arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۰۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۶ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۳

جب بوش: رويکرد من با پدر و برادرم متفاوت است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«جب بوش»که خود را براي رقابت هاي انتخابات رياست جمهوري 2016 آماده مي کند اعلام کرد که رويکرد وي با سياست هاي پدر و برادرش که پيشتر رئيس جمهور آمريکا بوده اند تفاوت دارد.

به گزارش يو اس اي تودي، جب بوش، فرماندار سابق ايالت فلوريدا آمريکا که از نامزدهاي احتمالي حزب جمهوريخواه در انتخابات رياست جمهوري آمريکا مي‌گويد ديدگاه‌هايي متفاوت از برادر و پدرش دارد.

جب بوش در جريان سخنراني خود در «شوراي امور جهاني شيکاگو» گفت: آدم بايد خوش‌ شانس باشد که افرادي از خانواده‌اش در شکل‌گيري سياست خارجي آمريکا نقش داشته‌ اند. هرچند مواقعي ديدگاه‌ هاي من با نظر ‌آن‌ها – پدر و برادرم – سنجيده مي‌شود، اما مواقعي هم هست که ديدگاه من با آنها در تضاد است.

بوش گفت: با اين حال من آدم خودم هستم. ديدگاه‌ هاي من هم بر اساس تفکر و تجربياتم شکل گرفته است.

جرج دبليو بوش، رئيس جمهوري سابق آمريکا برادر جب بوش است. جرج بوش پدر هم معاون رئيس جمهوري آمريکا در زمان رونالد ريگان و يک دوره هم رئيس جمهوري ايالات متحده بوده است.

جرج بوش پدر چهل و يکمين رئيس جمهوري آمريکا و جرج دبليو بوش، چهل و سومين رئيس جمهوري ايالات متحده بوده‌اند.

جب بوش در بخش ديگري از سخنانش افزود: هر رئيس جمهوري، اصول و سازگاري‌ها را از روساي جمهوري‌ قبلي ياد مي‌گيرد.

وي همچنين فهرست گروه اوليه مشاوران خود را منتشر کرده و در اختيار رسانه‌ها گذاشته است.

بر همين اساس جيمز بيکر و جرج شولتز، وزيران امور خارجه سابق آمريکا در زمان رياست جمهوري ريگان نام‌شان در اين فهرست آمده است.

همچنين «تام ريج» و «مايکل چرتوف» وزيران سابق امنيت ملي آمريکا در زمان جرج دبليو بوش و «پل ولفوويتز» معاون سابق وزير دفاع آمريکا در زمان جرج دبليو بوش هم در اين گروه قرار دارند.

از «پل ولفوويتز» به عنوان «معمار اصلي جنگ عراق» ياد مي‌شود. وي از چهره‌ هاي شاخص نومحافظه‌کاران محسوب مي‌شود.

در فهرست اوليه مشاوران جب بوش، اسامي ديگري هم آمده است. «مگان او سوليوان» مشاور سابق امنيت ملي جرج دبليو بوش که در حال حاضر در دانشگاه هاروارد تدريس مي‌کند، کسي است که گفته مي‌ شود سياست کاهش نياز آمريکا به منابع انرژي خاورميانه که جب بوش در نظر دارد را دنبال خواهد کرد.

جرج دبليو بوش، پس از دو دوره رياست جمهوري و در حالي که جنگ عراق نارضايتي بسياري را در آمريکا برانگيخته بود و وضعيت اقتصادي کشور در حال سقوط بود، کاخ سفيد را ترک کرد.

جب بوش در ميان حاميان احتمالي مالي خود در شيکاگو گفته است که پيوند ديني و خانوادگي خيلي قوي با برادرش دارد اما مثل هر خانواده ديگري، «اختلافاتي هم ميانشان» وجود دارد.

برخي از کارشناسان سياست خارجي مي‌ گويند جب بوش بايد موضع مشخص‌ تري بگيرد. براي مثال «پيتر فير»، از مشاوران سابق امنيت ملي جرج دبليو بوش گفته که جب بوش بايد در خصوص تصميم برادرش براي حمله نظامي سال ۲۰۰۳ آمريکا به عراق، موضع‌گيري کند.

فرماندار سابق فلوريدا هفته پيش در اين ايالت و در پاسخ به پرسشي در خصوص جنگ عراق، گفته بود که حاضر به بررسي آنچه ديگر گذشته و مربوط به سابق است، نيست.

پيتر فير در اين رابطه گفت: (جب بوش) بايد جواب بهتري پيدا کند که قابل قبول باشد. اول از همه بايد گفت (جب) بوش بايد انتخابات را برنده شود. چيزي هم (که در صورت پيروزي در انتخابات) تحويل مي‌گيرد، خيلي متفاوت از آن‌ چيزي است که برادرش به جا گذاشت. آن زمان بحث القاعده مطرح بود اما حالا جهان عوض شده و نقاط خونيني چون سوريه، عراق و اوکراين در نقشه ديده مي‌شود.

به گزارش آسوشيتدپرس، «وين وبر» از مشاوران سياست خارجي ميت رامني، کانديداي جمهوريخواهان در انتخابات رياست جمهوري آمريکا در ۲۰۱۲ نيز در ميان مشاوران جب بوش حضور دارد.

انتخابات رياست جمهوري آمريکا سال ۲۰۱۶ برگزار خواهد شد و از هيلاري کلينتون به عنوان گزينه احتمالي حزب دموکرات در اين انتخابات ياد مي‌شود.

منبع: مهر
نظرات بینندگان