arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۳۷۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۳

بازداشت ۱۵ مدیر در منابع طبیعی تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون اول قوه قضائیه اعلام کرد: در ۵ سال گذشته تاکنون ۲۱۰۰ میلیون متر مربع زمین از دست زمین خوارن رفع تصرف شده است.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در برنامه زنده تیتر شب در مورد موضوع زمین خواری گفت: موضوع محیط زیست موضوع حکومت است و اگر دولت با مشارکت مردم وارد شود می توانیم بر اینگونه مسائل فایق شویم. البته در این خصوص باید فرهنگ سازی کنیم، آموزش های تخصصی دهیم، اگر خلاء قانون است پیگیری شود و بحث هماهنگی بین دستگاهها در این امر بسیار مهم است.

شهرداری موظف است ساخت و ساز غیرمجاز را تخریب کند
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به اینکه ۴ هزار شعبه کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری در تهران داریم و همین ها مجوز ساخت و ساز می دهند گفت: در این خصوص باید بگویم که اولا برخی از اینها در حریم ساخته شده است که هم در تهران و هم خارج تهران بوده است. این افراد قطعا حق ساختن نداشتند و مجوزهایی که داده شده خلاف بوده و با تبانی و نفوذ  رخ داده است. در این پرونده ها شهرداری موظف است تخریب کند و اگر مشکلی داشت می تواند به قوه قضائیه ارجاع دهد.

برای منافع بیشتر تخلفات را به کمیسیون ماده ۱۰۰ می برند
محسنی اژه ای افزود: متاسفانه چون منافع شهرداری ایجاب می کنددرآمد بیشتر داشته باشد پرونده اینگونه ساخت و سازها را به کمیسیون ماده ۱۰۰ برده تا تبدیل به جریمه نقدی کند. البته در این خصوص مدعی نیستیم که قوه قضائیه تمام توانش را گذاشته اما می گویم که قوه قضائیه در طول این سالها تلاشش بیش از سایر دستگاه ها بوده است.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه تخریب جنگل، آب و خاک غیر قابل برگشت است گفت: در این خصوص ادارات نهایت تلاش را داشته باشند تا اصلا تخریبی رخ ندهد و وزارت نیرو هم تلاش کند در حریم رودخانه ها ساخت و سازی غیرمجاز انجام نشود.

از مسئولان ودستگاه های مرتبط هم می خواهیم که هر کجا به مشکل برخوردند به وقتش به قوه قضائیه منعکس کنند. اگر دستگاهی احساس کرد تخلفی رخ داده اول بخش نظارتی خودش بررسی کند و اگر صحت داشت برود جلوگیری کند و اگر گزارش نکرد خود او مسئول است.

محسنی اژه ای با بیان اینکه تاکنون ۹۵ هزار پرونده زمین خواری به قوه قضائیه ارسال شده است گفت: از سال ۸۸ تاکنون بیش از ۲۱۰۰میلیون متر مربع رفع تصرف شده است.

سال ۱۳۸۸: حدود ۲۴۰ میلیون متر مربع
سال ۱۳۸۹: حدود ۴۶۴ میلیون متر مربع
سال ۱۳۹۰: حدود ۳۷۶ میلیون متر مربع
سال ۱۳۹۱: حدود ۳۰۶ میلیون متر مربع
سال ۱۳۹۲: حدود ۷۳۰میلیون مترمربع به ارزش ریالی ۶ هزار میلیارد تومان

بازداشت ۱۵ مدیر در منابع طبیعی تهران
معاون اول قوه قضائیه اظهار داشت: در سال جاری در تهران حدود ۴۰۰ مورد تخریب اماکن غیرمجاز داشتیم که در تهران ۳۰ نفر محکوم شدند. همچنین هفته گذشته هم پرونده زمین خواری داشتیم که ۲۰ نفر از کارکنان منابع طبیعی از مدیر و غیر مدیر تحت تعقیب و ۱۵ نفر بازداشت هستند.

سخنگوی دستگاه قضا همچنین در مورد برخی دستورات در مورد مبارزه با زمین خواری و تخریب جنگلها اعلام کرد:

۱- دادستانهای کشور می توانند در هر کجا جرمی دیدند که جنبه عمومی داشت وارد شوند

۲- هر فردی که مطلع بود و گزارش تخلف نداد تحت تعقیب قرار می گیرد

۳- به رئیس دادگستری ها تاکید شد پرونده ها را خارج از نوبت رسید گی کند

۴- دادگستری ها موظفند آمار ماهانه به رئیس قوه قضائیه ارائه کنند

معاون اول قوه قضائیه همچنین در مورد پرونده پدیده شاندیز هم گفت: در این پرونده وزارت جهاد کشاورزی شکایت کرده که این پروژه خارج از محدوده و جزو منابع طبیعی است اما شهرداری مجوز داد. بعد هم  ازمدیرکل سوال شد و آنها هم پاسخ دادند خلاف نیست و قرار منع تعقیب صادر شد. بعد استدلال کردند شهرداری حق نداشته مجوز بدهد. و این همان مساله اختلاف بین دستگاه هاست که باید برطرف شود.

منبع: مهر
نظرات بینندگان