arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۹۶۳
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۹ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۳

اعتراف جمعی صهیونیست‌ها به شکست نتانیاهو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صهیونیست ها به جز تعدادی اندک درحزب لیکود با انتقاد شدید و بسیار گسترده به سخنرانی « بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم در کنگره آمریکا، اعتراف کردند که «سخنرانی پوچ و تکراری نتانیاهو هیچ تاثیری بر روند مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 و عزم ایرانی ها نداشت وتنها باعث انزوای بیشتر اسراییل شد».

به گزارش ایرنا، اکثریت رسانه ها و سیاستمداران صهیونیست در واکنش به سخنرانی نتانیاهو تاکید کردند: نتانیاهو 107 بار نام ایران را در سخنرانی پوچ و بدون محتوای خود در کنگره آمریکا بر زبان آورد اما نتوانست کمترین تاثیری را بر روند مذاکرات هسته ای بگذارد.

حمایت برخی وزیران عضو حزب لیکود از سخنرانی نتانیاهو در کنگره از جمله موشه یعلون وزیر جنگ و گلعاد اردان عضو شورای کوچک وزیران کابینه اسراییل نتوانست مانع انتقادات گسترده و تند رسانه های صهیونیستی شود که با اجماع، سخنرانی نتانیاهو را شکست خورده ، بی نتیجه و خسارتی بزرگ به منافع صهیونیست ها ارزیابی کرده اند.

گلعاد اردان گفته است که « برخی کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی از سخنرانی نتانیاهو حمایت کرده اند».

تزیپی لیونی وزیر سابق دادگستری و رییس حزب صهیونیستی جنبش، تاکید کرد: سخنرانی نتانیاهو، اسراییل را منزوی تر و به منافع آن ضررهای زیادی وارد کرد و نتوانست تاثیری بر برنامه هسته ای ایران بگذارد.

یتسحاق هرتزوگ، رییس حزب کار هم با تاکید به اینکه سران کشورهای بزرگ دنیا اصلا به سخنان نتانیاهو گوش ندادند، گفت که سخنرانی نتانیاهو فقط فریادهای غربی را نسبت به اسراییل بلند ترکرد.

هرتزوگ گفت: حقیقت دردناک این است که بعداز کف زدن های مکرر در کنگره هنگام سخنرانی نتانیاهو، اکنون او تنها است ، اسراییل بیشتر منزوی شده و مذاکرات هسته ای با ایران ادامه یافته است.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص هم نوشت : سخنرانی نتانیاهو پوچ و بدون محتوا بود و نتوانست کمترین تاثیری را بر روند مذاکرات جای با ایران وارد کند.

تسفی برئیل در این روزنامه صهیونیستی نوشت: با پایان سخنرانی ، سیل انتقادها از اسراییل و نتانیاهو شروع شد.

وی افزود: شاید نتانیاهو در داخل بتواند به یک پیروزی سیاسی دست یابد اما این پیروزی همراه با مصیبت برای اسراییل است،اعضای کنگره سئوال نکردند و نتانیاهو هم پاسخی به این سئوال نداد که بعداز توافق هسته ای چه باید کرد؟

یوسی فیرتر هم در هاآرتص نوشت : مناخیم بیگین نخست وزیر اسبق اسراییل در سال 1981 با حمله به تاسیسات هسته ای عراق توانست در انتخابات پیروز شود و نتانیاهو امیدوار است که با حمله لفظی به ایران و توافق هسته ای در انتخابات سال 2015 پیروز شود.

وی افزود: نتانیاهو با بیان سخنانی پوچ فقط وراجی کرد به ویژه زمانی که گفت اسراییل به تنهایی از خودش دفاع می کند، او در گذشته بارها ایران را تهدید کرده اما هیچ اتفاقی نیفتاده است و ایران اکنون می تواند اورانیوم غنی سازی کند.

انتقادهای معاریو دیگر روزنامه صهیونیستی از سخنرانی نتانیاهو گسترده تر و شدید تر بود.

بن کسبیت درمعاریو نوشت:سخنرانی نتانیاهو فرصتی برای جمع آوری رای در داخل اسراییل بود زیرا او و دستیاران رسانه ای و امنیتی او می دانستند که سخنانش هیچ تاثیری بر اعضای گروه 1+5 نمی گذارد و روند مذاکرات به چه سمتی پیش می رود.

بن کسبیت با این ادعا که « مذاکرات بازهم ادامه می یابد و دستیابی به توافق هسته ای نزدیک نیست و نتانیاهو این را می داند»، افزود: نتانیاهو مانند ککی است که بر روی پشت گاوی نشسته که زمین را شخم می زند،او با این سخنرانی درصدد برآمد تا اگر مذاکرات به نتیجه نرسید و توافق هسته ای امضا نشد، مانند کک که به نزدیکانش گفت من و گاو زمین را شخم زدیم، بگوید که او عامل به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای بوده است.

شبکه دوم تلویزیون رژِیم صهیونیستی هم سخنرانی نتانیاهو را مملو از تناقض ها خواند و اعلام کرد: نتانیاهو از یک سو اعتراف کرد ایران در 30 سال گذشته در مقابل تحریم ها مقاومت کرده و حتی توانسته است نفوذ خود را در چهار پایتخت عربی بیشتر کند و از سوی دیگر خواستار ادامه تحریم ها بجای مذاکرات شد.

این شبکه صهیونیستی به نقل از دیپلمات های آمریکایی که سخنرانی نتانیاهو را پیگیری کرده اند، افزود: نتانیاهو 107بار در سخنرانی خود نام ایران را بر زبان آورد اما نتوانست هیچ مطالب تازه ای بگوید و ادعاهای گذشته را تکرار کرد که گوش شنوایی برای شنیدن آنها وجود ندارد.

یدیعوت آحرونوت دیگر روزنامه صهیونیستی نوشت:سخنرانی نتانیاهو فقط از طریق شبکه های کابلی در آمریکا پخش شد و حتی رسانه های آمریکایی چندین ساعت به آن بی توجهی کردند و به زودی از برنامه کاری اعضای کنگره هم حذب خواهد شد.

ناحوم برنیاع نویسنده این روزنامه صهیونیستی تاکید کرد: برف هایی که اکنون پیاده روهای واشنگتن را پوشانده اند، به زودی و به سرعت آب خواهند شد اما سخنرانی نتانیاهو بسیار زودتر از آنها آب خواهد شد.

در این میان شبکه دهم تلویزیون رژیم صهیونیستی بر موضع برخی « کشورهای عربی معتدل» در قبال سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا تمرکز کرد.

تسفی یحزقیلی گزاشگر امورعربی این شبکه صهیونیستی گفت: کشورهای عرب معتدل حوزه خلیج فارس از باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا خواسته اند که به سخنان نتانیاهو در باره مسئله ایران گوش دهد.

وی افزود: برخی کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی از سخنان نتانیاهو استقبال کرده و گفته اند که نتانیاهو به نمایندگی از آنها سخن گفته است زیرا توان این گونه سخن گفتن را ندارند.
نظرات بینندگان