arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۱ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۳

ابتکار: تلاش‌های نتانیاهو اثری نخواهد داشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون رییس‌جمهور ایران با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 برای دستیابی به توافق گفت: همه منتظر رسیدن به توافق هستند و انتظار دارند ایران نقش ویژه خود را در جهت حل و فصل مسائل منطقه ای و بین المللی ایفا کند و تلاش های نتانیاهو اثری نخواهد داشت.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، که به دعوت مدیرکل یونسکو به عنوان نماینده منطقه آسیا و اقیانوسیه برای سخنرانی در نشستی به مناسبت روز بین المللی زن به پاریس سفر کرده بود، روز سه شنبه در آکادمی دیپلماتیک بین المللی فرانسه سخنرانی نمود.

ابتکار در این سخنرانی که با عنوان " اعتدال؛ راه حل کلیدی برای چالش های جهانی زیست محیطی" ارائه شد، به شعار اصلی رئیس جمهور اشاره و ابراز داشت: اعتدال به مفهوم توازن است که توازن بین طبیعت و خواسته های بشر را نمایان می سازد و اینکه در دولت اعتدال دستورات کار در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و محیط زیستی تبیین شده است.

وی افزود: چالش های زیست محیطی کنونی عمدتا از دو مقوله تغییرات آب و هوا و گرمایش جهانی از یکسو و از سوی دیگر با محاسبات غلطی که در گام هایی که در جهت تلاش های توسعه ای برداشته شده است رقم خورده اند.

ابتکار به ضرورت حصول اطمینان از صلح و امنیت در تداوم یافتن راه حل‌های پایدار برای چالش های زیست محیطی در منطقه اشاره کرد و اینکه صلح درون، توازن درون و اعتدال برای رفتار با مردم در جهان و تعامل سازنده با یکدیگر از پایه ای ترین ضرورتهاست.

وی در ادامه افزود: اعتقادات درونی و باورهای ذاتی ما می توانند در جنگ با طبیعت که چند دهه است آغاز شده به عنوان ابزاری فکری که به عمل منتهی می شود در مقام مقابله برآید.

وی همچنین بر ضرورت مقابله با نظامی گری، گرایش های افراطی، زیاده طلبی و خشونت تاکید کرد و در مورد نقش زنان در جمهوری اسلامی در زمینه حفاظت از محیط زیست اظهار کرد: نقش زنان در این ارتباط برگرفته از دیدگاه های امام خمینی بوده و تبلور یافتن رشد حضور زنان در عرصه های گوناگون در ایران بی بدیل است. حضور زنان در دانشگاه ها با حدود 60 درصد قبولی دختران در کنکور سالانه علاوه بر حضور فعال در عرصه های سیاسی، و مشخصا در فعالیت های زیست محیطی، که البته در این ارتباط، خانواده رکن اصلی جامعه و جایگاه زنان را در جامعه نمایان می سازد، نمونه هایی از تحقق آرمان های بنیانگذار انقلاب اسلامی است.

معاون رییس جمهور ایران در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد اثرات زیست محیطی تحریم ها علیه ایران، ، گفت: تحریم ایران کمکی به هیچ یک از طرف ها نمی‌کند و در زمینه محیط زیست مانع ایران در دسترسی به فناوری لازم برای کاهش آلودگی هوا و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای شده است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع هسته ای، گفت: ما به دنبال یافتن راه حل عادلانه با هدف رفع اقدامات تبعیض آمیز در خصوص دسترسی به فناوری هسته ای صلح آمیز هستیم.

ابتکار در پاسخ به سفیر عراق مبنی بر امکان همکاری همسایگان در زمینه معضلات زیست محیطی گفت : ما همیشه به دنبال همکاری منطقه ای هستیم و هم اکنون نیز مشارکت و همکاری منطقه ای با سازمان اکو، کشورهای خلیج فارس و سایر نهادهای منطقه ای داریم.

ایشان در پاسخ به سوالی در مورد تلاش ها و سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا علیه ایران اشاره کرد: همه منتظر رسیدن به توافق هستند و انتظار دارند ایران نقش ویژه خود را در جهت حل و فصل مسائل منطقه ای و بین المللی ایفا کند و تلاش های نتانیاهو اثری نخواهد داشت. ایران نقش اساسی برای صلح و همکاری منطقه ای ایفا می کند و در حال حاضر درک کافی از این نقش ایران در جهان وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد چالشهای زنان در ایران و چهره زن ایرانی گفت: زنان ایرانی مثل زنان هر کشوری مشکلات خود را دارند ولی دیدگاه کلی مثبت است و تلاش‌های زیادی برای بهبود شرایط زنان در ایران صورت گرفته است. متاسفانه دیدگاه صرفا مادی به ارزش واقعی زنان صدمه می زند .

در این جلسه حاضرین سوالات دیگری را در مورد موضوع حل ترافیک در تهران، انرژی های نوین، دریای خزر، محیط زیست، سیاست ایران در قبال داعش ، اثرات کاهش قیمت نفت، و بحث اقلیت ها در ایران مطرح کردند که ایشان پاسخ داد.

در این جلسه جمع قابل توجهی از دیپلمات‌های باسابقه و سفیران سابق فرانسه در کشورهای منطقه، و سفیران خارجی مقیم پاریس و جمعی از محققین و خبرنگاران حضور داشتند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان