arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۰۱۳
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۴ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۳

ضرر ١٨٠ میلیارد دلاری روسیه از کاهش قیمت نفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برآوردهای وزارت دارایی روسیه نشان می دهد که این کشور سالانه ١٨٠ میلیارد دلار از کاهش قیمت نفت ضرر می کند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری نیوز، ماکسیم اروشکین مدیر اداره برنامه ریزی بلندمدت وزارت دارایی روسیه گفت: ارزیابی های این اداره نشان می دهد که مسکو سالانه ١٨٠ میلیارد دلار در نتیجه کاهش قیمت نفت از ١٠٠ دلار برای هر بشکه به ٥٠ دلار ضرر می کند.

بر این اساس، زیان روسیه از درآمدهای مالیاتی آن به حدود 2.1 تریلیون روبل می رسد که این میزان معادل ١٤ درصد از درآمدهای برنامه ریزی شده در بودجه این کشور است.

وزارت توسعه اقتصادی روسیه، اوایل دسامبر سال گذشته میلادی، پیش بینی توسعه اجتماعی- اقتصادی این کشور برای سال ٢٠١٥ را مورد بازبینی قرار داد و میانگین قیمت نفت برای این سال را ٥٠ دلار برای هر بشکه در نظر گرفت.

طبق پیش بینی وزارت توسعه اقتصادی روسیه، درآمدهای حقیقی این کشور در سال ٢٠١٥ به دلیل سقوط قیمت نفت، تا ٩ درصد کاهش می یابد.

علاوه بر افت قیمت نفت، درگیری های اوکراین و رویارویی مسکو و غرب بر سر مسائل این کشور نیز فشارهای اقتصادی به روسیه را افزایش داده است.

روسیه و غرب از زمان بالا گرفتن اختلافات خود در خصوص مسئله اوکراین در سال گذشته میلادی، اقدام به اعمال تحریم های اقتصادی علیه یکدیگر کردند.

در حالی که قیمت نفت خام در بازارهای جهانی به دلیل عرضه مازاد، سقوط کرده، روسیه برای افزایش سهم خود در بازار به طور بی سابقه ای تولید نفت را افزایش داده است.

روسیه که بزرگترین تولیدکننده نفت جهان به شمار می رود و در اوپک عضویت ندارد، با تولید روزانه 10.58 میلیون بشکه نفت خام سهم قابل توجهی از عرضه نفت مازاد در بازارجهانی را به خود اختصاص داده است.

روسیه در سال های گذشته، در اغلب موارد ساز ناسازگاری با اوپک زده و با صادرات گسترده تلاش می کرد که به درآمد حداکثری نفتی دست پیدا کند. این کشور در طی سال های گذشته با افزایش صادرات نفت در صدد تقویت جایگاه خود در بازار جهانی نفت و کسب سهمیه بیشتر در بازار داشته است.

حتی در ماه های پایانی سال 2014 که سقوط قیمت جهانی نفت باعث کاهش قابل توجه درآمدهای ارزی مسکو شد، این کشور برای حفظ جایگاه خود در بازار حاضر به کاهش تولید و صادرات نفت نشد.

تولید نفت این کشور با دستیابی به میانگین روزانه 10.58 میلیون بشکه در سال ٢٠١٤ به بالاترین میزان خود در دوران بعد از فروپاشی شوروی سابق رسید.
نظرات بینندگان