arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۰۲۶
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۵ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۳

کمیته‌ امداد: نداریم عیدی بدهیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرپرست کمیته‌ امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه در حال حاضر به علت کسری بودجه قادر به پرداخت عیدی مددجویان نبوده و حتی برای پرداخت مستمری اسفند ماه نیز با مشکل روبرو هستیم و بودجه نداریم، گفت: اما با این حال رایزنی‌های خود را در این خصوص ادامه داده و ناامید نیستیم.
 
به گزارش خانه ملت، حسین انواری گفت: بودجه این نهاد در لایحه بودجه سال آینده، 6 درصد افزایش یافته است اما این میزان افزایش بودجه جوابگوی نیازها نیست و باعث افول خدمات و طرح‌های این نهاد می‌شود.
 
سرپرست کمیته امداد افزود: گاهی اوقات کسری بودجه در ابتدای ابلاغ بودجه وجود دارد، همان طور که در لایحه بودجه 94 شاهد آن هستیم، گاهی اوقات نیز حتی بودجه‌ای که در زمان تصویب و ابلاغ دارای کسری بوده است نیز کامل پرداخت نمی‌شود که شرایط کنونی کمیته‌ امداد این چنین است.
 
وی تصریح کرد: در سال جاری تاکنون بیش از 500 میلیارد تومان از اعتبارات تصویب شده این نهاد در سال 93، پرداخت نشده است.
 
انواری با بیان اینکه این کسری بودجه بر فعالیت‌ها و اجرای طرح‌های این نهاد از قبیل ساخت مسکن، خدمات فرهنگی، طرح ازدواج، درمان، معیشت و غیره بسیار تاثیرگذار بوده است، اظهار کرد: اعتبارات امداد تخصیص یافته تلقی می‌شود اما پرداخت نشده است.
 
سرپرست کمیته امداد، همچنین با تاکید بر این که بخشی از کمبودهای اعتباری امداد را مشارکت‌های مردمی جبران می‌کنند، عنوان کرد: تلاش کمیته‌ امداد امام خمینی (ره) این است که بیشترین کسری بودجه خود را از طریق کمک و مشارکت‌های مردمی خیرین و حامیان تامین و جبران کند، زیرا در غیر این صورت با وجود این کسری بودجه‌ها با فاجعه روبرو خواهیم شد.
 
انواری همچنین خبرداد که حدود یک سوم بودجه کمیته‌ امداد امام خمینی (ره) از طریق مشارکت های مردم و خیرین تامین می‌شود که شامل زکات، صدقات، نذورات و غیره هستند و رقم این مشارکت حدود 1000 میلیارد تومان است.
 
وی در ادامه ضمن تاکید بر این که این رقم مشارکت‌های مردمی به بودجه تخصیص یافته دولت به کمیته‌ امداد امام خمینی (ره) اضافه می‌شود، اما باز هم جوابگوی خدمات این نهاد نیست عنوان کرد: این نهاد حدود چهار میلیون نفر مراجعات موردی دارد و این افراد کسانی هستند که در برهه‌های مختلف در زندگی‌شان دچار خلاء و مشکل شده‌اند و باید به صورت فوری به مشکلات آنها رسیدگی شود.
 
سرپرست کمیته امداد در این باره تصریح کرد: این گروه از افراد کسانی هستند که اگر به صورت فوری و ضربتی به مشکل آنان رسیدگی نشود مشکل آنان پایدار شده و تبدیل به مددجویان و مستمری بگیران دائمی این نهاد می‌شوند که مددجویان دائمی کمیته‌ امداد نیز حدود چهار میلیون و 300 نفر بوده و این رقم کمی نیست.
 
وی ادامه داد: یکی از منابع سهم درآمدی و تامین اعتبار کمیته‌ امداد "اعتبارات بانکی" است که در واقع تسهیلات بانکی برای اشتغال را شامل می‌شوند. تسهیلات بانکی اشتغال در بودجه‌ای که دولت در مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است 2000 میلیارد مشخص شده که از منابع بانک‌ها تامین می‌شود.
 
انواری در این خصوص تصریح کرد: از این میزان اعتبار تخصیص یافته به کمیته‌ امداد تاکنون هزار میلیارد ابلاغ شده است که پرداخت‌های آن از ماه گذشته آغاز شده و تاکنون 600 میلیارد تومان آن پرداخت شده است و در حال حاضر 400 میلیارد تومان کسری داریم.
 
سرپرست کمیته‌ امداد امام خمینی (ره) همچنین با بیان این که اگر کسری بودجه سال جاری این نهاد پرداخت نشود پرداخت آن به سال آینده نیز موکول نخواهد شد، گفت: بودجه‌ هر سال مختص همان سال بوده و حتی اگر همین رقم نیز تا پایان سال به ما پرداخت شود، رقم خوبی است.
 
انواری افزود: اگر بودجه مناسبی برای اشتغال مددجویان خود داشته باشیم و بتوانیم برای مثال 100 هزار خانوار را از چرخه حمایتی خود خارج کرده و توانمند کنیم، در واقع حدود هزار میلیارد تومان در منابع تخصیص یافته دولت صرفه جویی خواهد شد، پس باید به نگاه این چنینی به مسائل و مشکلات این قشر رسیدگی شود.
 
وی تاکید کرد: دولت حتی اگر نمی‌خواهد رقم بودجه‌ای این نهاد را نسبت به سال گذشته افزایش دهد باید بتواند نرخ تورم را در بودجه سال آینده در نظر گرفته و جبران کند.
 
سرپرست کمیته‌ امداد امام خمینی (ره) با بیان این که ریشه عمده آسیب‌های اجتماعی بیکاری است، گفت: ریشه بسیاری از نابسامانی‌های خانواده‌ "عدم اشتغال" است و در این موضوع برای حل این مشکل تنها تامین نیازهای اقتصادی خانوار مطرح نیست، بلکه ایجاد و حفظ شادابی، نشاط و غیره بسیار مهم تر است، زیرا شاهد آن هستیم که بسیاری از خانوارها مشکلات اقتصادی ندارند، اما قادر به رفع نیازهای خانواده‌ خود نیستند.
نظرات بینندگان