arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۳۳۶۳
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۷ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۳

پیام جان کری به اعراب در مورد ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : تحلیلگر سیاسی عربستانی گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس آماده عادی سازی روابط با ایران هستند.

به گزارش فرهیختگان آنلاین(FDN.ir)، علی الشمری در گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس از دستیابی ایران به توافق هسته ای با کشورهای پنج به علاوه یک واقعاً نگران هستند. به نظر می رسد که مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای پنج به علاوه یک در مراحل پایانی خود باشد و دستیابی به یک توافق نزدیک باشد.

حمایت ایران از حوثی های یمن، مشارکت تهران در درگیری های سوریه و عراق از اموری است که نگرانی کشورهای حوزه خلیج فارس را برانگیخته است. سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان روز گذشته به صورت علنی و صریح به این مداخله گری های ایران اشاره کرده و گفت ایران بر عراق مسلط شده است.

این اولین بار است که ما به این صراحت چنین مطالبی را از مسوولان عربستانی می شنویم و نشانگر تغییر لحن سخن مسوولان عربستانی است.

سفر جان کری وزیر خارجه آمریکا به عربستان با این هدف صورت گرفته بود که به همگان اعلام کند که دستیابی به توافق هسته ای نزدیک است و آمریکا در این توافق هسته ای امنیت شما را قربانی نمی کند.

نمی توان گفت آمریکا از کشورهای حوزه خلیج فارس فاصله گرفته است بلکه باید گفت آمریکا به دنبال تامین منافع خود است آن ها در برهه اخیر به طور صریح اعلام کرده اند که به دنبال منافع خود هستند.

گزینه هایی که هم اکنون در پیش روی کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد این است که آن ها آماده مذاکره و عادی سازی روابط با ایران هستند. هم اکنون عربستان از مسوولان تمامی کشورهای دنیا استقبال می کند و ای بسا در هفته های آتی ما شاهد حضور مسوولان ایرانی در ریاض باشیم.

نظرات بینندگان