arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۳۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۳ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۳

ستاری: بازار رضای مشهد 10 هیچ به چینی‌ها باخته است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور گفت: برای تبدیل اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش‌بنیان باید فرهنگ جامعه را اصلاح کرد.

به گزارش ایسنا، سورنا ستاری در همایش سیاست‌های فناوری و نوآوری در برنامه ششم که از سوی مرکز پژوهش‌ها در تالار مشروطه مجلس برگزار شده بود اظهار کرد: ما سابقه بیش از صد سال نفت را داریم و همین برای ما فرهنگی را به وجود آورده که تغییر آن به این راحتی‌ها نیست، بر اساس فرهنگ موجود صد در صد بودجه دانشگاههای ما از نفت تامین می‌شود و بر اساس همین فرهنگ اگر بخواهیم پژوهش کنیم باید پژوهشگر استخدام کنیم.

وی افزود: پایه‌های اقتصاد دانش بنیان تغییر این نگرش‌هاست. ما باید ابتدا فرهنگ جامعه را عوض کنیم، پایه‌ی اقتصاد دانش بنیان این است که می‌شود از پژوهش پول درآورد و هیچ سرمایه گذاری بهتر از سرمایه‌گذاری در پژوهش نیست.

ستاری بزرگترین مشکل پژوهش را نامشخص بودن مشتری پژوهش عنوان و خاطر نشان کرد:‌ این تفکرات باید تغییر کند، البته ما قوانین زیادی در کشور داریم که یکی از آنها قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است که از مترقی‌ترین قوانینی است که به شکل ساده ، کم حجم و پویا نوشته شده و تلاش ما در یک سال اخیر این بوده که آن را اجرایی کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر این که دولت باید سیاست‌گذار پژوهش باشد و نه این که خود پژوهش کند افزود: وظیفه‌ی دولت هزینه کردن در مغز دانش است و خوب است دست ما برای این کار باز باشد، اما برای این کار باید بدانیم که 10 تا 15 سال بعد از این سرمایه گذاری پولی از آن عاید نمی‌شود.

ستاری خاطرنشان کرد: چرا ما نتوانسته‌ایم اکوسیستم خلاقیت و نوآوری ایجاد کنیم تا همه به فکر استخدام دولتی نباشند، ما مشکلات زیادی در کشور داریم که همه‌ی اینها می‌تواند مبدأ ایجاد یک کاسبی باشد.

وی بزرگترین مشکل در حوزه‌ی اقتصاد دانش بنیان را مساله‌ی فرهنگی دانست و اظهار کرد: جهت گیری از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد دانش بنیان یک بعد فرهنگی دارد که باید بایستیم و کتک آن را هم بخوریم. دانشگاهها معدن طلا هستند و شرکت‌های بزرگ باید پشت در این دانشگاه صف بکشند، اما متاسفانه این رابطه به درستی برقرار نشده است.

وی اضافه کرد:‌ ما باید کل بودجه کشور را درگیر فناوری کنیم تا تغییراتی که می‌خواهیم ایجاد و اقتصاد دانش بنیان در همه ضوابط کشور وارد شود.

ستاری در پایان با اشاره به رقم 500 میلیارد تومانی درآمدها از سوغات مشهد اظهار کرد:‌ ما به غیر از زعفران و چند رقم کالای دیگر در بازار مشهد، 10 هیچ به چینی‌ها باخته‌ایم در حالی که بازار امام رضا (ع) بازار ماست اما چرا نمی‌توانیم این بازار را بگیریم؟ متاسفانه صنایع دستی ما نمی‌توانند به خوبی رقابت کند.
نظرات بینندگان