arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۲۹۸
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۲ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۳

لغو 50 درصد پروازهای عمره

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس سازمان حج و زیارت گفت: از 10 روز گذشته شاهد کاهش صدور روادید عمره در کنسولگری‌های عربستان در تهران و مشهد هستیم که این روند با شیب تندی در جریان است، به نحوی که تا روز گذشته تا 50 درصد کاهش در صدور ویزا را شاهد بودیم.
 
به گزارش ایسنا، سعدی اوحدی اظهار کرد: تلاش‌ها و مذاکرات خوبی از سوی دستگاه دیپلماسی کشور با وزارت خارجه عربستان صورت گرفته و همچنین مذاکراتی را نیز با وزارت حج عربستان، شخص وزیر و معاونان او به‌ صورت تلفنی داشتیم.
 
دلیلی برای کاهش صدور روادید زائران وجود ندارد
اوحدی اضافه کرد: نگاه ما این است با توجه به این‌که تمامی مجوزها در قراردادها قید شده و عدد عمره‌گزاران و تمام قراردادها به تأیید وزارت خارجه و وزارت حج عربستان رسیده، دلیلی برای کاهش در روند صدور روادید زائران وجود ندارد و تقاضای ما این بود که این مشکل باعث نشود شاهد لغو برخی پروازها باشیم که البته امیدواریم با قول مساعدی که دادند تا یکی دو روز آینده این مشکل برطرف شود.
 
وی گفت: در حال حاضر بیش از 60 هزار مجوز ویزای عمره با تأیید وزارت خارجه و وزارت حج عربستان برای صدور روادید عمره در کنسولگری‌های عربستان در تهران و مشهد وجود دارد.
 
اوحدی اظهار کرد: دلایل مختلفی از جمله کمبود نیرو در کنسولگری‌های عربستان در ایران از سوی طرف سعودی اعلام می‌شود که ما نیز از وزارت امور خارجه کشورمان در این‌باره درخواست کردیم و بر اساس اسامی و تعداد نیروهایی که آن‌ها اعلام کرده‌اند، ویزای فوری برای نیروهای کنسولگری عربستان صادر خواهد شد.
 
احتمال لغو 50درصد پروازهای مرحله دوم عمره
رییس سازمان حج و زیارت گفت: اگر روند کاهش صدور ویزا ادامه داشته باشد که متأسفانه تا امروز ادامه داشته است و اگر تلاش‌های دستگاه دیپلماسی کشورمان به نتیجه نرسد و مشکل موجود تا روز سه‌شنبه حل نشود و وعده‌ی وزارت حج عربستان و کنسولگری‌های آن کشور در ایران محقق نشود، همانگونه که پیش از این نیز به اطلاع مردم خوب و فهیم رسانده شده متأسفانه مجبوریم در روز سه‌شنبه در قالب اطلاعیه‌ای تغییرات و جابجایی‌های جدی را در برنامه پروازهای عمره اعلام کنیم.
 
وی ادامه داد: اگر با همین شیب و روند بخواهند ویزا صادر کنند، 50 درصد پروازهای ما در مرحله دوم اعزام‌های عمره لغو خواهد شد و ما در همین‌جا لازم می‌دانیم بابت این اتفاق از مردم عزیز پوزش بخواهیم. البته امیدواریم تا یکی دو روز آینده این مشکل برطرف شود.
 
اوحدی گفت: لغو 50 درصد پروازها تغییرات جدی را در جابجایی پروازها و گروه‌های قیمتی ایجاد خواهد کرد، به‌دلیل این‌که ما همه برنامه‌ریزی‌ها را از قبل انجام داده‌ایم، یقیناً مردم فهیم و صبور نیز به شرایطی که در آن قرار داریم اشراف دارند و در این خصوص همکاری لازم را خواهند داشت.
 
شرکت‌های سعودی باید خسارت بدهند
وی بیان کرد: امیدواریم مشکلات موجود برطرف شود، اما اگر این روند ادامه داشته باشد، یقیناً تمام خسارت‌ها بر عهده شرکت‌های طرف قرارداد سعودی خواهد بود. به‌دلیل این‌که مجوز تعداد قراردادها به تصویب وزارت حج و وزارت خارجه عربستان رسیده و جایی برای رسیدن به شرایط فعلی نداشتیم که البته باز هم امیدواریم شرایط به حالت عادی بازگردد، همانگونه که وزارت حج عربستان و کنسولگری‌های این کشور در ایران قول مساعدت داده‌اند.
 
او سپس درباره‌ی روند اعزام‌های عمره توضیح داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امسال برای نخستین‌بار عمره‌گزاران ایرانی از دهه اول ماه صفر به سرزمین وحی اعزام شدند و تاکنون در مرحله اول اعزام‌های عمره نزدیک به 280 هزار زائر ایرانی به عمره اعزام شده‌اند.
 
وی افزود: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان مرحله اول اعزام‌های عمره تا 20 اسفندماه تعداد عمره‌گزاران ایرانی به مرز 320 هزار نفر برسد و در مرحله دوم اعزام‌های عمره که از 21 اسفند آغاز خواهد شد و تا 27 خرداد سال آینده ادامه خواهد داشت، انشاءالله به 750 هزار زائر اعزامی در عمره برسیم.
 
سامانه فاخر بسته شد
اوحدی همچنین درباره‌ی توقف فعالیت سامانه فاخر در روزهای اخیر گفت: به‌دلیل شرایط موجود از هفته گذشته تصمیم گرفتیم سامانه فاخر را متوقف کنیم و این سامانه در واقع در حال حاضر بسته است. ولی امیدواریم با برطرف شدن مشکلات موجود شاهد فعال شدن دوباره این سامانه باشیم و در اعزام زائران وقفه‌ای ایجاد نشود.
 
رییس سازمان حج و زیارت در ادامه درباره‌ی حج سال آینده نیز اظهار کرد: با استقبال خوب متقاضیان امروز ظرفیت کاروان‌های حج 94 صددرصد تکمیل شده و زائران قسط اول هزینه سفر را پرداخت کرده‌اند و قسط دوم نیز در هفته نخست اردیبهشت‌ماه 94 از زائران دریافت خواهد شد.
 
اوحدی با بیان این‌که امیدواریم شرایط موجود صدور ویزا مشکلی را برای اعزام عمره‌گزاران ایجاد نکند، گفت: این مشکل یقیناً به حج تمتع که در واقع فریضه واجب و شرعی نیز است، سرایت نخواهد کرد و امیدواریم زائران براحتی و بدون هیچ وقفه‌ای به سرزمین وحی اعزام شوند.
نظرات بینندگان