهران قرار است به طور دائم در کنار مرقد مطهر حضرت امام خمینی (س) برگزار شود. این امر باعث می‌شود تا مشکلاتی که مسئولان اجرایی این نمایشگاه و نیز بازدید کنندگان باآن مواجه هستند، رفع شود.

چه پاسخی به ادعاهای مطروحه در زمینه استفاده بودجه این طرح در مقوله‌های دیگر داده‌اید؟

طرح توسعه و ساخت حرم مطهر امام خمینی (س) پروژه عظیم و بزرگی بود که در فاصله کوتاهی صورت گرفته است و ما برای جلوگیری از ادعاهای واهی با اتمام این طرح، اعداد و ارقامی که در اجرا و ساخت این پروژه هزینه شد را اطلاع رسانی خواهیم کرد. با به پایان رسیدن این پروژه همه خواهند دید که عشق به امام (س) چه کارها می‌کند. در اینجا باید از تلاش‌های عزیزانمان در جهاد سازندگی، سپاه و بسیج که حتی زمانی یک سال خانه و کاشانه خود را‌ رها کرده بودند و در بیابان‌های اطراف مرقد زندگی می‌کردند و برای اجرای طرح مرقد به ما کمک می‌کردند، تشکر کنم.

برخی افراد و گروه‌ها سعی دارند به گونه‌ای با موسسه تنظیم و نشر آثار امام(س) موازی کاری داشته باشند، این به روند فعالیت‌های شما ضربه وارد نمی‌کند؟

موضع موسسه شفاف است و ما از هر فعالیتی برای ترویج وگسترش اندیشه، نام و یاد امام خمینی (س) استقبال، تشویق و همکاری می‌کنیم و هیچ ممنوعیتی ندارد. ولی نباید فراموش کرد و دانست آن امری که مهم است مرجعیت اعلام سندیت آثار امام (س) است و آن بر عهده موسسه است که تایید کند این مطلبی که نسبت داده به امام (س) صحت و سقم دارد یا خیر. این وظیفه را شخص رهبر کبیر انقلاب به موسسه نشر و تنظیم واگذار کرده‌اند که این یک فرآیند قانونی است. اگر کسی این نقش را مخدوش کند حتما اغراض دیگری دارد.

در صورتی که برخی برای ترویج افکار امام خمینی (س) بخواهند اقدام کنند، این به وظایف شما خلل ایجاد می‌کند؟

اگر هدف گروه‌ها و افراد با نیت خیر و کمک به ترویج هم باشد، ولی هر کسی از خود حرفی را به نقل از امام (س) بزند و ادعا کند، این اقدام صحیحی نیست و اینکه با تغییر گروه های سیاسی در کشور و روی کار آمدن جناح‌ها هر کس به نفع خود ادعایی را مطرح کند، مشکل ایجاد می‌کند و باید اشاره شود وظیفه انتشار اصل نسخ امام (س) با موسسه تنظیم ونشر است ولی اگر کسی بخواهد کمک کند ما با آن همکاری می‌کنیم.

برخی صحبت‌ها ناشی از آن است که افرادی در زمان نهضت مبارزه با شاه را حرام می‌دانستند، شما به عنوان یکی از نزدیکان امام (س) این نکته را تایید می‌کنید؟

بله و این در آثار امام خمینی (س) نیز آمده است. امام (س) در پیام منشور روحانیت خود می‌فرماید، در ۱۵ خرداد سوختن ما در اثر گلوله‌های رژیم نبود بلکه بد‌تر از آن مخالفت‌ها و کارشکنی‌های افرادی بود که مبارزه را حرام می‌دانستند.

این مشکل در ۵۷ هم نمود داشت؟

این معضل تنها مختص به 15 خرداد نبود. در ابتدای انقلاب هم کسانی بودند که سنگ اندازی می‌کردند و گروه‌های انحرافی حضور داشتندکه جنگیدن با شاه را حرام می‌دانستند و سعی می‌کردند در مسیر نهضت انحراف ایجاد کنند و بخش عمده جوانان ما را هم سرگرم مسائل این چنینی کنند.
نظرات بینندگان