arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۷۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۱ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۴

مونیز: توافق خوبی با ایران حاصل شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر انرژی آمریکا از چارچوب تفاهم ایجاد شده بین ایران و گروه ۱+۵ در شهر لوزان سوئیس دفاع کرد.

به گزارش فارس، «ارنست مونیز»، وزیر انرژی آمریکا روز جمعه از تفاهم اولیه ایجاد شده با ایران در «لوزان» بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دفاع کرد.

آقای مونیز که در برنامه «All Things Considered» حضور داشت در اظهاراتی آمیخته با ادعاهای غیرمستند گفت: «این توافقی خوب است چون نیاز ما برای بستن تمامی چهار مسیر دست‌یابی ایران به سلاح‌های اتمی را مسدود می‌کند.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا برنامه هسته‌ای ایران را لفافه‌ای برای دست‌یابی به سلاح‌های اتمی می‌دانند اما تهران همواره قاطعانه این ادعاها را رد و بر مصارف صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده است.

وزیر انرژی آمریکا روز جمعه انتقاداتی که می‌گویند چارچوب تفاهم حاصل شده زیرساخت‌های هسته‌ای ایران را سالم باقی می‌گذارد را رد کرد و گفت: «درباره این موضوع همیشه باید به خاطر داشته باشیم که زمان گریز هسته‌ای به طرز محسوسی افزایش یافته است و من می‌گویم که از لحاظ اینکه ما برای پاسخ دیپلماتیک یا هر پاسخ دیگر زمان در اختیار داشته باشیم، تفاوت زیادی بین 2 ماه تا 12 ماه وجود دارد.»

زمان گریز که مفهوم ابداعی غربی‌ها است به زمان مورد نیاز برای انباشت مواد هسته‌ای لازم برای تولید یک سلاح اتمی اطلاق می‌شود. مقامات غربی بر پایه این ادعاها معتقدند ایران نزدیک به 2 ماه با ساخت سلاح‌های اتمی فاصله دارد که با کاهش ذخائر مواد هسته‌ای این زمان به یک سال افزایش می‌یابد.

هیأت‌های دیپلماتیک ایران و کشورهای موسوم به گروه 1+5 پنجشنبه (13 فروردین ماه) اعلام کردند به تفاهمی بر سر چارچوب توافق نهایی رسیده‌اند که قرار است زیربنای ادامه رایزنی‌ها تا ضرب‌الاجل خودخوانده 30 ژوئن باشد.

بیانیه مشترکی که آقای «محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه ایران و خانم «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لوزان قرائت کردند به مشخص کردن رئوس چارچوبی می‌پردازد که طرفین برای توافق نهایی به آن رسیده‌اند.

علاوه بر این، ایران و آمریکا همزمان سندهای جداگانه و متفاوتی منتشر کرده‌اند که به شرح جزئیاتی از مفاد مورد توافق طرفین می‌پردازد. محمد جواد ظریف سند طرف آمریکایی (فکت‌شیت) را رد کرده و آن را تلاش طرف آمریکایی برای مصادره به مطلوب تفاهم یاد شده خوانده است.

یکی از مفاد مربوط به این تفاهم که مورد مناقشه طرفین نیست حاکی است ایران شمار سانتریفیوژهای خود را از 19 هزار دستگاه به 6104 دستگاه کاهش خواهد داد که از این میان 5060 سانتریفیوژ به غنی‌سازی خواهند پرداخت.

رفع تحریم‌ها، به رغم این، چنانکه از اظهارات مقامات ایرانی و غربی ظرف 2 روز گذشته برمی‌آید، از جمله موارد مورد اختلاف طرفین است. مقام‌های آمریکایی و غربی در روزهای پنجشنبه و جمعه در حالی از «تخفیف» یا «تعلیق» تحریم‌ها پس از اقدامات راستی‌آزمایی آژانس سخن گفته‌اند که مقام‌های ایران می‌گویند این اقدامات بلافاصله پس از اجرایی شدن توافقنامه «حذف» خواهند شد.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا با طرح ادعاهایی بی‌پایه علیه برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌های یکجانبه و چند جانبه علیه این کشور وضع کرده‌اند.

ایران از کشورهای امضاکننده پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) است که به کشورهای عضو حق برخورداری از انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز را می‌دهد.
نظرات بینندگان