arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۱ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۳

روحانی 19 اسفند به ترکمنستان می رود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رییس جمهوری در پاسخ به حضور رییس جمهوری ترکمنستان در ایران روزهای نوزدهم و بیستم اسفندماه میهمان همسایه شمالی ایران خواهد بود.

به گزارش ایرنا، سفر حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در پاسخ به سفر قربانقلی بردی محمد اف در مردادماه سال گذشته است که برای حضور در مراسم تحلیف رییس دولت یازدهم به تهران انجام شد.

تعدادی از وزرا و بخش خصوصی نیز رییس جمهوری را در این سفر همراهی خواهند کرد.

مذاکرات دو جانبه روسای جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان و همچنین امضای اسناد همکاری دوجانبه در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور از برنامه های این سفر می باشد.

یکی از اسنادی که قرار است در سفر رییس جمهوری به ترکمنستان به امضای مسوولان ذی ربط برسد، پروتکل انتقال محکومان دو کشور است که با امضای این پروتکل راه برای مبادله محکومان دو کشور بیش از گذشته فراهم خواهد شد.

هفته گذشته نیز به دنبال تلاش و پیگیری های وزرای خارجه ایران و ترکمنستان 9 نفر از زندانیان ایرانی در ترکمنستان به کشور بازگردانده شدند که 4 نفر از آن ها ماهیگرانی بودند که در 17 آذرماه بازداشت شده بودند.

به گفته یکی از این ماهیگیران، به علت تمام شدن بنزین قایق ماهیگیری و وزش باد، قایق حامل آن ها به مرز آبی ترکمنستان که هیچ نشانی ندارد، وارد شده و توسط پلیس مرزبانی آن کشور بازداشت می شوند.

وی همچنین از تلاش های سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان برای برطرف شدن مشکل ایجاد شده و بازگرداندن آن ها به کشور قدردانی کرد.

امید است با امضای پروتکل انتقال محکومان اتباع دو کشور تسهیلات بیشتری در این زمینه بین ایران و ترکمنستان فراهم شود.

علاوه بر آن، جمهوری اسلامی ایران با توجه به همسایگی با این کشور و بعد کم مسافت میان عشق آباد تا مرز ایران و داشتن توانایی های فنی لازم برای مشارکت در طرح های سرمایه گذاری مبادلات تجاری دو کشور نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

حجم مبادلات تجاری دو کشور در حال حاضر 3.7 میلیارد دلار است که از این میزان یک میلیارد و 350 میلیون دلار صادرات غیر نفتی ایران به ترکمنستان است.

جمهوری ترکمنستان که در جنوب غربی آسیای مرکزی واقع شده است، از شمال با جمهوری قزاقستان، از شمال شرقی با جمهوری ازبکستان، از جنوب شرقی با افغانستان و از جنوب باجمهوری اسلامی ایران (استانهای خراسان، مازندران) هم مرز بوده و از غرب به دریای خزر(سواحل شرقی) محدود است.

این جمهوری دارای مساحتی حدود 488 هزار کیلومتر مربع است که چهار پنجم آن صحرای معروف قواقوم می باشد.

ترکمنستان کلاً از غرب مجاور دریای خزر است و تنها بندر مناسب سواحل غربی این دریاچه به نام کراسنوسولک در خاک این جمهوری قرار دارد. جنوب ترکمنستان نیز با مرزی به طول کمتر از نهصد کیلومتر از طریق ترکمن صحرای مازندران و رودخانه اترک و بخشی از جبال الله اکبر به مازندران و خراسان ایران محدود است و نیم دیگر جنوب آن به افغانستان ختم می شود. این جمهوری دارای 15 شهر و 74 شهرک و پایتخت آن عشق آباد است. به رغم مجاورت این جمهوری با دریای خزر، بجز برخی واحدهای سبز بقیه اراضی آن از شوره زارها و زمینهای گلی مرده و شنهای روان تشکیل شده است.
نظرات بینندگان