arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۳۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۷ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۳

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا: ایران اعراب خلیج فارس را نگران کرده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آسوشیتدپرس نوشت: ژنرال ارشد ارتش آمریکا اعلام کرد مبارزان تحت حمایت ایران و نیروهای دولت عراق ممکن است در عملیات تکریت پیروز شوند اما اگر حملات هوایی آمریکا علیه داعش در دیگر نقاط شمال عراق نبود امکان برگزاری این عملیات نیز وجود نداشت.

به گزارش فرهیختگان آنلاین(FDN.ir)، ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگارانی که وی در سفر به عراق همراهی می کردند افزود گمان می کنم داعش از تکریت بیرون رانده خواهد شد و شمار نیروها چشمگیر است.

وی افزود حدود 23 هزار مبارز شیعه و نیروی عراقی در این عملیات شرکت دارند و این رقم در مقایسه با تعداد چند صد نفری نیروهای داعش چشمگیر است .

این ژنرال آمریکایی شب گذشته برای دیدار با فرماندهان آمریکایی و مقامات دولت عراق عازم این کشور شد.

سفر وی به عراق در حالی صورت می گیرد که نیروهای داعش تابستان گذشته به بیشتر مناطق شمال و غرب عراق پیشروی کردند و اکنون کنترل شهرهای کلیدی از جمله تکریت را در اختیار دارند. آمریکا و متحدان این کشور از ماه اوت صدها بار مواضع داعش را هدف حملات هوایی قرار داده اند اما در عملیات تکریت که روز دوشنبه آغاز شد آمریکا در حاشیه قرار دارد و ایران با آموزش و تامین سلاح و نیز هدایت مبارزان شیعه عراقی را برعهده گرفته است.

ژنرال دمپسی اعلام کرد هیچ سند و مدرکی از حضور مستقیم نظامی ایران در این عملیات وجود ندارد. آنها توانمندی نظامی مبارزان عراقی را افزایش داده اند و در عین حال نقش آنها نگرانی هایی را در میان متحدان ائتلاف آمریکا از جمله کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس ایجاد کرده است.

وی که در نظر دارد به بحرین نیز سفر کند اعلام کرد چنانچه عملیات هوایی ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا علیه نیروهای داعش در بیجی نبود ، زمینه برای برگزاری عملیات کنونی در تکریت آنچنانکه اکنون این عملیات سازماندهی شده است فراهم نمی شد.

دمپسی افزود نیروهای داعش در تلاش برای به عهده گرفتن کنترل یک پالایشگاه بزرگ نفتی به بیجی واقع در شمال تکریت حمله کردند اما حملات آنها متوقف و توسط عملیات هوایی آمریکا محدود شد.

وی خاطر نشان کرد باید امکان بازگشت ساکنان شهر تکریت که اکثرا سنی هستند فراهم شود و دولت بغداد در جهت بازسازی این شهر و اعطای کمک های بشردوستانه گام بردارد. اگر چنین اتفاقی بیفتد گمان می کنم واقعا در شرایط خوبی خواهیم بود و اگر این چنین نشود آینده مشکل ساز خواهد شد.

دمپسی تصریح کرد مسئولیت اصلی مقامات عراق برقراری توازن در نقش ایران در توانمندسازی مبارزان شیعه با همکاری عراق با آمریکا و دیگر اعضای ائتلاف تحت فرماندهی این کشور است. تنها کسی که می تواند این توازن را ایجاد کند نخست وزیر عراق است و من خواهان اطلاع از دیدگاه های وی درباره چگونگی ایجاد این توازن هستم.
نظرات بینندگان