arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۹۰۸۱
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۸ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۳

حمله وزیر سودانی به ایران برای جلب حمایت اعراب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک روزنامه عربی چاپ لندن نوشت که یک مقام سودانی با حمله به نقش ایران در خاورمیانه، تنش میان «خارطوم» و «تهران» را افزایش داده است تا از این طریق بتواند حمایت عرب‌های خلیج فارس را جلب کند.

روزنامه عربستانی «العرب» چاپ لندن مدعی شد که «مصطفی عثمان اسماعیل» وزیر سرمایه‌گذاری سودان که اکنون در بحرین به سر می‌برد، به ایران و نقش این کشور در خاورمیانه حمله کرده است.

به ادعای این روزنامه، وزیر سودانی گفته که ایران کشور مهم و همسایه بحرین است و این کشور باید به همسایگان خود اطمینان دهد که در مسائل داخلی آنها مداخله نمی‌کند.

بنا بر این گزارش، اسماعیل از ایران خواسته است که گام مهمی را برای اطمینان‌بخشی به همسایگانش به ویژه بحرین بر دارد و از تلاش برای برهم زدن امنیت و ثبات در این کشور دست بردارد.

العرب ادامه داد، این موضع وزیر سودان، تعجب برخی را به دنبال داشت، به ویژه اینکه روابط میان خارطوم و تهران قوی است و دارای بُعدی راهبردی برای طرفین است.

بنا بر این گزارش، ولی ناظران بعید می‌دانند که خارطوم در حقیقت روابط خود با ایران را قطع کند یا از میزان آن بکاهد.

العرب در پایان مدعی شد، چند ماه پیش سندی لو رفت که حکایت از نشست میان مسئولان امنیتی و نظامی داشت. در این نشست، مسئولان سودان به تفصیل درباره رابطه خود با تهران پرداختند و تأکید کرد که باید این روابط باقی بماند؛ زیرا که به گفته آنها، ایران حامی اصلی سودان است.

شهریور ماه گذشته (اول سبتامبر 2014) وزارت خارجه سودان با احضار کاردار سفارت ایران در خارطوم اعلام کرد که رایزنی فرهنگی ایران تعطیل شده است و دیپلمات‌های آن باید ظرف سه روز خاک این کشور را ترک کنند.

سایت «سودان تریبون» آن زمان در این خصوص با اشاره به بهانه اعلام شده برای تعطیلی این مرکز ایرانی نوشت: رایزنی فرهنگی ایران تنها هر هفته جلسات پخش فیلم درباره تقریب مذاهب اسلامی داشت که این هرگز نمی‌تواند آنچنان که مسئولان سودان ادعا کرده‌اند موجب فتنه در سودان شود.

در همان زمان، «حسن الساعوری» یک کارشناس سودانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، دلیل اصلی تعطیلی رایزنی فرهنگی ایران در «خارطوم» را معامله پشت پرده سودان با کشورهای عربی حاشیه خلیج‌ فارس به خصوص عربستان سعودی و امارات دانست که در ازای کاهش روابط خارطوم با تهران، سطح روابط با کشورهای عربی خلیج‌ فارس افزایش می‌یابد.
منبع: فارس
نظرات بینندگان