arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۰۹۰۰
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۶ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۳

یونسی: احساس تبعیض و بی عدالتی خطرناک است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دستیار رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی گفت: احساس تبعیض و بی عدالتی خطرناک است، چرا که این احساس در ایران اسلامی خلاف واقعیت است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر 'علی یونسی' روز جمعه در دیدار بامسوولان و فرهیختگان و روحانیون، معتمدان و فعالان اجتماعی و فرهنگی شهرستان های جنوب استان سیستان و بلوچستان در چابهار، افزود: این احساس تبعیض و بی عدالتی به صورت غلط در جامعه ما ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در برخی افراد این احساس وجود دارد که ما محروم هستیم و این بخاطر این است که ما فلان قوم هستیم، بویژه اینکه به این موضوع رنگ دینی هم داده می شود.

وی تصریح کرد: نمی خواهم بگویم کسانی نیستند که قوم ستیز، مذهب ستیز نیستند و نمی خواهند جنگ قومی مذهبی و دینی راه بیاندازند، بله کسانی هستند که صداییشان هم در داخل و خارج بلند است اما منشا و دلیل اصلی این احساس تبعیض و بی عدالتی، فرهنگ و نوع نگرش مردمان ماست و نه مذهب و دین.

یونسی تاکید کرد: در راس حکومت بزرگان ما به شدت اصرار دارند که این احساس ازبین برود، قانون هم همین را می می گوید اما هرچه به پایین تر می آییم وجود نگاهها و بینش های خاص مانند فرهنگ های زن ستیز و قوم ستیز و مذهب ستیز باعث می شود که کار به راحتی انجام نشود و نباید این را به حساب دین و جمهوری اسلامی بگذاریم.

به اعتقاد وی مثلا فرهنگ مرد سالاری در همه حوزه ها حاکم است، همه می دانیم که مالکیت زن و مرد ندارد، درست است که در ارث سهم کمتری ببرد، اما چند تا میلیاردر خانم در ایران و جهان داریم ، ثروت ، قدرت و مدیریت در ایران و همه دنیا در انحصار مردان است و این ناشی از فرهنگ است و نباید به آن رنگ دینی داد.

دستیار رییس جمهور تاکید کرد: برخی از فتواها را نباید به حساب دین گذاشت بلکه نظر غالب علما و فقها در بسیاری از موارد متفاوت است.

وی با اشاره به نقش حضرت خدیجه (س) به عنوان یک بازرگان و تاجر در دوران صدر اسلام گفت: برخی از علما و فقها ممکن است فتوایی بدهند که خلاف آموزه تاریخی و سنت باشد و نباید این فتوا را مساوی دین و به حساب دین گذاشت.

یونسی خاطر نشان کرد: با صدور دستورالعمل نمی توان چنین نگاههایی را تغییر داد ( مثلا دستور صادر کنیم که از فردا مدیریت ها مساوی بین آقایان و خانم تقسیم شود)، براحتی نمی توان فرهنگ جامعه را تغییر داد ، بسیاری از شماها نیز همین الان علاقمند هستید خدمت گذار بانوان در خانه باشید، این واقعیتی است غیرقابل انکار.

وی تصریح کرد: باید اسیر حسادت ها نباشیم؛ اختلافات قومی و مذهبی بیشتر ناشی از حسادت است اما متاسفانه رنگ دینی می گیرد، مانع می شود ، مطمئن باشید که استان ظرفیت در همه حوزه ها را دارد، استعدادهای این استان در هیچ کجای کشور وجود ندارد و فقط باید فرهنگ لازم را ایجاد کنیم.

به گفته وی ، شما در استان سیستان و بلوچستان هم نیروی کار، هم متخصص و هم مدیر دارید فقط تضادهای قومی و مذهبی را در امور اجرایی راه ندهید و نگذارید دیگران به اختلاف ها دامن بزنند.

یونسی افزود: امروز دشمن ایران و اسلام اختلافات قومی، مذهبی و محلی است، هرکس و هر فردی بخواهد مردم را در مقابل هم قرار دهد به نام دین و قومیت دشمن اسلام و قرآن و ملت ماست، این چه فکر خطرناکی است که عده ای تلاش می کنند سیستانی و بلوچستانی را در مقابل هم قرار بدهند، رقابت خوب است، اما دشمنی و کارشکنی و نفرت و خشونت خوب نیست دامن زدن به اختلافات خواست اسراییل و آمریکاست.

دستیار رییس جمهوری تصریح کرد: عده ای در داخل آلت دست دشمنان هستند، برای مردمی که مشکلی ندارند و قرن ها باهم زندگی کرده اند ، فرهنگ ایرانی ها این بوده است ، آنچه در بلوچستان می گذرد ، با آنچه در کردستان ، مازندران ، فرهنگ یکی است اسلامش هم یکی است، تفاوت ها زیباست، کسانی که می خواهند این تفاوت ها را تبدیل به دشمنی بکنند، دشمنان اصلی ملت ما هستند.

یونسی خاطر نشان کرد: وظیفه دولت است که در عمل این تفاوت را نادیده بگیرد و مدیریت کند و تفاوت ها را به عنوان فرصت و مزیت بداند ، خدا چنین خواسته است ، بد هم نیست اگر کسی این را نمی فهمد مشکل توحید دارد ، در فهم آیات قرآن مشکل دارد.

به گفته وی، خداوند در قرآن همه تفاوت ها را به رسمیت شناخته و نام برده است ، ما در تهران چشم و امیدمان به اینجاست ، اینجا هم مرز دنیاست و نه تنها مردم اینجا نباید از بی آبی رنج ببرند، بلکه مرکز ایران نیز نباید از بی آبی رنج ببرد ، و شروع هم شده است آب ها بعد از شیرین سازی به دیگر نقاط کشور نیز منتقل شود.

یونسی با بیان اینکه رییس جمهوری مصمم است تمامی قول های داده شده عملی شود تاکید کرد: توسعه شهر چابهار و منطقه آزاد را لازم و ملزوم هم می دانم و می تواند که کل منطقه مانند آبادان منطقه آزاد شود ، شما اتحاد را ادامه بدهید و اجازه ندهید کسی بتواند اختلاف ایجاد کند.

گفتنی است در این دیدار تعدادی از مسوولان از جمله فرماندار سرباز ، امام جمعه موقت چابهار ، تعدادی از اعضای شوراهای اسلامی و همچنین تعدادی از نخبگان و فرهیختگان و فعالان اجتماعی دیدگاههای خود را در خصوص مباحث مهم استان سیستان و بلوچستان بیان و خواستار توجه بیشتر دولت در خصوص آماده سازی زیرساخت های توسعه ای از جمله راه آهن، فرودگاه، آب آشامیدنی، احداث فضاهای آموزشی و بهداشتی شدند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان