arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۷۸۶۸
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۲۰ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۴

اعزام حجاج متوقف نمی‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی وزارت ارشاد ضمن محکوم کردن اقدام خلاف شئونات اسلامی ماموران فرودگاه جده، تأکید کرد: بر اساس سیاست های دولت، برنامه‌های سفر حجاج ایرانی را کماکان دنبال می‌کنیم.

به گزارش مهر، حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین نشست خبری خود در سال ۹۴ و در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر نحوه مواجهه این وزارتخانه با آنچه وی، گروه‌های فشار و تندرو خواند آن هم در سال ملت و دولت همدلی و همزبانی گفت: ارتقای فرهنگ کشور و رشد و بالندگی فرهنگی در سایه توجه به تولیدات داخلی و ارزشگذاری فعالیت های هنرمندان، نویسندگان و خالقان آثار ادبی و هنری میسر است.

وی افزود: اگر ما می خواهیم کشوری بالنده داشته باشیم باید میدان را برای اشاعه افکار و اندیشه‌هایی که در محدوده باورهای دینی، اسلامی و ایرانی است، باز بگذاریم و در همین راستا باید بستر مناسب را برای فعالیت سالم هنرمندان فراهم کنیم و از ظرفیت های مختلف فرهنگی و هنری و رسانه ای برای ارتقای سطح فرهنگی کشور بهره بگیریم.

نوش آبادی در مورد سیاست وزارت ارشاد در خصوص بیمه خبرنگاران گفت: سیاست وزارت ارشاد حمایت از بیمه خبرنگاران فعال در مطبوعات و رسانه ها است و از هیچ گونه تلاشی برای بیمه کردن خبرنگاران و کاهش دغدغه های شغلی آنها دریغ نخواهد کرد. ما البته به همه رسانه ها اعلام کرده ایم که فهرست افراد تحت پوشش خود را به ما اعلام کنند تا یارانه مربوط به بیمه مربوط به آنها پرداخت.

سخنگوی وزارت ارشاد تاکید کرد: هر رسانه ای که تاکنون اسامی خبرنگاران خود را به ما اعلام کرده، یارانه مربوط به بیمه آنها پرداخت شده است. ما یارانه ها را مستقیما به مدیران مسئول پرداخت می کنیم و خودمان متصدی بیمه کردن خبرنگاران نیستیم.

حمایت ارشاد از بیمه خبرنگاران؛ خبرنگار آزاد معنایی ندارد

وی در عین حال در مورد وضعیت بیمه ای خبرنگاران آزاد هم گفت: خبرنگار آزاد به این معنا که در هیچ سایت یا پایگاه اطلاع رسانی یا جریده ای فعال نیست اما فعالیت خبرنگارانی می‌کند، معنایی ندارد. مطلوب ما این است که خبرنگاران حتما تحت پوشش یک رسانه باشند؛ چراکه همانطور که توضیح دادم ما درصدد هستیم که همه مدیران رسانه ها را مجاب کنیم که خبرنگارانشان را بیمه کنند.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد در مورد اتفاقی که برای دو شهروند ایرانی در فرودگاه جده رخ داد و اینکه آیا این وزارتخانه تصمیمی برای توقف حج عمره و تمتع در سال جاری دارد یا خیر؟ گفت: مسائل مربوط به تنظیم روابط جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها و از جمله کشورهای همسایه، در حیطه اختیارات وزارت امور خارجه است و ما به عنوان وزارت ارشاد تصمیمی در این خصوص اتخاذ نخواهیم کرد البته در پی اتفاقی که برای شهروندان ما در فرودگاه جده افتاد، کشورمان به طور رسمی به عربستان سعودی اعتراض خود را با فراخواندن کاردار این کشور در تهران اعلام کرد.

وی ادامه داد: ما بر اساس سیاست های دولت برنامه‌های سفر حجاج ایرانی به حج عمره و تمتع را دنبال می‌کنیم و اگر قرار باشد تصمیم جدیدی در این خصوص اتخاذ شود، این موضوع در حیطه سیاست‌های وزارت امور خارجه خواهد بود و آنها در این خصوص نظر خواهند داد.

گزینه تصدی مسئولیت اداره کتاب قطعی نشده است

نوش آبادی در مورد انتخاب مدیرکل اداره کتاب وزارت ارشاد هم گفت: گزینه‌هایی برای تصدی مسئولیت اداره کتاب مطرح هستند اما تاکنون هیچ کدام قطعی نشده اند. با این وجود با توجه به اهمیت موضوع کتاب، حتما فردی واجد شرایط، باتجربه، توانمند و آشنا به موضوع کتاب برای این مسئولیت انتخاب خواهد شد و من فکر می کنم که در آینده نزدیک و پیش از شروع نمایشگاه کتاب تهران، مسئول این حوزه معرفی شود.

سخنگوی وزارت ارشاد در مورد نمایش فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی در بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر هم ضمن بیان این نکته که این فیلم یکی از فیلم های بسیار ارزشمند و فاخر جمهوری اسلامی ایران و از بزرگترین آثار تولیدات سینمایی کشور محسوب می شود و واجد شرایط کامل هنری و برخوردار از همه معیارهای مورد قبول حتی برای عرضه در عرصه جهانی است، گفت: این فیلم چندی پیش در بعضی از سینما و به طور محدود اکران شد با این وجود اگر بنا باشد در بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر نشان داده شود، مسئله غیر متعارفی نیست کما اینکه به عقیده ما ارزش فیلم محمد (ص) بیشتر از این است که اکران آن فقط محدود به یک جشنواره باشد.

نوش آبادی در مورد نحوه هزینه کرد افزایش ۴ درصدی تعرفه واردات کالاهای فرهنگی هم گفت: یکی از کارهای خوبی که در دولت دنبال شد و در لایحه بودجه امسال هم آمد، بهره مندی حوزه فرهنگ از ۴ درصد مالیات مربوط به کالاهای وارداتی است که قرار است بخش قابل توجهی از این درآمد صرف فعالیت های فرهنگی و هنری در استانها شود. بخشی از این درآمد هم در حوزه چاپ صرف خواهد شد.

وی در مورد علت پایین بودن میزان فروش فیلم‌های اکران نوروزی در سال جاری به نسبت سال قبل، گفت: مصادف شدن نوروز امسال با ایام فاطمیه از دلایل پایین بودن فروش فیلم ها در گیشه بود، از طرفی در صدا و سیما هم کمتر شاهد برنامه های تبلیغی برای فیلم های نوروزی تا روز دوازده فروردین بودیم با این حال اکران اول تا پایان فروردین ادامه دارد و امیدواریم فروش گیشه‌ها افزایش یابد.

سخنگوی وزارت ارشاد در مورد علت برگزاری کنسرت نارنجستان در یکی از شهرهای مازندران در نوروز امسال در شرایطی نامناسب و زیر چادرهای برزنتی گفت: به جهت اینکه محیط مناسبی در این شهر برای اجرای این کنسرت وجود نداشت، آنها به ناچار به فضای باز روی آوردند و طبیعتا این کنسرت کیفیت کافی را برای اجرا نداشته است.

تکمیل پروژه بازسازی تئاتر شهر تا تابستان امسال

نوش آبادی همچنین از تکمیل پروژه بازسازی تئاتر شهر تا تابستان امسال و بهره برداری کامل از آن در این زمان خبر داد و ابراز امیدواری کرد: سال ۹۴ برای تئاتر هم به جهت سخت افزاری و هم به جهت نرم افزاری سال خوبی باشد.

وی در توضیح عقب نشینی وزارت ارشاد از واسپاری ممیزی کتاب به ناشران هم گفت: ممیزی کتاب بر اساس قانون دنبال می شود و در حال حاضر نظارت بر حوزه کتاب با همان قوانین مصوب سابق صورت می گیرد. چند ماه پیش ایده ای مطرح شد مبنی بر اینکه آیا می توان ممیزی کتاب را به ناشران واگذارد، از این جهت که آنها بیشتر با کتاب و اهمیت آن آشنا هستند، اما این ایده از سوی خود ناشران، چندان مورد استقبال قرار نگرفت و لذا در حال حاضر قانون ممیزی کتاب بر اساس قوانین مصوب انجام می شود.

شوراهای ممیزی کتاب را توانمند و تخصصی‌تر کرده‌ایم

نوش آبادی در عین حال گفت: ما البته شوراهای ممیزی کتاب را توانمند و تخصصی تر کرده ایم و از افراد واجد شرایط در حوزه‌های مختلف بهره گرفته ایم تا با دقت و سرعت بیشتر، کتاب ها را ممیزی کنند.

سخنگوی وزارت ارشاد در مورد آخرین وضعیت قطعه هنرمندان و اینکه قبرهای این منطقه تکمیل شده است، افزود: توسعه محیط های مربوط به گورستان ها و قبرستان های قدیمی در اختیار شهرداری ها است و خوشبختانه از چند سال قبل شهردار تهران با اختصاص این فضا برای هنرمندان، امکان تدفین آنها را به شکل مناسب فراهم کرده است، اما چنانچه این قطعه پر شده باشد، حتما شهرداری تهران مساعدت لازم را برای حل این مشکل به عمل خواهد آورد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که از حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد نقل کرد که نمایشگاه قرآن در سال ۹۴ برگزار نخواهد شد، این مساله را تصحیح کرد و گفت: نمایشگاه قرآن قطعا برگزار می شود حتی با کیفیت بهتر و اعتبار مناسب تر.

نوش آبادی با اشاره به تغییر در فرماندهی ناجا از تلاش برای مذاکره با فرمانده جدید ناجا برای تعامل نزدیک تر و امضای تفاهم‌نامه‌ای به منظور تامین امنیت برنامه ها، مسابقات، جشنواره ها و نمایشگاه های فرهنگی و هنری به ویژه کنسرت ها با ناجا در آینده ای نزدیک خبر داد.

اختلاف نظر جدی بین آقای ایوبی و آقای جنتی وجود ندارد

سخنگوی ارشاد در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که از نبود هم صدایی لازم بین سازمان سینمایی و وزارت ارشاد و حتی شخص حجت الله ایوبی و علی جنتی در خصوص موضوعات مرتبط با سینما سخن گفت، این موضوع را رد کرد و گفت: سازمان سینمایی جزء سازمان های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و تاکنون هم اختلاف نظر جدی بین آقای ایوبی و آقای جنتی وجود نداشته و اگر هم چنین مساله ای صحت داشته باشد، حتما نظر مقام عالی وزارت، نافذ است.

وی از ادامه سیاست کوچک سازی دولت و وزارت ارشاد در سال ۹۴ خبر داد و گفت: سیاست اصولی ما واسپاری کارهای فرهنگی و هنری به بخش غیردولتی است. ما نمی خواهیم ازاین فربه تر بشویم بلکه به دنبال لاغر کردن خودمان هستیم.

نوش آبادی در مورد مشکلاتی که یک شرکت جدید بیمه گذار طرف قرارداد با صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران برای اعضای آن به وجود آورده است، ضمن تایید تلویحی این موضوع هر بیمه گذاری که به تعهداتش عمل نکند در تمدید قرارداد با او تجدیدنظر صورت خواهد گرفت و اگر موسسات بیمه ای خدماتشان را به طور کامل به اعضای صندوق هنر ارائه نکنند، ما با بیمه گذاران دیگر وارد مذاکره خواهیم شد.

سخنگوی وزارت ارشاد در مورد ادعای محمد معتمدی مبنی بر اینکه آلبوم موسیقی او ماه ها است در صف انتظار برای مجوز نشر قرار دارد این در حالی است که ترانه های این آلبوم بارها در کنسرت های او اجرا شده است، گفت: من از این موضوع که این فرد تقاضایی برای دریافت مجوز آلبوم خود به اداره موسیقی داده است یا خیر، اطلاع دقیقی ندارم، اما اگر چنین مساله ای بوده و آلبوم او مجوز نگرفته است، به احتمال زیاد مشکل مربوط به نسخه ارائه شده از سوی او بوده است.

وی در عین حال افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی البته در صدور مجوز به آلبوم ها سخت گیرانه تر عمل می کند تا مبادا مشکلی که قابل جبران نباشد، اتفاق بیفتد.
نظرات بینندگان