arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۵۲۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۶ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۳
رسوايي رشوه خواهي ، دامن جک استراو را گرفت

جک استرا در دوربین مخفی، درخواست رشوه کرد!

جک استرا می گوید: من در حالت عادی که مثلاً سخنرانی یا کار دیگری انجام می‌دهم، روزانه پنج هزار پوند (برای خدماتم) دریافت می‌کنم و این مقداری است که من همیشه مطالبه می‌کنم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رسوایی مرتبط با رشوه خواهی، دامن جک استراو، وزیر امور خارجه اسبق انگلیس، را گرفت.

به گزارش «انتخاب» به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، خبرنگاران روزنامه دیلی تلگراف انگلیس و شبکه 4 تلویزیون انگلیس، اشخاصی را با دوربین مخفی به دفتر برخی از اعضای پارلمان این کشور فرستادند و این افراد، در دفاتر آن اعضای پارلمان، نقش مقامات یک شرکت چینی (که وجود خارجی ندارد) را بازی کردند.

آنان به سیاستمداران انگلیسی می‌گفتند که آیا شما می‌توانید به ما برای گسترش فعالیت‌های‌مان در انگلیس کمک کنید. این تصاویر نشان می‌دهد که برخی از قانونگذاران انگلیسی، از جمله جک استرا که از نمایندگان مجلس سفلای انگلیس است، از مقامات این شرکتِ ادعاییِ خارجی، برای خدماتی که از این نمایندگان پارلمان انگلیس درخواست کرده بودند، مقادیر قابل توجهی پول نقد مطالبه می‌کردند. این مسئله به رسوایی سیاسی بزرگی در انگلیس تبدیل شده است.

جک استرا جلوی دوربینی که به صورت مخفیانه از او تصویربرداری می‌کرد به صراحت خطاب به نمایندگان این شرکت خصوصیِ به‌اصطلاح چینی گفت: من از این حقیقت کاملاً آگاه هستم که باید از نام (شهرت) خودم استفاده کنم و این را درک می‌کنم که از اسم خود (برای پیشبرد اهداف شما) بهره خواهم برد.

در بخش دیگری از این تصاویر جک استرا افزود: من در حالت عادی که مثلاً سخنرانی یا کار دیگری انجام می‌دهم، روزانه پنج هزار پوند (برای خدماتم) دریافت می‌کنم و این مقداری است که من همیشه مطالبه می‌کنم.

سِر ملکم ریفکین، نماینده حزب محافظه‌کار در مجلس عوام انگلیس نیز در همین دام گرفتار شد.

وی خطاب به کسانی که خود را مقامات همان شرکت (ساختگیِ) چینی معرفی می‌کردند، گفت: من کارفرمای خویش هستم و از هیچکس دستمزدی دریافت نمی‌کنم. خبرنگار سی ان ان افزود: گویی ریفکین که مانند جک استرا، از وزرای خارجه پیشین انگلیس است، فراموش کرده بود که به عنوان نماینده پارلمان انگلیس دستمزد قابل توجهی دریافت می‌کند. وی برای تشویق مقامات این شرکت چینی به پرداخت رشوه به او، دائماً تأکید می‌کرد که من برای کارهایی که انجام می‌دهم باید پول دریافت کنم، زیرا دستمزدی غیر از آن ندارم.

این رسوایی اکنون دامن هر دو حزب کارگر و محافظه کار انگلیس را گرفته است. البته هر دو سیاستمدار یاد شده هر نوع اتهام ارتشاء یا ارتکاب سایر جرایم مالی را انکار کرده اند. جک استرا گفت: من از روزنامه دیلی تلگراف و شبکه تلویزیونی 4 انگلیس درخواست کرده‌ام که تصاویر کاملی که از من به صورت مخفیانه برداشته‌اند به من بدهند، اما آنان از برآوردن درخواست من ابا کرده‌اند.

ریفکین گفت: این که من گفتم دستمزد نمی‌گیرم، اشاره‌ای احمقانه از جانب من بود، زیرا منظور من این بود که من در چندین کار تجاری که (در خارج از پارلمان) دارم، خویش‌فرما هستم و دستمزدی دریافت نمی‌کنم. وی افزود: البته کاملاً مشخص است که من به عنوان عضو پارلمان انگلیس، دستمزد دریافت می‌کنم.

جک استرا نیز این توجیه را آورد که من به نمایندگان آن شرکت که اکنون معلوم شده است شرکت جعلیِ چینی-هنگ‌کنگی بوده است، گفتم که من می‌توانم این خدمات را به شما پس از آن که دوران نمایندگی‌ام در پارلمان انگلیس یابد، ارائه کنم و اگر در آن صورت دستمزدی برای این کار دریافت کنم، دیگر عملی غیرقانونی نخواهد بود.

هر دو حزب بزرگ دمکرات و محافظه‌کار انگلیس این دو نماینده را از حزب خود معلق ساخته‌اند و اکنون این دو نفر باید تحت تحقیقات سازمان دیده‌بان معیارهای انگلیس، قرار گیرند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۳۴
غیر قابل انتشار: ۰
حس
|
United Kingdom
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
7
84
فراموش نکن مخالفت سرسخت همین آقا استرو در برابر طرح و مشارکت برای زمینه سازی احتمالی حمله به میهن ایران, سبب کناره گیری ایشون از کابینه آقا بلر شد.
ناشناس
|
Canada
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
1
199
انصافا این کار رو تو ایران بکنید و نتیجش رو مردانه همینطور ارائه کنید !! اگه جراااات دارید !!
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
0
140
خیلی دوست دارم تو کشور خودم روزی را ببینم که خبرنگاران اینقدر جسارت داشته باشند و برای منافع مردم و خودشون یخه سیاستمداران را اینطوری بگیرند و آنها را مجبور به پاسخگویی به مردم بکنند.ما که هر چه دیدیم غیر از این بود.
نظرات بینندگان