arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۸۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۹ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۴

ترک‌ها برای تولید پوشاک به ایران می‌آیند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالی که صنایع پوشاک ایران در حال حاضر از نظر تجهیزات، ماشین آلات و امکانات زیر ساختی با مشکل روبرو هستند بر اساس تفاهمی که میان دو کشور صورت گرفته امکان حضور آنها برای تولید مشترک پوشاک با ایران می‌تواند باعث پیشرفت صنعت نساجی کشور شود.

به گزارش ایسنا، روز چهارشنبه - 18 فروردین - تفاهم نامه همکاری مشترک بین ایران و ترکیه با هدف بهبود همکار‌ی‌های اقتصادی و تجاری میان SMEهای دو کشور و بهبود قدرت رقابت پذیری آن‌ها در بازارهای جهانی به امضای مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و رییس سازمان توسعه صنایع کوچک و متوسط ترکیه رسید.

سید ابریشمی، رییس این سازمان درباره تفاهم صورت گرفته که در جریان سفر اردوغان، رییس جمهور ترکیه به ایران انجام شده بود گفته که ایران آمادگی دارد فضا را برای حضور فعالان اقتصادی کشور ترکیه در شهرک های صنعتی آماده کند.

وی معتقد است که ترکیه در خصوص حمایت از واحدهای صنعتی کوچک برنامه‌های موفقی را تجربه کرده است لذا در سایه گسترش همکاری‌ها بتوان از تجربیات موفق ترکیه در زمینه تامین زیرساخت‌های صنعتی و برنامه‌های حمایتی آن سازمان بهره مند شد.

به گفته معاون وزیر صنعت ایجاد شهرک‌های مرزی با ترکیه سیاستی ناموفق است چراکه ساخت این شهرک با مشکلاتی نظیر مشخص نبودن رژیم حقوقی، قیمت انرژی ونحوه رفت و آمد سرمایه گذاران و... روبه رو بوده و باعث می‌شود که این تجربه به نتیجه نرسد.

هرچند که پیش از این نیز ایران با ترکیه ارتباط تجاری گسترده‌ای داشته اما به طور قطع سطح روابط با لغو تحریم‌ها افزایش خواهد یافت.

در همین حال یکی از زمینه‌های عمده همکاری ایران و ترکیه در تفاهم صورت گرفته در زمینه پوشاک و محصولات چرمی است که با توجه به قدرت ترکیه در زمینه پوشاک و صنایع نساجی ایران قصد دارد از زیر ساخت‌های ایجاد شده و تکنولوژی روز ترکیه در این صنعت در شهرک‌های صنعتی خود بهره ببرد.

ورود زیر ساخت‌های لازم و خط تولید پوشاک توسط ترکیه به ایران این نوید را می‌دهد تا تولیدکنندگان ما بتوانند در کنار این امکانات تولید خود را به روزتر کنند و افزایش دهند که این امر صنایع نساجی ما را پیشرفت خواهد داد.

گلناز نصراللهی، مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با تایید این موضوع به ایسنا می‌گوید که بحث ایجاد خط تولید مشترک با ترک‌ها از ماه‌های قبل مطرح بوده و حالا شهرک‌های صنعتی ما این قدم را برداشته‌اند.

وی در این زمینه تاکید کرد که قرارداد مذکور هیچ اشاره‌ای به واردات محصول نهایی از ترکیه ندارد.

در حالی که در سال‌های گذشته صنعت کشور به دلیل تحریم‌ها و مشکل نقدینگی زیان بسیاری دیده است، بهبود روابط سیاست خارجی ایران بارقه‌های امید را در دل تولیدکنندگان تا حدودی روشن کرده است که البته پیشرفت صنعت نیازمند یک برنامه مشخص و مدون است که به نظر می‌رسد در حوزه پوشاک گام اول به درستی برداشته شده است.
نظرات بینندگان