arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۳۴۹۲
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۶ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۳

بانک مرکزی: رنگ اسکناس 5 هزارتومانی جدید سیاسی نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی از انتشار اسکناس پنج هزار تومانی و ایران چک پنجاه هزار تومانی با طرح جدید در بهار 94 خبر داد و گفت: این اسکناس ها پس از انتشار روانه بازار می شوند.
 
به گزارش ایرنا، مجید صنیعی روز یکشنبه در نشستی خبری که در بانک مرکزی برگزار شد در خصوص شائبه سیاسی بودن رنگ اسکناس پنج هزار تومانی جدید افزود: رنگ اسکناس های پنج هزار تومانی جدید سیاسی نیست.
 
وی درباره وضعیت تولید سکه های رایج در ضرابخانه بانک مرکزی گفت: هر چند تولیدات سکه در سال 92، 80 درصد بیشتر از سال 91 بود اما این میزان در سال 93، 10 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

بانک مرکزی: رنگ اسکناس 5 هزارتومانی جدید سیاسی نیست

وی همچنین از افزایش تولید اسکناس های پنج هزار ریالی، 20 هزار ریالی، 50 هزار ریالی و صد هزار ریالی خبر داد و گفت: براساس آمار میزان تولید اسکناس نسبت به سال گذشته 10 تا 15 درصد رشد یافته است.
 
صنیعی در خصوص فرسوده گیری و تفکیک اسکناس تصریح کرد: 570 میلیون قطعه اسکناس در سال 93 از رده خارج شد و در اختیار سیستم امحای بانک مرکزی قرار گرفت.
 
این مقام مسوول بانک مرکزی با اشاره به رونمایی اسکناس 20 هزار ریالی در هفته دولت تصریح کرد: نوع چاپ این اسکناس تغییر یافت و از تصویر بادگیرهای یزد روی آن استفاده شده است.
 
رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی درباره تغییرات ایران چک 500 هزار ریالی گفت: سایز و اندازه این ایران چک ها تغییر یافت و به میزان فیچیرهای امنیتی آن افزوده شد.
 
به گفته وی طرح جدید اسکناس 50 هزار ریالی نیز به مناسبت 80 سالگی تاسیس دانشگاه تهران به سردر این دانشگاه تغییر یافت.
 
صنیعی در خصوص هزینه تولید اسکناس نیز گفت: این هزینه به طور متوسط در سال 93، 880 ریال به ازای هر برگ اسکناس بوده است ضمن آن که هزینه امحای آن نیز که مربوط به اسکناس های پنج سال قبل از خود اسکناس است (اسکناس صد ریال تا صد هزار ریال) و عمری هشت ساله دارد 300 ریال می باشد.
 
به گفته وی متوسط هزینه امحای سکه دو هزار ریالی، 1500 ریال و پنج هزار ریالی، 2300 ریال است.
نظرات بینندگان