arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۶۹۵
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۲ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۳

نياز 4 ميليارد دلاري ايران به دارو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 وزير بهداشت با اشاره به نياز ۴ ميليارد دلاري ايران به دارو در سال، افزود: بخش زيادي از نياز از داخل تامين شده، اما بخشي از آن نيز از خارج از کشور تامين مي شود.

دکتر سيد حسن هاشمي روز گذشته با حضور در جمع نمايندگان شرکتهاي ژاپني، در سمينار "تجارت پزشکي ايران و ژاپن" که با حضور نمايندگان شرکت هاي ژاپني در محل سازمان تجارت خارجي ژاپن (جترو) برگزار شد، با اشاره به اولويت موضوع سلامت در برنامه هاي دولت يازدهم، گفت: بر اساس قولي که رئيس جمهوري به مردم داده بودند ۹ ميليون نفر از مردم که فاقد بيمه بودند در حال حاضر بيمه شده اند و امروز تمام مردم ايران از بيمه برخوردارند.

وي با اشاره به نياز ۴ ميليارد دلاري ايران به دارو در سال، افزود: بخش زيادي از نياز از داخل تامين شده، اما بخشي از آن نيز از خارج از کشور تامين مي شود.

وي خاطرنشان کرد: دولت همچنين براي تجهيز ۵۷۰ بيمارستان هاي خود، برنامه ورود ۸۰۰ ميليون دلار تجهيزات پزشکي دارد. البته شرط اصلي اين واردت انتقال تکنولوژي است. با توجه به رشد بالاي علمي ايران، زمينه براي اين انتقال فراهم است.

هاشمي با اشاره کاهش سهم ژاپن از بازار ايران در سالهاي اخير، اظهارداشت: ما تصور مي کنيم احتياط بيش از اندازه شرکتهاي ژاپني عامل اين کاهش سهم بوده، در حالي که شرکتهاي غربي جايگزين شرکت هاي ژاپني در بازار ايران شده اند.

وزير بهداشت، گفت: پس از امضاي توافق ژنو، بخشي از دارايي ايران در کشور ژاپن با همکاري وزارت امور خارجه ايران و وزارت صنعت و تجارت ژاپن(متي) جهت خريدهاي بشر دوستانه آزاد شده است. در قالب اين مکانيسم ۳ بانک بزرگ ژاپن فعال هستند و تاکنون مبلغ زيادي جهت خريد به شرکتهاي طرف قرار داد با ايران پرداخت شده است که البته اکثر اين شرکت هاي غير ژاپني هستند و ما فکر مي کنيم شرکت هاي ژاپني مي توانند از ظرفيت براي تجارت با ايران استفاده کنند.

در اين همايش دکتر رسول ديناروند معاون وزير بهداشت و رئيس سازمان غذا و دارو و دکتر محمد قانعي رئيس انستيتو پاستور ايران هم در سخناني به تشريح بازار دارو و تجهيزات پزشکي ايران و همچنين ضوابط ورود شرکت هاي خارجي به اين بازار پرداختند.

در ابتداي اين همايش هيرويوکي ايشيگه رئيس سازمان تجارت خارجي ژاپن، با تشريح همکاري هاي تجاري ايران و ژاپن، استقبال کشورش از حضور شرکت هاي ژاپني در بازار ايران را اعلام کرد.

وزير بهداشت يکشنبه گذشته جهت ملاقات با همتاي ژاپني خود و امضاي يادداشت تفاهم همکاري حوزه سلامت بين دو کشور، عازم ژاپن شد و سه شنبه شب توکيو را به مقصد تهران ترک کرد.
منبع: مهر
نظرات بینندگان