arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۲۰ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۳

چرا امثال بابک زنجاني به فوتبال مي‌ آيند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 محمود اسلاميان را مغز متفکر تحول فوتبال اصفهان در دهه 80 مي‌دانند. چهره اي که به عنوان مديرعامل شرکت فولادمبارکه، سپاهان جديد را با ايده هاي خود سازماندهي کرد.

اسلاميان که در دوران حضور در فوتبال هرگز تا اين حد به حوزه اجرا نزديک نبوده، سال ها بعد از مديريت در مراکز مختلف و سازمان هاي مهم حالا در شرايطي به فوتبال مي‌ آيد که خيلي ها عقيده دارند او مي‌ تواند تغييرات بزرگي در فوتبال ايران ايجاد کند. اين مدير تکنوکرات اصفهاني در از ايده هايش براي فوتبال ايران صحبت مي‌ کند:

نايب رئيس نبايد هر روز در فدراسيون باشد
اينکه من در فدراسيون فوتبال مستقر شوم بستگي به جلسه مجمع دارد و اگر من در مجمع راي بياورم به فدراسيون فوتبال مي‌ آيم. البته اين را بگويم که نايب رئيس نياز ندارد، هر روز در فدراسيون فوتبال حضور داشته باشد.

نايب رئيس وظيفه مشخصي ندارد
در اساسنامه براي نايب رئيس شرح وظايف خاصي تعريف نشده است. من با نظر رئيس فدراسيون فوتبال ممکن است بخشي از وظايف ايشان را برعهده بگيرم. اينطور نيست که من به فدراسيون بيايم و يک وظيفه مشخص در فدراسيون فوتبال داشته باشم.

يک مدير نبايد رنگي نگاه کند
وقتي کسي مسووليتي را قبول مي‌ کند، نبايد به پستش رنگي نگاه کند و مثلا به يک تيم خاص يا يک استان خاص نگاه ويژه داشته باشد. نگاه من نگاهي است که در آن ايران سراي من است. براي من ملوان، فجرسپاسي، تراکتورسازي، سپاهان، استقلال يا پرسپوليس هيچ فرقي ندارد و ما بايد به دنبال اين باشيم که باعث پيشرفت فوتبال شويم.

براي استقلال و پرسپوليس طرح ويژه دارم
من مشغول تهيه طرحي هستم که به عنوان يک پيشنهاد در اختيار استقلال و پرسپوليس قرار دهم. البته اين فقط به عنوان يک عضو از جامعه فوتبال است و هيچ اجباري در کار نيست.

مهمترين چيزي که من در اين طرح آن را پيش‌بيني کرده ام ثبات مديريتي است شما ببيند پرسپوليس در عرض 10 سال گذشته 12 مدير و 18 سرمربي عوض کرده است. اين طبيعي است که با اين شرايط کار سخت مي‌ شود، استقلال هم تقريبا شرايط به اين شکل دارد. من فکر مي‌ کنم يکي از دلايلي که سرخابي ها ضعيف شده اند، همين موضوع است. اگر بهترين بازيکنان را هم براي اين تيم بياوريم باز هم آنها نتيجه نمي‌ گيرند چون ساختار درستي ندارند.

سرخابي ها خصوصي نمي‌شوند
من فکر مي‌ کنم که سازمان خصوصي سازي راه درستي را براي خصوصي شدن دو باشگاه در پيش نگرفته است، در فوتبال ايران 80 درصد امکان درآمدزايي در فوتبال دنيا وجود ندارد. اولي حق پخش تلويزيوني است که دو باشگاه نمي‌ توانند درآمد واقعي خود را داشته باشند. بي ترديد خود صداوسيما هم عدد و رقم هاي حق پخش در دنيا را به خوبي مي‌ دانند. اما اين سازمان کسري بودجه دارند و نمي‌ توانند حق واقعي فوتبال را پرداخت کند. از طرفي بحث دوم درآمدزايي، بحث برند است که آن هم در فوتبال ايران معني نمي‌ دهد. باشگاه ها بايد بتوانند از فروش پيراهن ها و محصولاتشان درآمد کسب کنند اما چون قانون کپي رايت در ايران معني نمي‌ دهد، باشگاه ها در اين بخش هم نمي‌ توانند کاري انجام بدهند.

تمام تجربه هاي خصوصي سازي شکست خورده است
در تمام اين سال ها باشگاه هايي مثل راه‌آهن، استيل آذين، بهمن تهران، استقلال اهواز و تمام باشگاه هايي که خصوصي شدند، تجربه اي شکست خورده داشتند. دليل آن هم اين است که در کشوري مثل ايران که درآمدزايي معنا ندارد، باشگاه ها براي به دست آوردن درآمد با مشکل روبه‌رو هستند. به نظر من تجربه چيزي بالاتر از علم است چون تجربه علم آزمايش شده است به همين دليل من اميدوارم شرايطي فراهم شود که دو باشگاه پرطرفدار ايران بتوانند در شرايط خصوصي با مشکلات روبه‌رو نشوند.

امثال بابک زنجاني براي چه به اين فوتبال آمده اند
من اميدوارم که سازمان خصوصي سازي در مورد مالکاني که براي خريد استقلال و پرسپوليس اقدام مي‌ کنند، تحقيق کنند و صلاحيت آنها را تاييد کند. شما مي‌ دانيد که بعضي ها مي‌ آيند که يک باشگاه بسازند اما بعضي ديگر براي سوءاستفاده يک باشگاه را در اختيار مي‌ گيرند. شما ببينيد که امثال بابک زنجاني قطعا براي خدمت به فوتبال نيامده اند يا مثلا مالک داماش هم که مدتي اين باشگاه را در اختيار گرفت شما بايد ببينيد که به چه هدفي به اين فوتبال آمده است.

چرا داوري هاي ما مشکل دارد؟
دليل اينکه قضاوت داوران ما مشکل دارد اين است که ما هرگز سرمايه گذاري روي داوري هايمان نکرده ايم. مثل فولاد که آکادمي دارد بايد داوران هم در جايي استعداديابي شوند تا ما داوران زيادي در کلاس عليرضا فغاني داشته باشيم نه اينکه منتظر باشيم يک عليرضا فغاني خودش ظهور کند.

کي‌روش خوب نتيجه نگرفته اما مردم دوستش دارند
از نظر من کارلوس کي‌روش خوب نتيجه نگرفته اما مردم او را دوست دارند و نظر مردم براي ما محترم است. البته من بايد بگويم که مشکل ما کي‌روش نيست، مشکل ما اين است که باشگاه هاي ما نتوانسته اند در بخش بازيکن سازي خوب عمل کنند. بازيکنان بايد در پايه پرورش پيدا کنند و بعد يک تيم حاضر و آماده در اختيار سرمربي تيم‌ملي قرار بگيرد. در حال حاضر از نظر من مشکل فوتبال ما ماندن يا رفتن کي‌روش نيست.

کي‌روش به ايران برمي گردد
کي‌روش به مرخصي رفته و از نظر من خيلي بعيد است که به فوتبال ايران برنگردد. همانطور که در فوتبال ايران حواشي وجود دارد، در خارج از ايران هم همين موضوع وجود دارد و احتمالا انتشار خبر پيشنهاد کي‌روش از کيو پي آر همين حاشيه سازي ها است.

منبع : ورزش سه
نظرات بینندگان