arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۶ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۳

یارانه 6 میلیون دلاری ترکیه برای جلوگیری از کاهش تعداد گردشگران ایرانی و روسی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 دولت ترکیه در نظر دارد در شرایط کاهش قیمت نفت و ارزش روبل، برای حفظ بازار گردشگری خود در ایران و روسیه به مدت دوماه در تامین هزینه سوخت هواپیماهای مسافربری این دو کشور کمک کند. 

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی به نقل از حریت، طبق این تصمیم ترکیه با اختصاص مبلغ 6 میلیون دلار به مسافران کشورهای ایران و روسیه طی دو ماه آینده در تامین هزینه سوخت هواپیماهای آنها مشارکت می‌کند.
 
به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، دولت ترکیه اعلام کرده است این کمک‌های مالی، بخشی از اقداماتی است که با هدف افزایش درآمد گردشگری ترکیه در شرایط بروز مشکلات اقتصادی در کشورهای همسایه به ویژه بروز بحران اقتصادی در روسیه و کاهش ارزش روبل، طراحی و انجام می‌شود. طی جلسه‌ای که هفته گذشته نخست وزیر ترکیه با وزارتخانه‌های مربوط داشته، تصمیم گرفتند با توجه به بروز نگرانی‌های جاری ناشی از کاهش ثبت‌نام‌ها و سفر مسافران از دو کشور این لایحه را به‌عنوان راهکار فوری مطرح کنند.

به اعتقاد برخی تورگردانان ترکیه، هرچند بحران جاری در اروپا می‌تواند به معنی فرصت در ترکیه باشد اما افت قیمت جهانی نفت اثر مستقیمی بر کاهش درآمدهای دو کشور ایران و روسیه و افزایش هزینه سفر مسافران داشته است.

همچنین برخی دیگر معتقدند کمک مالی 6 میلیون دلاری ترکیه به معنی مشارکت در تامین نیمی از هزینه سوخت هواپیما با اندازه متوسط برای مدت دو ماه است. اما کمک به تامین هزینه سوخت، حلال همه مشکلات نیست. آنها در عین حال بر این باورند که باید به افزایش تسهیلات سفر بدون گذرنامه از مرزهای ایران و روسیه نیز توجه کرد.

در حالی روزنامه ترکیه‌ای حریت از این موضوع خبر می‌دهد که سالانه تعداد کثیری از گردشگران ایرانی طی یک موازنه منفی به کشور ترکیه می‌روند و در مقابل میزان گردشگران ترکیه‌ای ورودی به ایران اندک است. به گفته نخست‌وزیر ترکیه، گردشگری یکی از صنایع مهم و بنیادین این کشور است اما امسال با مشکلات جدی مواجه شده است و این کمک مالی و همچنین افزایش تسهیلات ویزا می‌تواند از لغو شدن پروازها و رزروها جلوگیری کند. ترکیه سالانه میزبان 4/4 میلیون گردشگر از روسیه  حدود 2 میلیون گردشگر از ایران است.
نظرات بینندگان