arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۳۶۰
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۶ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۳

سیسی: آنکارا در امور مصر دخالت نکند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رئیس جمهوری مصر با تاکید بر این که تاسیس نیروی نظامی مشترک میان کشورهای عربی مساله‌ای ضروری برای حفظ ثبات در خاورمیانه است، عدم مداخله ترکیه در امور داخلی کشورش را خواستار شد و گفت: هیچ گونه میانجی‌گری برای حل اختلافات با آنکارا وجود ندارد.

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در مصاحبه با شبکه‌های خبری "الحدث" و "العربیه" در خصوص سفر امروز(یکشنبه) خود به ریاض گفت: لازم است برای بحث و گفت‌وگو با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در خصوص اوضاع منطقه به ریاض بروم. من معتقدم رخدادهای جهان عرب همکاری و هماهنگی بیشتر میان مصر و عربستان را می‌طلبد، چرا که جهان عرب در شرایط سختی به سر می‌برد و در این شرایط باید کارآمدتر عمل کنیم.

وی افزود: همانطور که می‌دانیم ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه سابق عربستان همان کسی بود که خواهان برگزاری کنفرانس اقتصادی شد ما آماده برگزاری این کنفرانس و استقبال از سرمایه‌گذاران عرب به ویژه عربستانی‌ها هستیم.

سیسی در خصوص حمایت کشورهای حوزه خلیج فارس از مصر نیز گفت: حمایت دوستان ما در کشورهای حوزه خلیج فارس یکی از دلایلی است که باعث شده بحران را پشت سر بگذاریم و به رغم تلاش‌هایی که با هدف کارشکنی در روند سیاسی در مصر صورت گرفته ما توانستیم بر بحران پیروز شویم.

سیسی در خصوص برخی اخبار منتشر شده مبنی بر این که وی از حمایت کشورهای حوزه خلیج فارس برای تقویت ارتش و نهاد نظامی کشور استفاده می‌کند گفت: این مساله درست نیست. آخرین بار ما از دولت فرانسه تجهیزاتی با وام 2 / 3 میلیارد یورویی خریدیم. این اظهارات درست نیست به رغم اینکه کمک به ارتش نیز اشتباه نیست اگر ارتش مصر نبود و از این کشور دفاع نمی‌کرد مصر نیز به سرنوشت سایر کشورها دچار می‌شد.

عدم ثبات مصر و سقوط آن به منزله تهدیدی برای اروپایی‌ها طی سال‌های طولانی و به منزله سقوط تمامی منطقه خاورمیانه است. پس ثبات مصر ثبات بقیه کشورها و ثبات کشورهای حوزه خلیج فارس ثبات مصر است.

وی در خصوص تشکیل نیروی نظامی مشترک میان کشورهای عربی برای مبارزه با تروریسم گفت: ما این مساله را مطرح کرده‌ایم و فرصت برای بحث و گفت‌وگو در این باره وجود دارد. به عقیده من عربستان، امارات، کویت و اردن در این زمینه همکاری می‌کنند. عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز این مساله را تایید کرده است و ما در حال حاضر نیاز به اجرای این طرح داریم.

رئیس جمهوری مصر در خصوص بحران سوریه نیز گفت: ما خواهان حل مسالمت آمیز و سیاسی بحران سوریه هستیم. به عقیده من راهکار نظامی سوریه را به ورطه نابودی می‌کشد. چنانکه دیدیم پس از پایان ماموریت ناتو در لیبی، این کشور به مرکز تروریسم و تندروی تبدیل شد.

سیسی خاطرنشان کرد: من از وحدت سوریه سخن می‌گویم و معتقدم تقسیم سوریه به نفع ما نیست و عاقلانه نیست که تروریست‌ها را در سوریه به حال خود بگذاریم.

وی در جواب این سوال که "آیا اظهاراتش درباره سوریه به معنای عدم مخالفت قاهره برای ابقای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در قدرت است" گفت: این که چطور به راهکاری برسیم که معادله سوریه را حل کند مساله مهمی است. لذا نیازمند اقدام جمعی برای حل این بحران هستیم تا این مساله بر کشورهای عربی تاثیر بیشتری نگذارد.

سیسی در خصوص لیبی نیز اظهار داشت: ما به اراده مردم لیبی احترام می‌گذاریم و نمی‌خواهیم اسیر دست شبه نظامیان مسلح شوند. ما از مشروعیت پارلمان متخب و ارتش لیبی حمایت می‌کنیم و خواهان عدم ارسال سلاح برای شبه نظامیان مسلح هستیم.

وی در ادامه به بحران یمن اشاره کرد و گفت: بحران یمن بسیار پیچیده است اما می‌توانیم دست به کار شده و برای حل این بحران اقدام کنیم. ما نیاز به ایجاد وحدت در جهان عرب داریم و ایجاد وحدت نیز نیازمند اراده‌ای خالص است.

رئیس جمهوری مصر تصریح کرد: باید برای ایجاد راهکاری در یمن، سوریه ، لیبی و هرکشور دیگری که با بحران مواجه است وارد عمل شویم.

سیسی همچنین مواضع سلمان بن عبدالعزیز را در قبال مصر ستود و گفت: روابط ما با عربستان تاریخی و جای تقدیر دارد.

وی گفت: همزمان شدن سفر من با سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تصادفی و بدون هماهنگی قبلی است و ما از ترکیه می‌خواهیم که در امور داخلی ما مداخله نکند.

رئیس جمهوری مصر همچنین تاکید کرد که هیچ‌گونه میانجی‌گری برای حل اختلافات با آنکارا وجود ندارد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان