arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۴۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۳ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۳

چگونگي فرار داعش از مرزهاي ايراند به روايت امير پوردستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 فرمانده نيروي زميني ارتش با اشاره به اينکه داعش در خرداد ماه سال جاري قصد پيشروي به سمت مرزهاي ما را داشت، گفت: هنگامي که آنان با قدرت و اقتدار نيروهاي ما مواجه شدند ديگر جرأت نکردند پا را فراتر بگذارند، لذا به اعماق خاک عراق فرار کردند.

امير سرتيپ احمدرضا پوردستان فرمانده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار دفاعي امنيتي دفاع پرس ضمن تشريح جزئيات مقابله با تهديد داعش در خرداد ماه سال جاري اظهار داشت: امروز چهره تهديدات عوض شده و ما در سطح منطقه با جنگ‌ها نيابتي و مشارکتي روبرو هستيم؛ لذا سعي کرديم متناسب با نوع تهديدات ظرفيت‌هاي لازم را ايجاد کنيم.

وي با بيان اينکه در اين رابطه در دو حوزه نرم‌افزاري و سخت‌افزاري فعاليت‌هاي لازم را جهت ايجاد پوشش امنيتي مناسب انجام داده ايم، تصريح کرد: ما در حوزه سخت‌افزاري متناسب با نوع تهديدات تسليحات جديدي را ساخته‌ايم که در 29 فروردين از آن رونمايي مي‌شود، و همچنين در حوزه نرم‌افزاري تاکتيک‌هاي نوين را علاوه بر تاکتيک‌هاي کلاسيک دوران دفاع مقدس مورد بررسي قرار داده، و در يگان‌هاي رزمي خود عملياتي کرده‌ايم.

** نقشه‌اي که داعش براي ايران کشيده بود

فرمانده نيروي زميني ارتش با اشاره به توانمندي اين نيرو در مقابله با هر نوع تهديد و خصوصا مدل‌هاي نويني از جنگ در سطح منطقه (نيابتي و مشارکتي) اظهار کرد: در اوايل سال جاري شاهد پيشروي‌هاي گروه تروريستي داعش در خاک کشور عراق بوديم، که تروريست‌ها به سمت شرق عراق و مرزهاي کشورمان نزديک شدند، و جالب است که بدانيد همانطوري که صدام هنگام تجاوز به کشورمان نقشه جغرافيايي جديدي را براي خود متصور شده بود و طبق آن برخي از استان‌هاي ايران اسلامي همچون خوزستان را ضميمه خاک عراق کرده بود، داعش هم به تأسي از همين خيال باطل، هنگامي که در حال نزديک شدن به مرزهاي ما بود نقشه‌هايي را در فضاي مجازي منتشر کرد که در آن بخش‌هايي از کشورمان را جزو تصرفات خود به حساب آورده بود.

** اعزام 5 تيپ رزمي به مناطق مرزي/ 40 کيلومتر فراتر از مرز را خط قرمز اعلام کرديم

وي با بيان اينکه داعش نيامده بود تا فقط "جلولا" را تصرف کرده و در همان جا بماند، بلکه قصد پيشروي به سمت مرزهاي ما را داشت، و مي‌خواست قصرشيرين، سومار و نفت‌شهر ما را تصرف کند، تصريح کرد: بعد از اينکه چنين شرايطي بوجود آمد بلافاصله به نيروي زميني ابلاغ شد تا جهت کنترل وضعيت و مقابله با تهديد وارد منطقه شود.

امير پوردستان ادامه داد: نيروي زميني علاوه بر نيروهايي که جهت مراقبت از مرزها در منطقه تحت فرمان داشت به سرعت پنج تيپ رزمي ديگر را به منطقه اعزام کرد، و با هماهنگي که با دولت عراق انجام داديم، جهت شناسايي و ارزيابي تهديد تا 40 کيلومتري خاک عراق وارد شديم.

وي همچنين با اشاره به استفاده از ظرفيت‌هاي بالگردي اين نيرو بر فراز مواضع داعش افزود: ما 40 کيلومتري خاک عراق را خط قرمز اعلام کرديم، و همانطوري که همه مشاهده کردند اين قدرت نيروي زميني بود که ترس رابه دل داعش انداخت و هنگامي که آنان قدرت و اقتدار نيروهاي ما را دريافتند ديگر جرأت نکردند پا را فراتر بگذارند و به نيروهاي ما نزديک شود، لذا به اعماق خاک عراق فرار کردند.

فرمانده نيروي زميني ارتش در ادامه گفت‌وگو با دفاع پرس درباره "جزئيات پيام تهديدآميز نزاجا به داعش که چندي پيش از سوي جانشين فرماندهي نزاجا عنوان، و منجر به ترس شديد تروريست‌ها و فرار آن‌ها از منطقه شده بود، گفت: توجه داشته باشيد ما با گروه داعش ارتباط پيامي نداريم، لذا مي‌توان گفت حضور ما در منطقه به نوعي بيانگر پيام ما است، يعني وقتي‌که با قدرت کامل در نقاط مرزي حاضر مي‌شويم در واقع پيام خود را به دشمن انتقال داده‌ايم.

**استقرار توپخانه‌هاي نزاجا در نقاط صفر مرزي

امير پوردستان در اين رابطه افزود: قاعده بر اين است که توپخانه‌ها در زمان بروز تهديد با يک فاصله «يک سوم» و يا «دو سوم» از مرز مستقر شوند؛ اما نيروي زميني از اين جهت که مي‌خواست در آن مقطع با اقتدار کامل پاسخ تهديد را بدهد، توپخانه خود را با کاليبرهاي مختلف در نقاط صفر مرزي مستقر کرده و نفرات ديده‌بان را جهت شناسايي به آن سوي مرزها فرستاده است. همچنين بالگردهاي نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي بالاي سر داعش موضع عملياتي گرفته‌اند؛ و بايد بگويم همه اين اقدامات در واقع به نوعي ارسال پيام ما براي گروه‌هاي تکفيري است تا بدانند ما مقتدرانه و براي انهدام آن‌ها آمده‌ايم.

وي در پايان نيروي زميني را يکي از نيروهاي با ظرفيت و داري پتانسيل بالا دانست و افزود: با وجود جوانان مومن، با انگيزه، خطرپذير ، و ولايتمداري که در اختيار اين نيرو قرار دارد مي‌توان از تمامي ماموريت‌هاي پيشِ رو سربلند و سرافراز بيرون آمد.

منبع : دفاع پرس
نظرات بینندگان