arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۳۰۱۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۲ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۳

ماري هارف: اگر ايران بعد از توافق خلاف تعهداتش عمل کند همه گزينه ها را حفظ مي کنيم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 سخنگوي وزارت خارجه آمريکا گفت که اگر بعد از توافق ايران خلاف تعهداتش عمل کند ما مطمئنا در آن مرحله همه گزينه‌ها را براي واکنش حفظ مي‌کنيم.

" ماري هارف" در پاسخ به سوال خبرنگاري که پرسيد آيا با وضع کنوني روابط کنوني آمريکا با اسرائيل اين موضوع به نظر نمي‌رسد که شاهد نوعي از سرگيري روابط بين آمريکا و ايران باشيم؟ گفت: لازم است که به دونکته اشاره کنم که اولا هيچکس درباره از سرگيري رابطه با ايران صحبت نکرده است. حتي اگر ما با آن‌ها مذاکره مي‌کنيم اين نمي‌تواند نشانه گرم‌تر شدن روابط ما با آن‌ها و کاهش نگراني‌هاي ما باشد. اين نمي‌تواند به آشتي از سرگيري با ايران مربوط باشد. اين مذاکرات به موضوع اتمي مربوط مي‌شود. از طرف ديگر ما نمي‌توانيم از اين وضع به عنوان نوعي برآشفتگي در روابطمان با اسرائيل هم ياد کنيم.

 همانطور که ديروز گفتم و حتي امروز جان کري وزير خارجه در حال مذاکره با ايرانيان هستند تا اين موضوع را بررسي کنند و از دستيابي آن‌ها به تسليحات اتمي جلوگيري کنند. رئيس جمهور هم بار‌ها اين موضوع را بيان داشته است و اين موضوع ادامه دارد. ما بار‌ها لفاظي‌هاي فراواني از نخست وزير نتانياهو ديروز شنيديم اما مواردي را نشنيديم که به گفتگو‌ها و مذاکرات واقعي کمک کند. اين مذاکرات جدا از آنچه ديروز گفته شد، ادامه دارد.

اين سخنگو در پاسخ به سوال خبرنگاري که پرسيد: رئيس جمهور آمريکا اعلام کرده است که زمان کافي براي مشاهده سخنراني نتانياهو در کنگره را نداشته است، آيا اينگونه بوده است؟ گفت: نه رئيس جمهور در يک ويدئو کنفرانس با حضور شماري از هم پيمانان کليدي اروپايي ما بود و درباره اوکراين گفتگو مي‌کرد و زمان کافي براي ديدن اين سخنراني نداشت.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري که پرسيد: اگر با ايران به توافق هسته‌اي برسيد آيا گزينه نظامي از روي ميز حذف خواهد شد يانه؟ گفت: چندين نکته وجود دارد، همانطور که هميشه گفته‌ايم که اگر به توافقي برسيم که مورد قبول همگان باشد آنگاه به صورت ديپلماتيک و صلح آميز پيش خواهيم رفت. اگر مورد قبول نباشد يا اگر پس از توافق ايران تلاش کند تا برخلاف تعهداتش در معاهده ان. پي. تي و ديگر معيارهاي شفاف سازي موجود عمل کند ما آنگاه هر اقدامي را براي خود محفوظ مي‌دانيم.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار که پرسيد: گزينه نظامي حتي اگر ايران به توافق عملي اجابت کند باز هم بر روي ميز خواهد بود؟ گفت: من از اين کلمه استفاده نکردم. اگر ما به توافق اتمي با ايران برسيم و آن‌ها به تمامي تعهدات خود عمل کنند و ما هم به تعهداتمان عمل کنيم آنگاه بديهي است که نيازي به اقدام نظامي نيست. اما اگر دوسال بعد از آن آن‌ها به تعهدات خود عمل نکنند و آنگاه تلاش کنند که کار ديگري صورت دهند آنگاه اين گزينه وجود خواهد داشت.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري که پرسيد: اگر شما به توافقي قابل راستي آزمايي برسيد که از طرف همه طرف‌ها مورد اجابت قرار گيرد آيا اين نمي‌تواند سبب نوعي از سرگيري رابطه با ايران بين شما شود؟

وي گفت: از سرگيري رابطه با ايران حوزه وسيعتري را در بر مي‌گيرد و به گرم شدن روابط به طور گسترده مربوط مي‌شود. اين حالت در صورتي مي‌تواند وجود داشته باشد که ما نگراني درباره وضع حقوق بشر، درباره تروريسم، درباره سوريه، درباره حزب الله نداشته باشيم و به طور آشکارا اعلام کنيم که نگراني نداريم. اين در حالي است که ما با نظام ايران درباره اين حيطه‌ها توافق نداريم. چون با ايران به توافق اتمي برسيم به اين معنا نيست که اين حيطه‌ها تغيير کرده باشند. اگر ما با آن‌ها به توافق برسيم، اين از اين لحاظ که از دستيابي آن‌ها به سلاح اتمي جلوگيري کند موضوع خوبي است اما اين به آن معنا نيست که تمامي اين مسائل و از جمله روابط با ايران دچار تغيير شوند. اينکه ما به توافق اتمي با ايران برسيم و آنگاه شاهد گرم شدن روابط باشيم، موضوعي است که من آن را تاييد نمي‌کنم.

هارف افزود: من نمي‌توانم آنچه را در دو، پنج يا پانزده سال آتي روي مي‌دهد، پيش بيني کنم. رئيس جمهور بار‌ها و به عنوان موضوعي جدا از موضوع مذاکرات اتمي و به طور صريح اعلام کرده است که ما روزي خواهان روابطي متفاوت با ايران و مردم اين کشور خواهيم شد. او درباره اين موضوع بار‌ها صحبت کرده است. من مي‌خواهم درباره اين موضوع به طور شفاف صحبت کنم که ما نبايد يک توافق اتمي موفقيت آميز را به موضوع گرم شدن گسترده روابط يا مسائل ديگر مرتبط کنيم. به نظرم اين موضوع مهمي براي ماست.

سخنگوي وزارت خارجه آمريکا در ادامه مدعي شد: «دليل اينکه ما مي‌خواهيم از دستيابي ايران به تسليحات اتمي جلوگيري کنيم بيشتر به خاطر فعاليت‌هاي آن‌ها در منطقه بوده است. آيا شما مي‌توانيد کشوري را در نظر خود مجسم کنيد که تلاش مي‌کند قدرت خود را در منطقه به رخ ديگران بکشد، سلاح اتمي داشته باشد؟ اين موضوع سبب شده است که حقيقتا ما بخواهيم که از دستيابي آن‌ها به سلاح اتمي جلوگيري کنيم و مرتبط کردن اين موضوع به مسائل ديگر مي‌تواند رسيدن به توافق اتمي را که با هدف جلوگيري از رسيدن آن‌ها به تسليحات اتمي است، دشوار‌تر کند. ما بايد اين موضوع را حل کنيم. اين موضوع خطيري براي جهان و منطقه در رابطه با ايران است. ما بايد اين موضوع را حل کنيم. اگر قرار باشد ديگر مسائل مربوط به اين کشور در جهان را حل و فصل کنيد آنگاه شما نمي‌توانيد با اين کشور به توافق اتمي برسيد.

اين سخنگو در پاسخ به سوال خبرنگاري که پرسيد آيا نتانياهو در سخنانش راه حل جايگزين ديگري را ارائه مي‌دهد که شما با آن مخالفيد؟ گفت: من تصور نمي‌کنم که به هر روشي اين يک راه حل واقعي باشد. من شاهد شنيدن چيزي متفاوت درباره زمان فرار هسته‌اي از وي بودم. من شاهد شنيدن ايده متفاوتي درباره توافقي حقيقي بودم. او گفت که ما به زمان فرار هسته‌اي طولاني تري نيازمنديم. بسيار خوب کدام مورد قابل پذيرش است؟ او گفت که به زمان فرار هسته‌اي طولاني تري نيازمند است و ما به طور آشکار اعلام کرده‌ايم که به يکسال زمان فرار هسته‌اي نيازمنديم. ما اين موضوع را به طور علني اعلام کرده‌ايم.

هارف گفت: پاسخ شما به کساني که مي‌گويند آمريکا نمي‌تواند اقدامات سلطه جويانه و بي‌ثبات کننده ايران در کشورهاي عربي را متوقف کند و اينکه توافق با ايران به منزله پاداشي براي اين کشور است، چيست؟ گفت: مطمئنا اين يک پاداش نيست. ايران به خاطر تمامي اقدامات بي‌ثبات کننده خود تحريم شده است. تمامي تحريم‌ها در رابطه با حقوق بشر، تروريسم، حمايت از حزب الله و موشک‌هاي بالستيک همچنان وجود دارند.

خبرنگار پرسيد که جان کري گفته است تحريم‌ها کارامد نبوده‌اند و هارف پاسخ داد: تصور نمي‌کنم که وزير خارجه گفته باشد که تحريم‌ها کارامد نبوده‌اند. ما به فشار خود بر آن‌ها به خاطر اين مسائل ادامه مي‌دهيم اما توافق اتمي يک پاداش براي آن‌ها نيست. جلوگيري از دستيابي آن‌ها به سلاح اتمي و عقب راندن برنامه اتمي آن‌ها و بستن مسيرهاي چهار گانه چگونه مي‌تواند به منزله پاداش براي آن‌ها باشد؟

وي افزود: "ما با چيزي کمتر از يک توافق خوب که کف آن زمان فرار هسته‌اي و بستن مسيرهاي چهارگانه را شامل شود، موافقت نخواهيم کرد. ما معتقديم که گزينه‌هاي وي (نتانياهو) به هر روشي واقعي نيستند. هيچ مذاکره کننده و کار‌شناس هسته‌اي معتقد نيست که اين پيشنهاد‌ها واقعي باشند. ما به منظور رفع نگراني به طور محرمانه در سطح تخصصي و در سطح سياسي و نکته به نکته با اسرائيلي‌ها در تماس بوده‌ايم. اين موضوع در سطح محرمانه و طبقه بندي شده صورت گرفته است. ما با آن‌ها درباره غني سازي و نگراني‌هاي ويژه آن‌ها صحبت کرده‌ايم.

اين سخنگو افزود: هر زماني که وزير خارجه با هم پيمانانمان در گروه پنج به علاوه يک و همچنين با سران کشورهاي منطقه صحبت کرده است آن‌ها مراتب حمايت خود را از تلاش گروه پنج به علاوه يک براي رسيدن به توافق ديپلماتيک اعلام کرده‌اند. ما در گروه پنج به علاوه يک با هم متحد هستيم و خواهان حضور در اتاق مذاکرات هستيم و اين موضوع ادامه خواهد يافت.

هارف در ادامه درباره مخالفت اعضاي کنگره با توافق با ايران گفت: ما بار‌ها گفته‌ايم که در مرحله حساسي از مذاکرات قرار داريم. تصويب هر قانوني مي‌تواند سبب پيچيده شدن بيشتر اوضاع شود. ما به گونه‌اي مذاکره مي‌کنيم که کنگره خواهان آن است. ما بايد به هر پيشنهادي توجه کنيم.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري که پرسيد آيا معتقديد که پس از مذاکرات مونترو نوعي ابهام درباره آنچه تا پايان مارس به دنبال آن هستيد بوجود آمده است؟ آيا شما به دنبال چارچوب يا درک کلي از تمامي اجزاء توافق هستيد؟ گفت: ما از هر دو عبارت استفاده مي‌کنيم. هم چارچوب و هم درک کلي از تمامي اجزاء يک توافق. بنابراين ما از دو عبارت استفاده مي‌کنيم و من نمي‌توانم پيش بيني دقيقي داشته باشم و مابقي زمان براي ضمايم و جزئيات فني خواهد بود.

اين سخنگو در پاسخ به سوال خبرنگاري که پرسيد: آيا شما قصد داريد که اگر موفقيتي را در مذاکرات به دست آوريد آن را در کنگره مطرح کنيد؟ گفت: زماني که موضوعي در کنگره مطرح مي‌شود، اين موضوع علني نمي‌شود. بديهي است تا آنجا که بتوانيم مسائل را با آن‌ها در ميان خواهيم گذاشت و اين موضوع مهمي است. ما بايد به آن‌ها اعلام کنيم که چه مسائلي وجود دارد و کجا قرار داريم.

هارف در پاسخ به سوال خبرنگاري که پرسيد: نتانياهو در سخنراني خود در کنگره اعلام کرد که بازرسان مي‌توانند موارد را مستند کنند اما از قدرت لازم براي متوقف کردن برخوردار نيستند. بنابراين اگر مانند کره شمالي، ايران آن‌ها را بيرون کند و دوربين‌ها را خاموش کند آيا اين نمي‌تواند هشدار دهنده باشد؟ گفت: لازم است که چند نکته را بيان کنم. بازرسان يک بخش از موضوع هستند و آن‌ها بخش مهمي محسوب و شفافيت را به شما ارائه مي‌دهند. تنها اينکه سانتريفيوژ‌ها در کجا هستند مطرح نيست بلکه کار از معادن اورانيوم و کارخانه‌ها و کل چرخه شروع مي‌شود. اما بازرسان مي‌توانند به شما هشدار کافي را ارائه دهند تا بتوانيد بر اساس آن و اگر آن‌ها ناسازگاري کردند شما به روشي ديگر اقدام کنيد. بنابراين آن‌ها يک سامانه هشدار دهنده درباره آن چيزي هستند که اتفاق مي‌افتد.

وي افزود: اما من همچنين بايستي بگويم که اين تنها مربوط به مستقر کردن بازرسان نمي‌شود. شمار کارهايي که آن‌ها بايد صورت دهند عبارت از اين است که آن‌ها بايد مسيرهاي چهارگانه را مسدود کنند، تغييراتي در اراک ايجاد کنند، آن‌ها بايد به نطنز بيايند، آن‌ها بايد به فردو بيايند و اين‌ها کارهايي است که بايد صورت دهند آنگاه بازرسان در راس همه اين موارد قرار دارند. به نظرم با تخمين ما با نبود بازرسان و نبود چشم‌هاي باز آن‌ها (ايراني‌ها) برنامه خود را زير زميني‌تر خواهند کرد.

اين سخنگو در پاسخ به سوال خبرنگاري که پرسيد آيا چارچوب توافق آتي سياسي خواهد بود؟ گفت: ما هنوز چيزي نمي‌دانيم. من هيچ نظري درباره چارچوب و اينکه چگونه خواهد بود، ندارم. ما هم اکنون در حال کار بر روي مفاد آن هستيم. آنگاه آن را بررسي خواهيم کرد. اما در حال حاضر چيزي در اين باره نمي‌دانيم.

هارف در پاسخ به سوال خبرنگاري که پرسيد: به نظر مي‌رسد که سناتور‌ها هنوز از بيست و چهارم مارس به عنوان ضرب الاجل استفاده مي‌کنند اما شما در اينجا سي و يکم مارس را ضرب الاجل اعلام کرديد. گفت: تيم مذاکره کننده تا سي و يکم مارس به فعاليت خود ادامه خواهد داد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري که پرسيد آيا مذاکرات در تعطيلات نوروزي ايرانيان ادامه پيدا خواهد کرد؟ گفت: من بار ديگر به شما مي‌گويم که پاسخ اين سوال را نمي‌دانم. ما هيچ برنامه‌اي جز ديدار آتي احتمالي مديران سياسي در پيش نداريم. من اين موضوع را از ايراني‌ها جويا خواهم شد.

اين سخنگو درباره انتشار تصاويري از سردار قاسم سليماني در عمليات ارتش عراق در تکريت و اظهارات ژنرال دمپسي رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا که اين موضوع را مثبت ارزيابي کرده بود؛ گفت: اجازه بدهيد که دقيق باشيم. او (دمپسي) گفت که نمي‌تواند حضور قاسم سليماني را در آنجا تاييد کند و اين تصاوير در رسانه‌هاي اجتماعي بوده است و به نظرم او گفت که هرگونه حضور ايراني‌ها مي‌بايستي براي مقابله با تنش‌هاي فرقه‌اي باشد.

وي افزود: ما قصد داريم که اوضاع را به دقت بررسي کنيم. دولت عراق و عمليات آن‌ها براي بازپس گيري تکريت از داعش ادامه دارد. نيروهاي عراقي، نيروهاي امنيتي، شبه نظاميان و قبايل در اين عمليات هستند. بار ديگر راهبرد ما درباره عراق تعامل با نيروهاي امنيتي اين کشور و دولت فراگير در اين کشور و تعامل با آن براي مبارزه با داعش است. اگر ثابت شود که دخالت ايران در اين عمليات سبب افزايش تنش‌هاي فرقه‌اي مي‌شود آنگاه اين موضوع مايه نگراني شديد خواهد بود. مطمئنا اين موضوع توجه ما را به خود جلب کرده است و ما اوضاع را زير نظر داريم. من قصد ندارم که پيش بيني کنم چه روي خواهد داد. نخست وزير عبادي اين موضوع را به طور شفاف اعلام کرده است که دولتش دولتي فراگير و چند فرقه‌اي است و از روشي فراگير و چند فرقه‌اي پيروي مي‌کند و لازم است که شبه نظاميان تحت قوانين دولت باشند. قصد داريم که اوضاع را زير نظر بگيريم و ببينيم که چه روي مي‌دهد.

هارف گفت: اين يک عمليات عراقي است. ما به روش‌هاي گوناگون از نيروهاي امنيتي عراق در حيطه‌هاي آموزشي و پشتيباني حمايت کرده‌ايم اما از اين عمليات ويژه حمايت نمي‌کنيم. آنچه بايد بگويم اين است که نيروهاي امنيتي عراق بر روي پاي خود ايستاده‌اند و مبارزه با داعش را به دست گرفته‌اند و ما امروز شاهد مبارزه آن‌ها با داعش به کمک ارتش آمريکا هستيم. اجازه بدهيد که خيلي شفاف باشيم که ما پشتيباني لازم را از نيروهاي امنيتي عراق فراهم کرده‌ايم تا آن‌ها بر روي پاي خود بيايستند. مطمئنا آن‌ها بهتر تجهيز و آموزش ديده‌اند.

وي افزود: بديهي است که شاهد عمليات‌هايي با هدايت عراقي‌ها هستيم. ما نقش پشتيباني را در جايي که بتوانيم داريم و اين موضوع ادامه پيدا مي‌کند. توجه کنيد که مبارزه بر ضد داعش چالش بزرگي است و زمان زيادي مي‌برد. به نظرم اين واقع بينانه است و خوش بينانه نيست.

هارف درباره برنامه سفر جان کري به عربستان گفت: وزير خارجه امروز صبح در مونترو با ظريف وزير خارجه ايران ديدار کرد و او هم اکنون در راه رياض قرار دارد. او فردا در آنجا با وزراي خارجه عضور شوراي همکاري خليج فارس، ملک سلمان پادشاه و محمد بن نايف وليعهد عربستان ديدار خواهد کرد. وي سپس در کنفرانس خبري مشترک با حضور سعود الفيصل وزير خارجه عربستان شرکت خواهد کرد. او پس از ديدار از عربستان راهي پاريس و لندن خواهد شد.

اين سخنگو درباره اينکه گروه جبهه النصره قصد تغيير نام خود را دارد تا از حمايت قطر برخوردار شود، گفت: ما اين گزارش‌ها را ديده‌ايم. اما موضع ما درباره جبهه النصره تغيير نيافته است. اين گروه عامل القاعده در سوريه است. اين گروه يک گروه تروريستي است و بر ضد جناح معارضان دولت سوريه فعاليت مي‌کند.
نظرات بینندگان