arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۰۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۶ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۳

رویترز: چرا اوباما اینقدر بابت سخنرانی ضدایرانی نتانیاهو در کنگره خشمگین است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رویترز نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به عنوان کسی که در امریکا تحصیل کرده است ، انگلیسی را با لهجه امریکایی صحبت می کند و در بوستون به عنوان مشاور یک مدیر خدمت کرده است به خوبی می داند چگونه نزدیکترین متحد خود را عصبانی کند.

به گزارش فرهیختگان آنلاین (FDN.ir)، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه در اظهاراتی که به شکل تعجب آوری انتقادی و صریح بود اسرائیل را به تحریف جزئیات مذاکرات در مورد برنامه هسته ای ایران با هدف خرابکاری در مسیر این مذاکرات متهم کرد.

سخنان ارنست جدیدترین مورد از یک رشته تبادل سخنان روز به روز تندتر بین دولت دست راستی نتانیاهو و دولت باراک اوباما رئیس جمهور امریکا بود که مناسبات امریکا و اسرائیل را به بدترین سطح در طول چندین دهه گذشته رسانده است.

ارنست بعد از آنکه نتانیاهو توافق در حال ظاهر شدن با ایران را « بد و خطرناک » توصیف و آن را رد کرد و گفت که او برای جلوگیری از این توافق هر کاری را که بتواند انجام خواهد داد اظهار داشت :« شکی وجود ندارد که بخشی از چیزهایی که اسرائیلی ها در توصیف موضع مذاکراتی ما گفته اند دقیق نیست.»

او افزود :« ما مشاهده می کنیم که روش مستمری از بیرون دادن قسمت های مشخصی از اطلاعات و استفاده از آنها به عنوان بهانه ای برای تحریف موضع مذاکراتی ایالات متحده وجود دارد.»
اگر سخنان ارنست قبلا هم تند نبود اما اظهارات جدید او فقط شروع آن چیزی است که احتمالا دو هفته پرتنش در آستانه سوم مارس یعنی زمان سخنرانی از قبل برنامه ریزی شده نتانیاهو در جلسه مشترک کنگره امریکا در ارتباط با خطر ایران خواهد بود.

نتانیاهو توسط جان بینر رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان و در ابتکاری بین بینر و ران درمر سفیر اسرائیل در امریکا و بدون اینکه کاخ سفید از اول در جریان آن قرار گیرد برای سخنرانی در کنگره دعوت شده است.

این امر به دو دلیل باعث ناراحتی دولت امریکا شده است اول به علت این تصور ایجاد شده که نتانیاهو در حال همکاری با جمهوریخواهان برای تضعیف راهبرد اوباما در مورد ایران و تلاش برای تصویب تحریمهای جدید علیه تهران است.

دوم این سخنرانی در حکم نقض یک پروتکل دیپلماتیک مبنی بر عدم دعوت از رهبران خارجی قبل از انتخابات است. نتانیاهو درست دو هفته قبل از انتخابات پارلمانی اسرائیل در 17 مارس که در آن او برای رسیدن به چهارمین دوره نخست وزیری تلاش خواهد کرد در کنگره امریکا سخنرانی خواهد کرد. در نتیجه اوباما در طول این سفر با نتانیاهو دیدار نخواهد کرد.

روابط بین اوباما و نتانیاهو هیچگاه خوب نبوده است اما طی ماههای اخیر این احساس نارضایتی دوجانبه تشدید شده و نتانیاهو روز به روز بیشتر از سیاست امریکا در قبال ایران انتقاد کرده و امریکا هم در تمامی زمینه ها از شهرکهای یهودی نشین گرفته تا عدم مذاکره با فلسطینی ها از اسرائیل انتقاد کرده است.

از نظر گیدئون راهات استاد علوم سیاسی در دانشگاه عبری سطح روابط بین امریکا و اسرائیل بدترین در طول بیش از بیست سال گذشته است یعنی زمانی که جرج بوش پدر و اسحاق شامیر به ترتیب در امریکا و اسرائیل در قدرت بودند.

راهات می گوید :« این وضعیت مرا به یاد سال 1992 می اندازد یعنی زمانی که امریکا به شامیر فشار می آورد تا سرمایه گذاری در زمینه احداث شهرکها را در مقابل تضمین پرداخت وام توسط امریکا متوقف کند. در آن زمان این وضعیت بر انتخابات اسرائیل تاثیر گذاشت.»

کاخ سفید با قاطعیت می گوید که نباید به نتانیاهو اجازه داد تا در تلاشهای واشنگتن برای حصول به یک توافق هسته ای با ایران که در حکم دستاوردی برای دولت اوباما خواهد بود مداخله کند. در همین حال نتانیاهو بر سر حرف خود مانده و در مقابل یک رئیس جمهور دموکرات در کنار جمهوریخواهان قرار گرفته است.

موشه یعالون وزیر جنگ اسرائیل که از نزدیکان نتانیاهو است تا آنجا پیش رفته که گفته است دولت فعلی امریکا همیشه سرکار نخواهد بود. اما روابط بد با امریکا می تواند به نتانیاهو در آستانه انتخابات هفدهم مارس آسیب برساند.

راهات در مورد نتانیاهو می گوید :« من واقعا منطق او را درک نمی کنم. فکر نمی کنم از نقطه نظر انتخاباتی این کار در نهایت به نفع او تمام شود.»
نظرات بینندگان