arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۳۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۴ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۳

اعلام رقم ممنوع الخروجی‌ بدهکاران مالیاتی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس کل سازمان امور مالیاتی درباره میزان بدهی مالیاتی که موجب ممنوع‌الخروجی افراد می‌شود، گفت: این میزان برای فعالیت‌های تولیدی 500 میلیون تومان، برای فعالیت‌هایی که از جنس مشاغل نیستند 100 میلیون تومان و برای فعالیت‌های از جنس مشاغل 10 میلیون تومان است.

به گزارش ایسنا، عسکری در نشست خبری صبح امروز درباره درآمدهای مالیاتی سال 1393 گفت: تا پایان بهمن ماه 52 هزار میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی وصول شده که این میزان به نسبت 11 ماهه سال 1392، 49 درصد افزایش داشته است. در برخی استان‌ها بیش از صد درصد درآمدهای مالیاتی تحقق یافته و در برخی استان‌ها هم زیر 90 درصد بوده اما به طور کلی 96 درصد درآمدها محقق شده است.

او همچنین درباره فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری درباره مالیات گفت: مقام معظم رهبری پرداخت مالیات را تکلیف شرعی دانستند و حساسیت و تاکید خاصی داشتند که جلوی فرار مالیاتی را بگیریم. فرار مالیاتی می تواند موجب فساد و اختلال در نظام اجتماعی - اقتصادی کشور شود.

رییس کل سازمان امور مالیاتی همچنین گفت: رهبری در فرمایشات خود پرداخت نکردن مالیات را جرم تلقی کردند، ما هم در اصلاح قانون مالیاتی این موضوع را مورد توجه قرار دادیم که ضمانتی برای دریافت مالیات باشد.

او افزود:‌اکنون مودیان مالیاتی ما 5200 نفر شخص حقیقی و حقوقی هستند که باید به 78 میلیون نفر جمعیت کشور حق و حقوق بپردازند.

او همچنین گفت: برای جلوگیری از فرار مالیاتی چارچوب‌هایی تعیین شده است که در قانون پنجم توسعه آمده است.لازمه برخورد با فرار مالیاتی شفافیت اطلاعات در فعالیت‌های اقتصادی است و تا زمانی که این دو نباشد نمی توان با فرار مالیاتی مقابله کرد. از سه سال پیش ما مجوز ایجاد پایگاه اطلاعات مودیان اقتصادی را از مجلس گرفته‌ایم که این اطلاعات جمع‌آوری منسجم شده است در حال حاضر هم برای بررسی پرونده‌های مالیاتی از اطلاعات این پایگاه استفاده می شود، بنابراین اکنون اطلاعات از واردات و صادرات کشور، بورس، انعقاد قراردادهای معاملات املاک، مجوز فعالیت‌هایش اقتصادی و ثبت شرکت‌ها به این پایگاه می آید. با بانک‌ها هم هماهنگی کردیم و تسهیلات بانک‌ها به مودیان هم بررسی می شود که از فرار مالیاتی جلوگیری شود.

عسکری درباه مجازات عدم پرداخت مالیات هم گفت: اگر کسی اطلاعات درآمد خود را کتمان کند جرم است و مجازات آن از نوع جریمه، زندان،محدودیت فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی است.

تقریبا همه باشگاه‌ها بدهکارند

وی همچنین درباره مالیات ورزشکاران هم گفت: تقریبا هیچ باشگاه ورزشی نیست که به ما بدهی مالیاتی نداشته باشد. بزرگ‌ترین آنها باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس هستند و برخی هم از سال 1372 مالیات نپرداخته‌اند و با یکپارچه شدن سیستم مالیاتی مشخص شده که چه باشگاه‌هایی مالیات نداده‌اند بدهی بازیکنان هم مشخص است و ما به دنبال تحقق این مالیات‌ها هستیم، اما برخی باشگاه‌ها وضعیت اقتصادی درستی ندارند به همین دلیل برای پرداخت مالیات‌ها دچار مشکل هستند. با استقلال و پرسپولیس هم مشکل داریم چون حدود 60 تا 70 میلیارد تومان بدهی دارند.

عسکری در ادامه درباره‌ی تحقق مالیاتی آستان‌های قدس هم گفت: از چند سال قبل برخی نهادها هستند که مالیات می‌پردازند، اما مالیاتی که پرداخت می‌کردند پس می‌گرفتند. شرکت‌های آستان قدس هم به حکم مقام معظم رهبری و امام از پرداخت مالیات عملکرد معاف بودند. در حکمی جدید نیز بنیاد‌ها و نهادهای وابسته مانند سایر مودیان هستند که باید مالیات بپردازند، اما آستانین باید اظهارنامه مالیاتی بدهند و مالیات خود را بپردازند، اما آنها می‌توانند مالیات خود را از خزانه پس بگیرند. چیزی که ما در این روند روی آن تاکید داشتیم این بود که گردش اطلاعات در اقتصاد مشخص باشد و ما باید بدانیم که روند عملکرد‌های اقتصادی به چه صورت است، زیرا این شرکت‌ها با بخش‌های دیگر هم مراودات اقتصادی دارند و اطلاع‌ از گردش اقتصادی آنها برای دریافت درآمد‌های دیگر به ما بسیار کمک می‌کند.

رییس کل سازمان امور مالیاتی ادامه داد: براساس ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم آن دسته از درآمدها که براساس هدایا و نذورات هستند مشمول مالیات نمی‌شوند آنچه مشمول است فعالیت‌های وابسته به آنهاست. ما متعرض موقوفات و نزورات آنها نیستیم چون آنها حکم شرعی خاص خودش را دارد.

رقم معوقات مالیاتی

وی درباره رقم معوقات مالیاتی گفت: 12 هزار و 600 میلیون تومان رقم معوقات مالیاتی است که 60 درصد این مبلغ جریمه و 40 درصد اصل مالیات است و ما برخی از این جریمه‌ها را می‌بخشیم. 60 درصد این بدهی‌ها هم مربوط به استان تهران است.

رییس کل سازمان امور مالیاتی درباره‌ی رقم فرار مالیاتی کشور هم گفت: گفته می‌شود که بین20 تا 25 درصد تولید ناخالص ایران فرار مالیاتی است که بین 25 تا 15 میلیارد دلار می‌تواند برای کشور درآمد مالیاتی داشته باشد اما این عدد حتمی نیست پیش‌بینی است که براساس مطالعات به دست آمده و با شناختی که از نظام مالیاتی کشور داریم این عدد نمی‌تواند کمتر از این باشد.

عسکری درباره‌ی پرونده فساد اقتصادی فردی ح . ا گفت: این فرد از کارت بازرگانی دیگران برای واردات کاغذ استفاده کرده و ما پیگیر این پرونده و پرونده‌های دیگری در اصفهان و تهران هستیم.
نظرات بینندگان