arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۵۵۹
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۸ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۳

سفیر ایران در پاریس: مقام معظم رهبری به ظریف اعتماد دارند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 سفیر ایران در پاریس با اشاره به اعتماد مقام معظم رهبری به تیم هسته‌ای، تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی به وزیر امور خارجه اعتماد دارد که در برابر زیاده خواهی‌ها کوتاه نمی آید.

به گزارش ایسنا، علی آهنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه با سایت خبری مناپست گفت‌وگو کرد.

متن این گفت‌وگو به شرح زیر است:

سوال: توافق نوامبر 2013 که می بایست در 24 نوامبر 2014 به پایان برسد به مدت شش ماه دیگر تمدید شد. جزئیات این توافق چه بود؟ آیا می توان به این دور از مذاکرات با گروه 1+5 امیدوار بود؟

هدف از این مذاکرات رسیدن به یک توافق کلی و روشن است که هیچ جایی برای تفاسیر بعدی باقی نگذارد و از یک سو ادامه برنامه هسته ای غیر نظامی ایران زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی و برداشته شدن تحریم های ناعادلانه تحمیلی به مردم ایران را تضمین کند و از سوی دیگر به گروه 1+5 نیز اطمینان لازم را بدهد که برنامه هسته ای ایران برای همیشه غیر نظامی باقی خواهد ماند.

این مذاکرات یک موضوع حساس است که از بیش از ده سال پیش ادامه دارد و هر طرف می خواهد نقطه نظر خود را پیش ببرد.

در ایران در خصوص ضرورت توسعه فناوری هسته ای با اهداف صلح آمیز، اجماع وجود دارد که البته این حق هر کشور امضا کننده پیمان منع اشاعه هسته ای(ان پی تی) و اعضای آژانس بین المللی انرژی هسته ای می‌باشد؛ جمهوری اسلامی ایران اراده لازم برای به نتیجه رسیدن مذاکرات را دارد، ایران کشوری مسئولیت پذیر و اهل منطق است ولی ملت ایران به مذاکره کنندگان اجازه نخواهد داد که از منافع ملی اش کوتاه بیاید.

سوال: حسن روحانی رئیس جمهور ایران اخیرا اعلام کرد که " ایده‌آل‌های ما به سانتریفیوژها محدود نمی شوند"، در همان زمان رهبری ایران اعلام کرد که "هیچ مزیتی را برای یک توافق بد قائل نیست"، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران هم به نوبه خود با عصبانیت اصولگرایان بعد از"قدم زدن" در خیابان با همتای آمریکایی ‌اش مواجه شد، اختلاف نظرهای سیاسی بین خط تند اصولگرایان و خط معتدل تر رئیس جمهور روحانی کدامند؟

تنوع دید و تفکر در ایران در باره نحوه مذاکره ناشی از دغدغه ها و بدبینی هایی است که نسبت به غرب و بخصوص به آمریکا وجود دارد، البته تحفظات کاملا مشروعی نیز بروز یافته اند تا توافق کلی بدون روشن شدن جزئیات انجام نشود، در برابر این وظیفه دشوار، مذاکره کنندگان مراقب هستند و تفاسیری که روی تمامی ابعاد مذاکرات می تواند وجود داشته باشد را مد نظر قرار می دهند.

آقای محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه این اهداف را بخوبی دنبال می کند و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به او اعتماد دارد که در برابر زیاده خواهی ها کوتاه نمی آید.

سوال: مردم ایران چگونه با تحریم هایی که به آنها تحمیل شده زندگی می کنند؟

نظامی سیاسی بوجود آمده با انقلاب اسلامی مورد پسند برخی کشورهای غربی که دیگر منافع شان تامین نمی شود، نبود. لذا از همان سال 1979 به بعد، همه نوع تحریم‌ها به ایران تحمیل شده اند. متاسفانه این تحریم ها همه اقشار جامعه و بخصوص فقیرترین طبقات جامعه را هدف قرار داده اند به گونه ای که برخی بیماران نمی‌توانند معالجات لازم را دریافت کنند.

با وجود این رنج ها و سختی ها و محدودیت های فراوان، ملت ایران به مقاومت خود ادامه داده و ایران در برخی زمینه ها به خودکفایی رسیده و تا حد زیادی وابستگی خود به صادرات مواد نفتی را کاهش داده است. ما همچنین پیشرفت های زیادی در زمینه‌های مختلف اقتصادی و علمی و فنی داشته ایم، ایران امروز در برخی زمینه ها در مقام اول قرار گرفته و این یک غرور ملی را برای کشور بوجود آورده است.

سوال : آیا می توان تاثیر سبک سازی این تحریم ها را ارزیابی کرد؟

تعلیق برخی از تحریم‌ها در قبال ایران در اولین طرح مشترک در 24 نوامبر 2013 در ژنو در بردارنده یک تاثیر روانی کلی بود. با وجود احساس آرامش به وجود آمده در اثر سبک سازی این تحریم ها، ما فقط تغییرات عمیق اندکی را مشاهده کرده ایم. برخی کشور‌های اروپایی همچنان با احتیاط با ایران برخورد می کنند در حالیکه در کشورما فرصت های مهمی برای شرکت های آنان وجود دارد و همین الان هم رقبای آسیایی و حتی اروپایی و آمریکایی از آن بهره می برند.

سوال: در این ماه فوریه مردم ایران 36 مین سالروز انقلاب 1979 به رهبری آیت الله خمینی را جشن گرفت. شما به این انقلاب چه افتخاری می کنید؟

حضور قوی و گسترده مردم ایران در روز بزرگداشت 36 امین سالروز انقلاب احساس غرور و همبستگی ملی را نشان میدهد که مردم کشور را به هم پیوند می دهد. تظاهرات روز 22 بهمن، به رغم فشارها و تحریم ها نشان دهنده انسجامی است که در مردم ایران وجود دارد و گواهی می دهد که جمهوری اسلامی ایران از 36 سال پیش به این طرف برحمایت مردمی و انتخابات دمکراتیک همه نهادهای سیاسی بنا شده است، رسانه های غربی به ندرت این جنبه از کشور ما را نشان می دهند.

سوال:آیا به اعتقاد شما الگوی جمهوری اسلامی ایران باید الهام بخش دیگر کشورهای منطقه باشد؟

انقلاب اسلامی 1979 یک پیروزی بی سابقه در تاریخ است زیرا براساس اندیشه های عمیق و مذهبی بنا شده است، الگوی سیاسی آن یعنی جمهوری اسلامی، برای برخی ملت های جهان الهام بخش بود. از همان آغاز، ما حمایت بسیاری از ملت ها که این انقلاب و ظرفیت ملت ایران بخاطر مقاومت در برابر تبلیغات و فشارهای خارجی، نظرشان را جلب کرده بوده را شاهد بودیم، چیزی که هم در خاورمیانه هم در آسیا و آفریقا و هم در آمریکای لاتین مورد توجه فراوان قرار گرفت. این افتخاری برای ایران و مردمش می‌باشد ولی انقلاب اسلامی هدف تحمیل خود به دیگر کشورها را ندارد. جمهوری اسلامی ایران یک کشور استعمار گر نیست. بلکه کشوری فعال و صادق می باشد که آماده است به دیگر ملت ها یاری برساند.

سوال: جمهوری اسلامی ایران مواضعی از دولت خودخوانده"اسلامی"در عراق را بمباران کرده است. آیا ایران متحد ائتلاف بین‌المللی محسوب می شود و استراتژی جمهوری اسلامی ایران در برابر"دولت اسلامی" چیست ؟

دولت به اصطلاح اسلامی، یک گروه تروریستی است که هیچ ربطی به اسلام ندارد. دین اسلام طرفدار صلح، احترام و همزیستی مسالمت آمیز با دیگران است. ایران مصمم است علیه این تهدید مبارزه کند و ما به مبارزه خود علیه داعش در عراق و سوریه ادامه می دهیم. در خصوص ائتلاف بین المللی، سوء ظن هایی در خصوص برخی از اعضای آن که نقشی در ظهور داعش داشتند و به حمایت از این تروریست ها ادامه میدهند وجود دارد. این عملکرد نه چندان جدی اعتماد ایران را جلب نمی کند.

سوال: در پایان، تهران آرزو می کند چه نقشی هم در مقیاس منطقه ای و هم بین المللی ایفا کند؟

ایران یک قدرت و یک بازیگر قوی در خاورمیانه است، به گونه ای که کشورهای غربی امروزه خواهان همکاری ایران در موضوعات مختلف هستند، ما امیدواریم که بتوان صلح را تقویت کرده و در مسیر ثبات منطقه اقدام نمود، هدف اصلی ما حمایت از ابتکارهای همکاری جمعی بین کشورهای همسایه با رعایت احترام به منافع یکدیگر است.

اختلاف نظر بین بازیگران منطقه ای نباید ضرورت انجام گفت‌وگو را تحت تاثیر قرار دهد، موضع ایران در قالب مبارزه با خشونت، تروریسم و افراطی گری تبیین شده است.

کشورما عضو سازمان همکاری اسلامی است و نقطه نظراتش در این سازمان مورد استقبال قرار می گیرند، در سال 2012 ایران ریاست جنبش عدم تعهد را به عهده گرفت و دیدگاه هایش در مجامع بین المللی شنیده و مورد توجه قرار می گیرد.
نظرات بینندگان