arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۰ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۴

محکوميت حزب الله لبنان درشوراي حقوق بشر سازمان ملل

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد در نشستي در ژنو، با درخواست کشورهاي آمريکا، انگليس، عربستان سعودي و قطر و ديگر همپيمانان آمريکا، حزب الله لبنان را با عنوان «نقض حقوق بشر در سوريه» محکوم کرد.

روزنامه لبناني الاخبار روز شنبه نوشت که شوراي حقوق بشر با همين اتهام واهي، عصائب اهل الحق و گردان هاي ابوالفضل العباس (ع) را هم محکوم کرده و آنها را سازمان هايي تروريستي خوانده است.

الاخبار افزود: آمريکا قصد داشت که طرحي را ضد نظام سوريه ارايه کند، اما بنابر درخواست و با فشار عربستان سعودي و قطر، حزب الله، عصائب اهل الحق و گردان هاي ابوالفضل العباس هم در آن گنجانده شدند.

اين روزنامه خاطرنشان کرد: لبنان با اين تصميم به شدت مخالفت کرد و حتي نجلا رباشي عساکر سفير اين کشور در دفتر سازمان ملل در ژنو، طرحي تعديل شده پيشنهاد کرد و خواستار تصويب آن شد، اما اين طرح راي نياورد.

الاخبار تصريح کرد: نمايندگي لبنان در دفتر سازمان ملل در ژنو از اعضاي شوراي حقوق بشر خواست به اين قطعنامه که ماريا خودنسکايا نماينده سفير روسيه در اين شورا آن را سياسي خوانده است، راي ندهند.

نماينده سفير روسيه در سخناني اظهار داشت: اين راي قانوني نيست و اسامي اين گروه ها در فهرست تروريسم شوراي امنيت وجود ندارد و حتي آنها سرگرم مبارزه با تروريست هاي مورد حمايت برخي کشورهاي خارجي در سوريه و عراق هستند.

وي تاکيد کرد که با متهم کردن نظام سوريه و اين گروه ها که با تروريست ها مي جنگند، بجاي حمايت از آنها، مبارزه با تروريسم به نتايج مثبتي دست نخواهد يافت، بلکه به گسترش بحران و بي ثباتي در منطقه منجر مي شود.

براساس اين گزارش ، اين قطعنامه آمريکايي – سعودي با وجود مخالفت 18 کشور از ميان 47 کشور عضو، تصويب شد.

روسيه، ونزوئلا، چين، بوليوي و الجزاير به اين قعطنامه راي منفي دادند، برزيل، بنگلادش، کونگو، اتيوپي ، هند ، قزاقستان، نامبيا ، آفريقاي جنوبي ، نيجريه و ويتنام هم به آن راي ممتنع دادند.

اين مصوبه در بيانيه پاياني نشست سالانه شوراي حقوق بشر درج مي شود.
اين طرح سال گذشته مطرح شد، اما با تلاش هاي نمايندگي لبنان راي نياورده بود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان