arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۸۰۲
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۰۹ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۳

يادداشت خوشرو در روزنامه نيويورک تايمز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سفير ايران در سازمان ملل در نيويورک تايمز نوشت: از نظر ما بکارگيري شگرد دروغ افکني از سوي نتانياهو با هدف بهره برداري سياسي داخلي و مهمتر از آن به حاشيه کشاندن مساله فلسطين صورت مي پذيرد.

به گزارش خبرگزاري مهر، غلامعلي خوشرو سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد در پاسخ به فرافکني هاي شب گذشته نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي مقاله اي در روزنامه نيويورک تايمز منتشر ساخت. در اين مقاله اظهارات بي پايه و اساس نتانياهو در جمع نمايندگان کنگره آمريکا با هدف انحراف افکار عمومي دنيا از جنايات و تجاوزات گسترده اين رژيم عليه فلسطينيان عنوان شده است. مقاله سفير کشورمان که در شماره روز چهارشنبه اين روزنامه منتشر شد بشرح ذيل مي باشد:

با سخنراني روز سه شنبه نتانياهو بار ديگر ما شاهد اوج گيري تبليغات تحريک آميز پيرامون برنامه هسته اي ايران که مدتهاي مديد در جريان مي باشد، بوديم. اين تبليغات چون هميشه نشان داد که کليه پيش بيني هايي که تا بحال در مورد نزديک بودن دستيابي ايران به سلاح هسته اي مطرح شده، بي اساس و مغرضانه بوده است.

نتانياهو که مبدع اصلي اين گونه ادعاها بوده است در تابستان سال ۱۹۹۶ در صحن کنگره امريکا با شور و حرارت از ساير ملل دنيا خواست تا براي جلوگيري از رسيدن ايران به توانايي هسته اي به وي بپيوندند و بر اين نکته تاکيد داشت که «فرصت از دست مي رود» و «لازم است همگي مسئولانه و در يک جبهه متحد عمل کنيم».

در سال ۱۹۹۲ وي بعنوان نماينده مجلس اين رژيم همچنين پيش بيني نموده بود که «ايران در مدت ۳ تا ۵ سال قادر به توليد سلاح هسته اي است» و از آن زمان تاکنون وي همواره اين ادعاي بي اساس خود را تکرار کرده است. نتانياهو در مصاحبه اي که اواخر سال ۱۹۹۷ با بي بي سي انجام داد ايران را متهم به «انباشت مخفيانه موشکهاي هسته اي و بالستيک» نمود و پيش بيني نمود که «موشکهاي ايران بزودي مرکز شهر نيويورک را هدف قرار مي دهند» و فهرست بلند بالاي مورد ادعاي وي همچنان پابرجا است.

نتانياهو بار ديگر در تابستان ۲۰۱۲ طي سخنراني در مجمع عمومي سازمان ملل متحد در حضور رهبران جهان با طرح ادعاهاي بي اساس ديگري اظهار داشت که ايران ظرف يکسال و يا کمتر از آن تمام مراحل لازم براي ساخت بمب هسته اي را پشت سر گذاشته و آن را توليد مي کند و اين در حالي است که وي حتي به گزارشات دستگاه جاسوسي اين رژيم نيز اعتنايي نمي کند.

طبق اسناد فوق محرمانه موساد که اخيرا توسط روزنامه گاردين و تلويزيون الجزيره منتشر شد دستگاه اطلاعاتي اين رژيم در آن زمان به اين نتيجه رسيده بود که ايران به «فعاليت لازم براي توليد سلاحهاي هسته اي مشغول نمي باشد». نکته قابل توجه اينکه جامعه اطلاعاتي امريکا نيز قبلا به نتيجه مشابهي رسيده بود.

عليرغم بازرسي هاي گسترده صورت گرفته توسط آژانس بين المللي انرژي اتمي از تاسيسات ايران هيچگونه شواهدي دال بر اقدامي مغاير با تعهدات روشن مسئولين ايران در همه سطوح، مبني بر عدم فعاليت در ساخت، انباشت و کاربرد سلاح هسته اي بدست نيامده است.

تاکنون تنها در مورد کشور ژاپن که دهها برابر ايران تاسيسات هسته اي دارد اين حجم از گزارش و انجام بازرسي صورت گرفته است.

نتانياهو طي يک سخنراني در هفته جاري نتيجه تحقيقات آژانس بين المللي انرژي اتمي را عميقا تحريف نمود و ادعا کرد که از نظر آژانس ايران «برنامه هسته اي نظامي» دارد در صورتي که اين دروغي کاملا آشکار است.

از سوي ديگر موضوع باصطلاح «ابعاد احتمالي نظامي» که همواره نتانياهو از آن سخن به زبان مي آورد ادعاهايي است نه بر اساس اسناد آژانس بلکه بر اساس اشارات برخي کشورها با اهداف و انگيزه سياسي خاص. اين ادعاها قبلا توسط مدير کل سابق آژانس بخاطر فقدان منابع معتبر و قابل استناد، مغايرت هاي زياد و اشکالات بي شمار در تاريخ صدور اسناد ادعايي رد شده اند.

در همين راستا جمهوري اسلامي ايران آژانس را از اشکالات بيشمار اسناد مطلع ساخت و نظرات دقيق ايران در اينخصوص از سوي کارشناسان مستقل عدم اشاعه مورد تائيد قرار گرفت. عليرغم اين ما همچنان به همکاري با آژانس براي حل و فصل موضوع ادامه مي دهيم.

از سوي ديگر اين داستان يادآور اسناد جعلي مربوط به «کيک زرد نيجر» است که باعث شد شوراي امنيت سازمان ملل حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ را مجاز اعلام نمايد.

ايران بعنوان يک طرف مذاکرات جاري در ژنو هجمه تبليغاتي نتانياهو را تلاشي براي گمراه ساختن مردم جهان در مورد جزئيات مربوط به مذاکرات هسته اي با استفاده از انتشار اخبار نادرست مي داند. همزمان با نهايي شدن طرح اقدام مشترک در آذر ماه ۱۳۹۲، نتانياهو مدعي شده بود که با تخفيف تحريم ها ۵۰ ميليارد دلار نصيب ايران خواهد شد.

در صورتي که رقم واقعي ۷ ميليارد دلار بوده است. از طرف ديگر وي پيش بيني نموده بود ايران به هيچ وجه مفاد طرح اقدام مشترک را اجرا نخواهد کرد، در حاليکه ايران به تمام تعهدات خود در طرح اقدام مشترک طبق تائيد آژانس بين المللي انرژي هسته اي پايبند بوده است.

از نظر ما بکارگيري شگرد دروغ افکني از سوي نتانياهو با هدف بهره برداري سياسي داخلي و مهمتر از آن به حاشيه کشاندن مساله فلسطين صورت مي پذيرد. ما همواره شاهد بوده ايم که رجز خواني هاي وي به تناسب افزايش فشارهاي بين المللي بر اين رژيم براي توقف شهرک سازي ها و پايان دادن به اشغال اراضي فلسطين شدت مي گيرد.

طنز تلخ روزگار اين است که رژيمي که به انباشت سلاح هسته اي مبادرت کرده، درخواست ها براي ايجاد منطقه عاري از سلاح هسته اي در خاورميانه را رد مي کند، همسايگان را مورد تجاوز نظامي قرار ميدهد و با تحت اشغال نگه داشتن سرزمين ساير کشورها به نقض حقوق بين الملل مبادرت مي کند، هم اکنون منتقد کشوري همچون ايران است که از زمان تشکيل ايالات متحده امريکا به عنوان يک کشور مستقل هيچ سرزميني را مورد حمله قرار نداده است.

نتانياهو از اقدامات ايران براي رفع نگراني هاي جامعه بين الملل و حل موضوع جاري پيرامون فعاليت هاي هسته اي ايران دچار وحشت شده و از اينکه ابزار لازم براي حمله به ايران را از دست رفته مي بيند بشدت نگران است.

تلاش هاي ايران در چارچوب طرح اقدام مشترک سال گذشته با کشورهاي ۱+۵ با هدف يافتن راه حلي براي اين مساله بوده است. از آنجائيکه نتانياهو شخصي است که همواره از شيوه ايجاد مناقشه و هرج و مرج بهره جسته است، لذا ما نسبت به نيات و طرح هاي آينده وي براي مسموم ساختن فضا و کاشتن بذر اختلاف ميان طرف هاي اين تلاش تاريخي هشدار مي دهيم.

ما در حال حاضر مبتلابه مسائل عمده ديگري در خاورميانه هستيم. براي مقابله موثر با افراطي گري خشني که امروز در سوريه و عراق شاهد آن هستيم لازم است از تنش هاي بين المللي کاسته شود.

همه کشورها بايد زمينه هايي را که باعث جذب افراد به اردوگاه تروريستها مي شوند از بين ببرند. تجاوزگري صهيونيستي و اشغال اراضي فلسطيني هميشه عاملي براي جذب و استخدام افراط گرايان بوده است.

طي ۲۵ سالي که نتانياهو و همفکرانش تلاش کرده اند برنامه هسته اي ايران را در صدر دستور کار جهاني قرار دهند، آنها توانسته اند تعداد ساکنين شهرک سازي هاي غيرقانوني در کرانه باختري و بيت المقدس را از ۳۰۰ هزار نفر به ۸۰۰ هزار نفر برسانند و همزمان فلسطينيان را از خانه و کاشانه خود آواره کردند. اين اشتباه تاريخي بعلاوه محاصره غزه، بمب هسته اي حقيقي در خاورميانه است و لازم است تمام کشورهاي جهان از تمام توان خود استفاده نمايند تا با غلبه بر سياست بازي ها و ممانعت از لابي گروههاي فشار اين بمب را خنثي نمايند.
منبع: مهر
نظرات بینندگان