arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۹۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۶ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۳

افزايش فشارها بر نتانياهو براي لغو سخنراني در کنگره

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 نخست وزير رژيم صهيونيستي در حالي بر سخنراني در کنگره آمريکا اصرار مي ورزد که فشارها بر وي براي لغو ديدارش از واشنگتن در ميان منتقدانش داخلي و خارجي وي افزايش يافته است.

خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي از قدس نوشت: در حالي که حضور يک رهبر ملي در کنگره آمريکا معمولا مايه مباهات و وحدت است، سفر برنامه ريزي شده نتانياهو به واشنگتن براي سخنراني در کنگره که با مخالفت مقامات کاخ سفيد و بسياري از دمکرات ها مواجه بود، خشم صهيونيست ها را برانگيخته است.

اين خبرگزاري در ادامه گزارش خود افزود: نتانياهو اين روزها با درخواست هاي فزاينده اي براي لغو اين سفر مواجه است و رقباي انتخاباتيش وي را متهم مي کنند که با اين سفر که با هدف کسب آرا بيشتر در انتخابات آتي کنست (مجلس رژيم صهيونيستي) انجام مي گيرد، روابط تل آويو با آمريکا به خطر مي افتد.

نتانياهو تاکنون نشانه اي براي لغو اين سفر بروز نداده است و روز يکشنبه طي سخناني مدعي شد که 'هر اقدامي' را انجام خواهد داد تا از مذاکرات براي دستيابي به 'توافقي بد يا خطرناک' بر سر برنامه هسته اي ايران جلوگيري کند.

روابط نتانياهو و اوباما اخيرا به دليل اختلاف نظر بر سر مسائل مختلفي از جمله رويکرد مقابله جويانه نخست وزير صهيونيست عليه مخالفانش بر سر رويکرد اوباما در استفاده از گزينه ديپلماسي دچار تنش شده است.

اين اختلافات بويژه بر سر برنامه هسته اي ايران است. نتانياهو مدعيست برنامه هسته اي ايران بزرگترين تهديد است و بايد برچيده شود.

'اسرائيل کاتز' از مقامات کابينه رژيم صهيونيستي و عضو حزب ليکود به رياست نتانياهو در گفت و گو با کانال دو تلويزيون اين رژيم، اختلافات نخست وزير اين رژيم را با اوباما بر سر ايران تاييد کرد، اما گفت: نتانياهو احساس مي کند سالها در حال مبارزه است و ما اکنون به لحظه بحراني نزديک مي شويم.

نتانياهو به بهانه آنچه نگراني از دستيابي اوباما به توافقي بد با ايران مي نامد، از فرصت استفاده کرد و دعوت 'جان بينر' رئيس مجلس نمايندگان آمريکا را براي سخنراني در کنگره پذيرفت.

بسياري از کارشناسان و حتي مقامات سياسي اين اقدام و نيز تبليغات نتانياهو را بر سر برنامه هسته اي ايران، با اهداف سياسي و حزبي و از جمله تلاش براي پيروزي مجدد در انتخابات آينده اسرائيل مي دانند.

وي قرار است سوم مارس (12 اسفند) و تنها دو هفته قبل از انتخابات سراسري کنست، در کنگره آمريکا سخنراني کند اما اين تصميم با مخالفت هايي در داخل آمريکا و بين رقباي انتخاباتي نخست وزير رژيم صهيونيستي مواجه شده است.

کاخ سفيد ديدار نتانياهو را نقض پروتکل هاي ديپلماتيک قلمداد مي کند زيرا قبلا با دولت آمريکا هماهنگ نشده است.

کاخ سفيد گفته است به دليل نزديکي تاريخ اين سخنراني به انتخابات کنيست و جلوگيري از تصور جانبداري آمريکا از يکي از رقباي انتخاباتي، اوباما در طول سفر نتانياهو به آمريکا با وي ديدار نخواهد کرد.

مقامات آمريکايي همچنين نگران آن هستند که اين سخنراني مذاکرات با ايران را تضعيف کند. تاکنون برخي از دمکرات ها اعلام کرده اند در جلسه سخنراني نتانياهو شرکت نخواهند کرد و برخي ديگر از جمله 'نانسي پلوسي' پيشنهاد داده است نتانياهو سخنراني اش را به زمان ديگري موکول کند.

اين در حاليست که دفتر 'جو بايدن' معاون رئيس جمهوري آمريکا اعلام کرده که وي نيز در جلسه سخنراني نتانياهو حاضر نخواهد بود.

با اين حال به رغم ادعاي مقامات آمريکايي براي کناره گرفتن از سياست هاي داخلي رژيم صهيونيستي، بايدن در حاشيه کنفرانس امنيتي مونيخ در آلمان فرصتي يافت تا با 'اسحاق هرزوگ' رقيب نتانياهو در انتخابات ديدار کند.

هرزوگ از منتقدان سخنراني نتانياهو در کنگره محسوب مي شود و آن را يک تبليغات انتخاباتي مبتذل توصيف کرده است که فقط باعث کاستن از حمايت از رژيم صهيونيستي در واشنگتن خواهد شد.

در همين حال، 'ابراهام فاکسمن' رئيس يک مرکز صهيونيستي موسوم به 'اتحاديه ضد افترا' مستقر در آمريکا از نتانياهو خواسته سفرش را به آمريکا لغو کند.

'زيپي ليوني' وزير امور خارجه سابق رژيم صهيونيستي نيز گفته است 'نتانياهو بخاطر سخنراني انتخاباتي، به روابط اسرائيل با آمريکا آسيب مي زند'.

'مئير لاپيد' رهبر حزب 'يش آتيد' نيز سفر نتانياهو را عامل 'آسيب جدي' به روابط با آمريکا توصيف کرده و از نتانياهو خواست از اين سفر صرف نظر کند.

'مايکل اورن' سفير نتانياهو در آمريکا تا سال 2013 ميلادي گفت اگر هنوز هم در اين سمت بود، به رئيس خود (نتانياهو) توصيه مي کرد سخنراني در کنگره را فراموش کند.

'آلون پنکاس' سرکنسول سابق رژيم صهيونيستي در نيويورک، ديدار نتانياهو را از آمريکا 'ايده اي وحشتناک' خواند که نشان مي دهد روابط نتانياهو با اوباما تا چه اندازه تنزل کرده است. وي هدف از اين سخنراني را 100 در صد انتخاباتي عنوان کرد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان