arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۸۳۴
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۰ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۳

اثرات مثبت کاهش حجم مبنا در بورس/ منتظر افزايش شاخص در پايان سال باشيم؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرآنلاين نوشت: به اعتقاد کارشناسان بازار سرمايه مصوبه اخير سازمان بورس اوراق بهادار بخشي از بازار سرمايه را به سمت نقل و انتقال بيشتر سوق خواهد داد.

هيأت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار هفته گذشته مصوبه اي را در زمينه حجم مبنا تعدادي از شرکت هاي بورسي به تصويب رساند که براساس آن حجم مبناي تمام شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران 4 در ده هزار تعداد سهام شرکت تعيين شد.

حجم مبنا حداقل تعداد برگه سهامي است که بايد مورد معامله قرار گيرد تا سهم در پايان روز در قيمتي به ثبت برسد. حجم مبنا براي کنترل رشد بي رويه قيمت سهام در سال 1382تصويب شد مهم‌ترين مزيت قانون حجم مبنا، جلوگيري از حرکات پرشيب و يکباره در روند قيمت‌ها است.

با اين مصوبه اگر سهمي بيش از ارزش ذاتي در حال معامله باشد با کاهش حجم مبنا سريعتر به قيمت واقعي خود مي رسد و اگر قيمت سهمي کمتر از ارزش ذاتي يا NAV باشد اين تصميم کمک مي کند که خودش را بازيابي کند.يوسف امين داور کارشناس و فعال بازار سرمايه در گفتگو با خبرگزاري خبرآنلاين از تاثير مثبت کاهش حجم مبنا در بازار سرمايه خبر داده و گفت: « با کاهش حجم مبنا سهمي که پيش از اين حجم مبناي بالايي داشت و به سختي تغيير قيمت مي داد به راحتي افزايش و کاهش قيمت خواهد داشت.»

به گفته امين داور تغيير در حجم مبنا در کوتاه مدت تاثير زيادي در بازار سرمايه نخواهد داشت. تا مدتي مردم و سهامداران در حال آزمايش اين روند جديد در بازار سرمايه هستند و پس از مدتي اعتماد ها جلب خواهد شد.»

وي با اشاره به درستي اتخاذ چنين تصميمي در اين مقطع زماني توسط مديران بازار سرمايه اظهار داشت: « کاهش حجم مبنا در بلند مدت نقد شوندگي بازار را بيشتر کرده و بازار زودتر به تعادل ميرسد. »

وي افزود: «سهم هاي بزرگي که حجم مبناي بالايي داشتند حرکت و سرعت نقل و انتقال کمي داشتند که با اين مصوبه اين سهم ها نيز با سرعت بيشتري منتقل مي شوند.»

امين داور ضمن اشاره به نوسانات شاخص در روزهاي پاياني سال گفت: «در 26 روز باقيمانده تا پايان سال در صورتي که مسئله سياسي جديدي رخ ندهد شاهد يک افزايش کوچک در شاخص خواهيم بود وپيش بيني مي شود تک سهم ها مورد اقبال واقع شوند.»
نظرات بینندگان