arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۸۹۴
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۵ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۳

العرب:اوبامابرای‎توافق‎باایران‌هیجان‌زده‎است

روزنامه عربستانی العرب از نگرانی سران کشورهای عربی به ویژه عربستان از هرگونه توافق میان تهران و واشنگتن بر سر برنامه هسته‌ای ایران خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس: به نظر می‌رسد نگرانی‌های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از هرگونه توافق در برنامه هسته‌ای ایران روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

در همین راستا روزنامه عربستانی «الحیات»، چاپ لندن گزارش داد که سخنان «هیجان زده» واشنگتن در رسیدن به توافق با ایران به «هر قیمتی» بر رابطه سرد عربستان و آمریکا سایه انداخته است.

مقامات عربستانی اعلام کرده‌اند که تلاش آمریکا برای توافق هسته‌ای با ایران بدون مراعات و در نظر گرفتن احساسات همپیمانان ایالات متحده [کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس] صورت می‌گیرد و کشورهای عربی نگران این مسأله هستند.

پیش از این نیز مسئولان عربستانی در دیدار با مقامات آمریکایی از جمله «باراک اوباما» رئیس جمهور این کشور که به ریاض سفر کرده بودند ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده بودند که آمریکا در حالی که منافع دوستان خود را درک نمی‌کند نمی‌تواند منافع خود را نیز محقق کند.

با این وجود روزنامه عربستانی العرب گزارش داده که تلاش مکرر دولت اوباما برای اطمینان بخشی به عربستانی‌ها و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس درباره بهبود روابط واشنگتن تهران بی نتیجه بوده است.

بر همین اساس یک دیپلمات عرب اعلام کرد که عربستانی‌ها نگران هستند، اوباما به هر قیمتی دست به توافق با ایران بزند تا این مسأله در تاریخ ریاست جمهوری‌اش ثبت شود اما در مقابل شرایط منطقه‌ای خاصی را که ایران طلب می‌کند به این کشور هدیه کند.

العرب ادامه داد که هر منطقه‌ای در خاورمیانه که درگیر بحران است بعد از دخالت آمریکایی‌ها با حضور ایران در آن منطقه همراه می‌شود که این مسأله را به ذهن متبادر می‌کند که همکاری پنهانی میان این دو کشور وجود دارد.

بر این اساس این روزنامه تأکید کرد که رفتار عجولانه اوباما برای توافق با ایران با توجه به اینکه تهران چندان نسبت به ایجاد توافق هیجان زنده نیست پرسش‌های فراوانی را به میان می‌کشد.

به این ترتیب نا امیدی عربستان از آمریکا به تلاش «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه جدید عربستان برای ایجاد ارتباط با کشورهای «سنی مذهب» از جمله پاکستان، ترکیه، مصر و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس منجر شده است تا ریاض به نوعی «خودکفایی» در منطقه دست پیدا کند.
نظرات بینندگان