arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۳۶۷۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۷ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۳
به بهانه واگذاری میزبانی جام ملت‌ها به امارات

خواب خرگوشی کفاشیان و رویایی که بر باد رفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امارات در حالی میزبان جام ملت‌های 2019 شد و تنها رقیبش ایران را پشت‌سر گذاشت که ظاهرا علی کفاشیان و فدراسیون فوتبال حتی از زمان انتخاب قطعی میزبان هم اطلاع نداشته است.

امارات از سوی کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان میزبان مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا در سال 2019 انتخاب شد، این در حالی بود که ایران و مسوولان فدراسیون فوتبال کشورمان ظاهرا نه تنها از جلسه انتخاب میزبان جام ملت‌های 2019 در بحرین خبر نداشتند بلکه حتی منتظر حضور نمایندگان AFC در ماه آینده در تهران بودند تا امکانات میربانی ایران را بررسی کنند!؟

پس از کاندیداتوری کشورهایی چون امارات، عربستان، کویت، بحرین، تایلند و ایران برای گرفتن میزبانی جام ملت‌های 2019، تقریبا همه کشورها انصراف دادند و در یک سال گذشته تنها ایران و امارات به عنوان دو مدعی جدی باقی میزبانی مانده بودند اما در بی‌خبری مسوولان فدراسیون ایران، امارات به عنوان میزبان نهایی انتخاب و معرفی شد.

پیش‌بینی این تصمیم از ماه‌ها قبل هم چندان دشوار نبود چرا که اماراتی‌ها در یک دهه گذشته سرمایه‌گذاری هنگفتی در توسعه زیرساخت‌ها و امکانات فوتبال داشتند و شاید از هر حیث غیر از استقبال تماشاگران، کاندیدای شایسته‌تری نسبت به ایران بودند اما اینکه ایران در شمایل یک مدعی میزبانی ظاهر شد اما تقریبا هیچ تلاش فنی برای کسب این میزبانی نداشت نکته جالب توجههی است که باید مسوولان فدراسیون فوتبال ایران پاسخگوی آن باشند.

علی کفاشیان به عنوان رییس فدراسیون فوتبال ظاهرا از زمان برگزاری نشست هیات اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز بی‌خبر بود چرا که چهار روز پیش برای رایزنی‌های دوباره با شیخ سلیمان رییس AFC راهی بحرین شد و بعد از بازگشت در مصاحبه‌ای که با سایت فدراسیون انجام داد عنوان کرد که AFC با درخواست ایران برای بررسی دوباره شرایط امارات و ایران موافقت کرده و می‌خواهد به زودی نمایندگانی را برای ارزیابی مجدد شرایط کشورمان به ایران بفرستند.

کفاشیان زمان انتخاب میزبان جام ملت‌ها را در مصاحبه‌های پی در پی به اردیبهشت‌ماه موکول می‌کرد و در افکار عمومی فضا را به گونه‌ای جلوه می‌داد که ایران حداقل از شانس برابری نسبت به امارات برخوردار است و ما می‌توانیم میزبانی را بگیریم! همین کافی بود تا امیدواری زیادی در بین مردم ایجاد شود و رسانه‌ها هم با پرداختن به موضوع در این هزینه‌های به بار آمده شریک باشند.

کفاشیان در روز شنبه 16 اسفند در گفت‌وگو با سایت فدراسیون فوتبال درباره میزبانی جام ملت‌های 2019 گفته بود: «به دلیل بررسی و مشخص شدن نقاط ضعف و قوت دو کشور برای میزبانی، قرار شد تا 5 نفر از کارشناسان AFC در ایام عید به امارات و ایران سفر داشته باشند و گزارش‌های نهایی خود را به AFC ارائه کنند تا در این‌باره تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد. البته پیش از این قرار بود بحث میزبانی جام ملتها در سال 93 تمام شود اما بنا به درخواست ما این موضوع به نشست بعدی هیات اجرایی موکول شد و رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا تاکید کرد که در جلسه آتی به شما اطمینان می‌دهم که نقاط ضعف و قوت هر دو کشور در کنار هم در تابلوی اعلانات نشست هیات اجرایی نمایش داده شود تا اعضا به صورت کامل و مستقل میزبان را مشخص کنند».

البته شیخ سلمان در همان جلسه تقریبا آب پاکی را روی دست رییس فدراسیون هم ریخته بوده و صحبت‌هایش نتیجه کار مشخص بود. شیخ سلمان علاوه بر تمام محدودیت‌ها و موانعی که برای برگزاری این مسابقات در ایران مطرح شده اضافه کرد که بنابر اعلام مسوولان شرکت WSG مجری تبلیغاتی جام ملت‌ها، اگر این مسابقات در امارات برگزار شود، درآمد تبلیغاتی AFC از آن چند برابر برگزاری آن در ایران، خواهد بود. موانع دیگری از جمله اینترنت، امکانات ورزشگاه‌ها، حضور بانوان در استادیوم، پخش تلویزیونی و... هم بوده است.

شاید کمتر صاحب‌نظری پیدا شود که ایران را از نظر داشتن امکانات ورزشی و کسب درآمدهای تبلیغاتی برگزاری جام ملت‌ها، بهتر از امارات بداند اما اصرار کفاشیان بر درگیر کردن یکساله فضای ذهنی جامعه، نبود همتی از سوی جریان مسوول در ورزش کشور برای رفع موانع و از همه جالب‌تر خبر نداشتن از تصمیم قطعی AFC و زمان انتخاب میزبانی این رقابت‌ها از نکات بسیار قابل تامل و عجیب این روز‌های فوتبال ایران است که حتما این بار نیز با خنده‌ی رییس همیشه خندانش! همه چیز به زودی به فراموشی سپرده خواهد شد.

حال سوال این است که چه کسی مقصر در عدم واگذاری میزبانی به ایران است؟
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان