arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۹۹۰۵
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۰ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۳

نارنگی سیاهو، خرمای پیارم و هندوانه میناب داریم!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آهای خانم ، آقا، خانه دار کارمند ،کارگر؛ گلابی نطنز، انار ساوه، هنداونه میناب، نارنگی سیاهو، پرتقال جیرفت و گیلاس تکدانه دارم بیا بخرکه اینجا همه چیز از همه جا وجود داره جا نمانی، قبل از اینکه تمام بشه بخر و ببر دهانت را که نه زندگی است را شیرین کن.

اینها صدای همراه با آواز فروشنده های ثابت و سیاری است که صبح ها و عصرها از میان حنجره کارگران حرفه ای مغازه های تره بار فروشی و یا وانت های بلندگودار در سطح معابر شهرها می توان به خوبی شنید.

هر چند ما ایرانیان به شنیدن صدای دوره گردها که با لهجه ها و شکل های مختلف از جمله نون خشکی، نمکی ی، و افرادی که مبادرت به خرید آهن پاره و انواع چیزهای دیگر می کند داریم اما هر صدایی جز صدای خوش میوه فروشها نمی تواند به ترشح کردن بزاق دهانمان کمک کند.

ژان شاردن، جهانگرد فرانسوی در کتاب ده جلدی اشت به نام «سفرهای سِر ژان شاردن» که به عنوان یکی از بهترین کارهای پژوهشگران غربی درباره ایران و شرق نزدیک به حساب می آید در مورد میوه های ایران نوشته است: در ایران نیزمثل اروپا و بلکه بسی بیشتر انواع میوه لذیذ وجود داشت.

گوناگونی و مشابهت میوه های ایران از لحاظ رنگ اما مختلف در مزه موجب تعجب این جهانگرد فرانسوی شده طوریکه آورده است؛ دراین جا (ایران) به سادگی می توان انواع گوناگونی از خربزه ها، خیارها، انگورها، زردآلوها، انارها، سیب ها، گلابی ها، پرتقال ها، انواع به ، آلوبخاراها، انجیرها، پسته ها، بادام ها، گردوها، فندق ها و همچنین انواع زیتون ها را دید و د فصول مختلف مصرف کرد و لذت برد.

امروزه نیز به دلیل تنوع اقلیمی و همچنین اختلاف ارتفاع شاهد انواع متنوعی از میوه ها در کشورمان هستیم و به همین دلیل کارشناسان می گویند : یکی از تولیداتی که می توان روی آن برنامه ریزی ویژه ای داشت انواع میوه است.

به گفته آنان ایران دارای آب و هوای چهار فصل است و در تمام فصول هم میوه گرمسیری و هم میوه سردسیری تولید می شود طوریکه پرتقال و هندوانه که در شمال و جنوب کشور تولید می شود در یک زمان و در یک مغازه میوه فروشی قابل مشاهده و خرید است.

مهندس جم ایران را بعنوان یکی از منحصربه فردترین کشورهایی می داند که انواع و اقسام میوه ها ی مربوط به اقلیم های متفاوت در آن تولید می شود طوریکه منجر به این شده که بسیاری شهرهای آن مزین به نام یک میوه خاص باشد تا جایی که آن شهر را به نام آن میوه می شناسند و نام بردن میوه آن شهر، ملاکی برای کیفیت آن میوه خواهد بود.

دراین زمینه مثالهای زیادی از جمله سیب دماوند، نارنگی جهرم، خرمای مضافتی بم، انار ساوه، گیلاس مشهد، زرد آلو؛ از کاشان تا ارومیه، هلوهای دماوند و دشت مغان، هندوانه میناب، خربزه تربت جام، توت فرنگی کردستان، توت و شاه توت کاشان، انگور تاکستان؛ گلابی نطنز، خرمای پیارم، نارنج شیراز و پسته رفسنجان که اگر آنرا میوه بدانیم آورده شده است.

به توجه به مشهوربودن و مرغوبیت و همچنین گستردگی جغرافیایی طی چند دهه اخیر شاهد برگزاری همایش های مختلفی نیز تحت عنوان انار ساوه، انگور تاکستان و مرکبات، بوده ایم.

درهرمزگان نیز که خرمای پیارم، هندوانه میناب و نارنگی سیاهوی آن شهرت ملی و حتی فراملی دارد با هدف شناخت و جذب مشتریان بیشتر در بین خریداران و مصرف کنندگان شاهد برگزاری همایش هایی بوده ایم که ازجمله آن می توان به پیارم و به تازگی نیز نارنگی سیاهو اشاره کرد.

هرچند از نوع خاک و کیفیت ظاهری یک میوه و اینکه برای اولین بار درآن محل تولید شده بعنوان دلایل عمده معروفیت آن نام می برند اما تبلیغات و بهتر بگوییم معرفی خوب آن نیز تاثیرگذار است.

بخشدار مرکزی بندرعباس که سیاهوی نیز بعنوان یکی از دهستانهای زیرمجموعه آن قلمداد می شود گفت: برگزاری جشنواره نارنگی سیاهو بسترمناسبی برای معرفی شایسته این محصول در بازارهای فرامنطقه ای است.

ابراهیم اسماعیلی ادامه داد:در میان مرکبات جنوب کشور،محصول نارنگی سیاهو به دلیل کیفیت بالا از شهرت ملی و فراملی برخوردار است و در میان بازارهای جهانی و به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس، آسیای میانه و اروپای شرقی به این نام شناخته می شود.

وی تصریح کرد: در این راستا به منظور معرفی شایسته این محصول و باهدف توجه جدی به حفظ و توسعه گونه های نارنگی در این منطقه خوش آب و هوا، جشنواره با هدف فراهم کردن زمینه های لازم برای معرفی بیشتراین محصول سوم بهمن ماه امسال برگزار می شود.

به گفته بخشدارمرکزی بندرعباس، علاوه بر معرفی قابلیت ها ، چالش ها و مشکلات فراروی تولید محصول و همچنین آموزشهای حرفه ای در استفاده بهینه از آب و خاک ،کاشت و نگهداشت و بسته بندی و صنایع جانبی مرکبات ،تلاش می شود زمینه معرفی و توسعه محصول منحصر به فرد نارنگی سیاهو فراهم شود.

اسماعیلی از اشتغالزایی،ارزآوری، اتکا به تولید و ارائه محصول کیفی و سالم از مزایایی توسعه باغات مرکبات با محوریت نارنگی مشهور به سیاهو نام برد.

بخشدارمرکزی بندرعباس اظهار امیدواری کرد:برگزاری این جشنواره که جمعه سوم بهمن ماه جاری با حضور نمایندگان رسانه ها و مدیران بخش های مختلف برگزار شد، سایر مشکلات و چالش های سیاهو نیز مورد توجه قرار گیرد و زمینه عمران و توسعه این منطقه و رفع کمبودهای آن فراهم شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز سطح زیر کشت باغ های نارنگی این استان را هفت هزارو 230هکتار با تولید سالانه 69 هزار تن عنوان کرد و گفت: رتبه سوم تولید نارنگی کشور به این استان اختصاص دارد.

به گفته حیدری پوری در بین مرکبات جنوب کشور،محصول نارنگی پفکی سیاهو به علت داشتن کیفیت بالا از شهرت ملی و فراملی برخوردار است و در بازارهای جهانی به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس، آسیای میانه و اروپای شرقی محبوبیت زیادی دارد.

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان یادآورشد: دهستان سیاهو از توابع بندرعباس با دو هزارو 300 هکتار سطح زیر کشت بیشترین زمینهای نارنگی این استان را دارد.

دهستان سیاهو محل برگزاری اولین همایش نارنگی به همین نام با بیش از 10هزار نفر جمعیت در فاصله 75کیلومتری شمال بندرعباس واقع شده و شرایط آب و هوایی و زراعی مطلوب ،موجب شهرت مرکبات و به ویژه محصول نارنگی این منطقه شده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان