arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۷۹۶۹
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۱ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۴

اردوغان شرط زنگنه را پذيرفت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رييس جمهور ترکيه در ديدار روز گذشته خود با رييس جمهور کشورمان در حالي بار ديگر خواستار کاهش قيمت گاز شده که پرونده مربوط به شکايت اين کشور از ايران به دليل بالا بودن قيمت گاز ايران بيش از يک سال است که در ديوان بين المللي داوري در دست بررسي قرار دارد و به نظر مي‌رسد ترک‌ها شرط زنگنه براي کاهش قيمت را پذيرفته اند.

بهمن ماه 1392 بود که شرکت بوتاش ترکيه با دو ادعا که اولا از١٨ آذرماه سال 1392 صادرات گاز ايران به اين کشور به ميزان مورد توافق نبوده و ٢٥ درصد از حجم آن کاسته شده است و از سوي ديگر قيمت گاز صادراتي ايران به ترکيه نسبت به ديگر کشورهاي منطقه بالاست و بايد کاهش يابد، از ايران به ديوان بين المللي داوري شکايت کرد.

در اين زمينه پس از حدود 10 ماه از شکايت ترکيه از ايران، در آذر ماه سال گذشته ديوان بين‌المللي داوري در زمينه صادرات کمتر از ميزان توافق شده راي را به نفع ايران صادر کرد، اما بررسي شکايت در زمينه گرانفروشي همچنان ادامه دارد.

در خواست اردوغان براي کاهش قيمت

اما در حالي که اين پرونده هنوز به نتيجه نرسيده است براي چندمين بار ترک ها درخواست کاهش قيمت گاز ايران را مطرح کرده اند، رجب طيب اردوغان، رييس جمهور ترکيه در باره جزييات ديدار خود با حسن روحاني، گفت که " آنچه مصرا خواستيم در باره انرژي بود زيرا ما بخش اعظمي از گاز طبيعي ايران را مي خريم."

اردوغان با بيان اين که ما گران ترين گاز را از ايران مي خريم، اعلام کرد: که اگر قيمت‌ها پايين بيايد مي‌توانيم خريد گاز از ايران را افزايش دهيم.

وي با بيان اينکه گاز در صنعت، روستاها و شهرهاي ترکيه مصرف زيادي دارد تاکيد کرد: ما مي خواهيم بهاي گاز مناسب باشد تا به بهاي کمتر آن را به مردم بفروشيم و مردم ما متضرر نشوند که البته دو کشور دوست بايد در اين باره همکاري و همفکري کنند.

رييس جمهوري ترکيه افزود: بايد در بهاي گازي که از ايران مي خريم به قيمت مناسب برسيم و با در نظر گرفتن ديگر زمينه هاي همکاري بايد بتوانيم هدف اصلي يعني حجم 30 ميليارد دلاري مبادلات تجاري ميان دو کشور را محقق کنيم.

پيش تر نيز بيژن زنگنه، وزيرنفت کشورمان کاهش قيمت گاز صادراتي به ترکيه را مشروط دانسته و گفته بود که "به شرطي قيمت گاز ايران به ترکيه کاهش مي‌يابد که واردات گاز ترکيه از ايران افزايش يابد چرا که براي ايران سهم بازار بسيار مهم است."

اکنون به نظر مي رسد ترک ها شرط زنگنه براي خريد گاز بيشتر را پذيرفته اند و و احتمالا در صورت خريد بيشتر گاز توسط ترکيه ايران قيمت فروش گاز به ترکيه را کاهش مي دهد.

بر اين اساس تابستان گذشته در سفري که رييس جمهور و وزير نفت به آنکارا داشتند نيز مذاکراتي درباره کاهش قيمت گاز صادراتي ايران به ترکيه صورت گرفت، اما نتيجه‌اي حاصل نشد.

بر اساس اين گزارش قرارداد 25 ساله‌اي که ايران و ترکيه در سال 1996 براي صادرات سالانه تا 10 ميليارد متر مکعب گاز امضا کردند، از سال 2002 ايران روزانه 30 ميليون متر مکعب گاز به ترکيه صادر مي‌کند به طوري که ايران در سال 2013 با صدور حدود 8 ميليارد متر مکعب، پس از روسيه دومين تامين کننده گاز ترکيه شد.

امکان افزايش حجم صادرات گاز به ترکيه

بر اساس اين گزارش با ايجاد ظرفيتهاي جديد توليد گاز در کشور، امکان افزايش حجم صادرات گاز به ترکيه وجود دارد.

در اين راستا پيش‌تر حميدرضا عراقي، مديرعامل شرکت ملي گاز همچنين با بيان اين که اين شرکت در حال افزايش ظرفيت خود براي صادرات گاز به ترکيه در خط ششم سراسري است، اعلام کرده بود که هم اکنون پتانسيل افزايش توليد و صادرات گاز با توجه به بسترسازيهاي انجام شده در بخش بالادستي صنعت نفت، فراهم شده و افزايش صادرات گاز به ترکيه مستلزم اين است که قرارداد جديدي بين ٢ کشور امضا شود که در حال حاضر اين اقدام انجام نشده است.

عبدالحسين ثمري، معاون عمليات شرکت ملي گاز ايران نيز اعلام کرده بود که تاسيسات تقويت فشار گاز تبريز، ضمن امکان تقويت فشار گاز شمال و شمال غرب کشور، ظرفيت صادرات گاز را به ترکيه نيز افزايش مي دهد که اين خبر ، توجه رسانه‌هاي ترکيه‌اي را به خود جلب کرد و اين خبر در رسانه هاي اين کشور بازتاب گسترده اي داشت.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان