arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۸۵۴
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۲ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۳

رويترز: جبهه النصره از القاعده جدا مي‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

منابع آگاه اعلام کردند که گروه تروريستي جبهه النصره قصد دارد روابط خود با القاعده را قطع کرده و با حمايت برخي کشورهاي خليج فارس، گروه جديدي را با هدف سرنگون کردن دولت بشار اسد در سوريه تشکيل دهد.

به گزارش رويترز، منابع نزديک به جبهه النصره تاکيد کردند که قطر که روابط نزديک و خوبي با جبهه النصره دارد، اين گروه را براي قطع ارتباط با القاعده ترغيب کرده و قصد دارد منابع مالي بيشتري را در اختيار جبهه النصره قرار دهد.

اين اقدام مي تواند النصره را از يک گروه تضعيف شده به گروهي تبديل کند که قادر به تسلط بر داعش باشد. شبه نظاميان داعش تحت فشار زيادي از سوي حملات هوايي و پيشروي هاي نيروهاي کُرد و نظاميان ارتش عراق قرار دارند.

منابع آگاه بر اين باورند که اين اقدام مي تواند موجب افزايش نفوذ قطر و متحدانش در مبارزه براي سرنگوني دولت سوريه شود. کشورهاي عربي خليج فارس به دنبال افزايش بلندپروازي ديپلماتيک خود در منطقه هستند.

مقام هاي قطري حاضر به اظهارنظر در اين خصوص نشده‌اند. جبهه النصره فرصت را از دست نداده است. النصره با يورش به گروه‌هاي شبه نظامي کوچکتر و تصرف مناطق تحت کنترل آنها، اين گروه‌ها را مجبور به خلع سلاح کرده تا قدرت خود را در شمال سوريه تثبيت کند و زمينه لازم براي تشکيل يک گروه جديد را هموار سازد.

منابع آگاه تاکيد کردند که مقام‌هاي اطلاعاتي کشورهاي خليج فارس شامل قطر با ابو محمد الجولاني سرکرده جبهه النصره طي ماه‌هاي گذشته بارها ديدار کرده‌اند تا وي را براي قطع ارتباط با القاعده ترغيب کرده و در خصوص حمايت هايي که از اين گروه به عمل خواهند آورد، مذاکره کرده‌اند.

يک منبع نزديک به جبهه النصره در اين باره گفت: گروه جديدي شکل خواهد گرفت که شامل جبهه النصره، جيش المهاجرين و الانصار و ساير گروه هاي شبه نظامي خواهد بود. نام جبهه النصره کنار گذاشته خواهد شد. اين گروه رابطه خود با القاعده را قطع خواهد کرد. ولي هنوز همه رهبران النصره با اين مساله موافقت نکرده‌اند و به همين دليل اعلام تشکيل گروه جديد به تاخير افتاده است.

يک منبع نزديک به وزارت خارجه قطر نيز اين مساله را تاييد کرد که قطر مي خواهد النصره به يک نيروي خالص سوري تبديل شود که هيچ ارتباطي با القاعده ندارد. اين مقام رسمي قطري گفت: آنها به النصره قول حمايت‌هاي مالي بيشتر داده‌اند، البته زماني که النصره روابط خود با القاعده را قطع کند.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان