arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۸۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۹ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۴

استاندار تهران: مدیران ناهمسو با دولت باید بروند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهندس سیدحسین‌هاشمی نماینده پنج دوره مجلس و استاندار استان تهران است. وی پیش از این نماینده دوره پنجم و ششم از شهر میانه و 16سال رئیس کمیسیون صنایع و معادن دوره هفتم و هشتم مجلس بوده است.‌هاشمی در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی در دو لیست کاندیداهای اصلاح‌طلبان یعنی جبهه مردمی اصلاحات و حزب مردم سالاری و لیست ائتلاف صدای ملت که نزدیک به اصلاح‌طلبان است حضور داشت.

استاندار تهران در گفت‌و‌گو با آرمان درباره احتمال ورود«پول کثیف» به انتخابات عنوان می‌کند:«هر انتخاباتی هزینه دارد. اغلب این هزینه‌ها هم توسط هواداران پرداخت می‌شود. سیاسی کردن این مساله و آن را به شکل «توپ فوتبال» درآوردن و به دیگری پاس دادن منطقی نیست.این مساله به هر دو جریان سیاسی کشور مربوط می‌شود و مختص به یک جریان و جناح نیست.»
 
هر دو جریان سیاسی برای انتخابات از هواداران خود از نظر مالی تغذیه می‌شوند. هر پولی که به حساب شخص خاصی واریز می‌شود باید مشخص و شفاف باشد و معلوم شود توسط چه شخص یا نهادی این پول پرداخت شده و از چه طریقی به دست آمده است. نمی‌توان پولی که از راه نامشروع به دست آمده را وارد انتخابات کرد. این مساله‌ای غیراخلاقی و غیرانسانی است و توسط نهادهای مسئول پیگیری خواهد شد».نماینده پنج دوره مجلس شورای اسلامی همچنین درباره انتخابات مجلس آینده خاطرنشان می‌کند: «ما باید زمینه حضور پرقدرت جریان‌های درون نظام را در انتخابات آینده فراهم کنیم. باید اجازه داد مردم سرنوشت خود را مشخص کنند. آنچه به وظایف ما به عنوان وزارت کشور و استانداری تهران مربوط می‌شود صیانت از «حق‌الناس» بودن آرای مردم است.مقام معظم رهبری به واقع تکلیف همه ما را با عنوان این مطلب که رأی مردم «حق‌الناس» است مشخص کرده اند. همه ما موظف هستیم در این زمینه تلاش کنیم که «حق‌الناس» به معنای واقعی کلمه تبلور پیدا کند. در این زمینه ما به فرمانداران خود تأکید موکد کرده‌ایم که حق حضور در هیچ تشکل سیاسی را ندارند. در ادامه متن گفت‌وگوی «آرمان» با استاندار تهران را از نظر می‌گذرانید.

  برگزاری چهارمین انتخابات شورایاری‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا تمهیداتی که برای این انتخابات در نظر گرفته بودید کافی بود؟

هرچه نقش مردم در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی اجتماعی و سیاسی پررنگ تر باشد به سودنظام و دولت است. یکی از مهم‌ترین اهداف این انتخابات حضور مردم در روند تصمیم سازی و دموکراسی بودکه این اتفاق با موفقیت رخ داد. انتخابات شورایاری‌ها یک انتخابات کاملا مردمی و وسیع به‌شمار می‌رود که برگزاری آن، در طول تاریخ جمهوری اسلامی به صورت کاملا مردمی،
بی نظیر است چراکه همه به‌صورت کاملا داوطلبانه و بدون هیچ دستمزدی، برای رضای خدا در محلات انجام وظیفه کردند و این انتخابات به صورت بسیار پرشور و با انضباط و با مشارکت مناسب برگزار شد. البته هنوز انتخابات شورایاری‌ها تا مرحله مطلوب و حد کمال فاصله زیادی دارد.

  عده‌ای معتقدند برخی از مدیران میانی دولت آقای روحانی از دولت احمدی‌نژاد باقی مانده‌اند و عملکرد همسویی با دولت تدبیر و امید ندارند. وزیر کشور به صورت رسمی عنوان کرده 5درصد دولت تدبیر و امید در اختیار مدیران احمدی‌نژادی قرار دارد. آیا این مساله به دوگانگی  در کارکرد دولت منجر نمی‌شود؟

این مساله در دولت‌های قبل هم وجود داشته است و مختص به دولت آقای روحانی نیست. باقی ماندن برخی مدیران دولت قبل در دولت آقای‌هاشمی،دولت اصلاحات و دولت احمدی‌نژاد نیز وجود داشته است. در دولت آقای روحانی برخی از این مدیران در کارهای تخصصی خود ابقا شده‌اند که یا امکان تغییر وجود نداشته  یا هزینه‌های زیادی به همراه داشته است. درهیچ کجای دنیا در کار تخصصی دخالت سیاسی صورت نمی‌گیرد.

  البته به نظر می‌رسد برخی از این مدیران سیاسی هستند و اهداف سیاسی احمدی‌نژاد را دنبال  می‌کنند.

مطمئن باشید هر کجا مدیران سیاسی حضور داشته‌اند که اهداف سیاسی دولت قبل را دنبال می‌کرده‌اند توسط دولت تدبیر و امید تغییر کرده اند.دولت آقای روحانی دارای سعه صدر و نگاه وسیع است و تلاش می‌کند حلقه دولت را وسیع تر و فراخ تر کند و نه تنگ تر.آقای روحانی در ابتدای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کردند که من با «شمشیر» و «داس» نیامده‌ام.

  برخی از نزدیکان آقای روحانی عنوان کرده‌اند که کسانی که پیام 24خرداد92 را درک نکرده‌اند باید از قطار دولت پیاده شوند. این شائبه نیز وجود دارد که برخی از فرمانداران از یک شهر به شهر دیگر و یا از یک استان با استان دیگر منتقل شده‌اند. آیا چنین مساله‌ای صحت دارد؟

بسیاری از این افراد دارای تجربه 20سال مدیریتی در بخشداری‌ها و فرمانداری‌های کشور هستند و جز نیروهای کارآمد و امتحان پس‌داده نظام هستند. اغلب این افراد نیز سیاسی نیستند و افراد متخصصی محسوب می‌شوند. درنتیجه نمی‌توان با روی کارآمدن یک دولت، مدیران میانی را به صورت یکجا و بدون برنامه کنار گذاشت یا تغییر داد.ما نباید مدیران را با یک «شمشیر» کنار بزنیم. دولت تدبیر و امید که شعار خود را «اعتدال» قرار داده باید به جای «قدرت دافعه» از«قدرت جاذبه» که نتیجه بهتری خواهد داشت استفاده کند. برخی از افراد که در دولت گذشته حضور داشته‌اند هم‌اکنون با صداقت و با تمام توان خود تلاش می‌کنند به دولت تدبیر و امید کمک کنند.به نظر شما باید چنین افرادی را عزل و خانه‌نشین کرد. دولت آقای روحانی برای «درو کردن» نیامده است. بنده هم معتقدم کسی که پیام 24خرداد را درک نکرده است و حاضر نیست سیاست‌های دولت جدید را پیاده کند باید برود. اما کسی که صادقانه درحال خدمت و کمک کردن است نباید خانه‌نشین شود. مردم به همین دلیل به آقای روحانی رأی داده‌اند. ما نباید باحب و بغض سیاسی به مساله نگاه کنیم.

  برخی از مدیران زیرمجموعه شما مانند فرماندار بهارستان دارای رویکرد متفاوتی نسبت به دولت آقای روحانی بوده‌اند. آیا چنین چیزی صحت داشته است؟

 چنین مساله‌ای نبوده است. فرماندار بهارستان ازجمله مدیران بی‌حاشیه ما بوده است. بنده شخصا 14 فرماندار استان تهران را در همان ابتدا به دلیل همسو نبودن با سیاست‌های دولت کنار گذاشتم.

  عده‌ای معتقدند که برخی از این چهارده فرماندار دارای تخلفاتی بودند که تغییر کرده‌اند.

 خیر. این چهارده فرماندار به‌دلیل همسونبودن با سیاست‌های دولت تغییر کرده‌اند. بنده در همان ابتدای روی کار آمدن با مدیران خود دو شرط اساسی و کلی گذاشتم که در زمینه‌های مالی و اخلاقی تحت هر شرایطی اگر تخلفاتی صورت بگیرد، مدیران را برکنار می‌کنم.

  با این وجود شرایط دولت آقای روحانی نسبت به دولت‌های گذشته متفاوت بوده است. این دولت تنها دولتی بوده که از ابتدای روی کار آمدن خود با  انتقادهای زیادی روبه رو شده است. اغلب این انتقادها هم توسط تندروهای طرفدار تفکر احمدی‌نژاد صورت گرفته است.

 در هر نقطه‌ای که چنین وضعیتی وجود داشته است بدون شک تغییر صورت گرفته است.

  آقای رحمانی‌فضلی عنوان کرده‌اند که کسانی که قصد دارند از بدنه فرمانداری‌ها و استانداری‌ها جدا شوند باید از یک سال قبل استعفا بدهند.

 چنین چیزی نبوده است. منظور از این سخن این بوده که مدیران وزارت کشور اعم از فرمانداران و استانداران قبل از اینکه وارد انتخابات شوند استعفا دهند و سپس وارد مبارزات انتخاباتی شوند. دلیل این مساله هم این بود که حال و هوای انتخاباتی یک مدیر ممکن است باعث اخلال در روند مدیریتی آن مجموعه شود.

  انتخابات مجلس آینده یکی از مهم‌ترین بزنگاه‌های سیاسی دهه‌های اخیر کشور است.

اصلاح‌طلبان در صددهستند گام نخست خود در انتخابات ریاست‌جمهوری را با همسوکردن مجلس آینده با دولت تکمیل کنند و از سوی دیگر اصولگرایان تلاش می‌کنند شکست خود در انتخابات خرداد92 را جبران کنند. تحلیل شما به‌عنوان نماینده چهار دوره مجلس شورای اسلامی از این وضعیت چیست؟ استانداری تهران چه تمهیداتی برای این انتخابات در نظر گرفته است؟

من خوشحالم که چنین فضای رقابتی بی‌سابقه‌ای بین دو جریان سیاسی مهم کشور به وجود آمده است. در شرایط فعلی اصلاح‌طلبان با قدرت وارد عرصه انتخابات مجلس شده‌اند. اصلاح‌طلبان جریانی درون نظام و پیرو قانون اساسی کشور هستند. ما باید زمینه حضور پرقدرت جریان‌های درون نظام را در انتخابات آینده فراهم کنیم. باید اجازه داد مردم سرنوشت خود را مشخص کنند.آنچه به وظایف ما به‌عنوان وزارت کشور و استانداری تهران مربوط می‌شود صیانت از«حق الناس» بودن آرای مردم است. مقام معظم رهبری به واقع تکلیف همه ما را با عنوان این مطلب که رأی مردم«حق‌الناس» است مشخص کرده‌اند. همه ما موظف هستیم در این زمینه تلاش کنیم که«حق الناس» به معنای واقعی کلمه تبلور پیدا کند. وزارت کشور باید تمام توان خود را برای برگزاری یک انتخابات سالم و پرشور به کار بگیرد.در این زمینه ما به فرمانداران خود تأکید موکد کرده‌ایم که حق حضور در هیچ تشکل سیاسی را ندارند. وزارت کشور نیز این مساله را به صورت بخشنامه درآورده و به تمامی فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها ارسال کرده است.همه احزاب و جریان‌های سیاسی که دارای مجوز رسمی از وزارت کشور هستند مجاز هستند برای انتخابات آینده همایش و کنگره برگزار کنند و به تبیین عقاید و اهداف خود در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بپردازند. درعین حال تمامی جریان‌های سیاسی موظف هستند نسبت به «خط قرمزها» حساسیت داشته باشند و آنها را رعایت کنند.

  وزیر کشور عنوان کرده که برخی تلاش می‌کنند «پول کثیف» را وارد بازی‌های سیاسی کنند. از سوی دیگر آقای ترکان مشاور ارشد رئیس‌جمهور نیز از ورود «پول کثیف» به فضای انتخابات مجلس توسط عده‌ای خبر داده است. برنامه شما برای جلوگیری از ورود «پول کثیف» به فضای انتخابات چیست؟

هر انتخاباتی هزینه دارد. اغلب این هزینه‌ها هم توسط هواداران پرداخت می‌شود. سیاسی کردن این مساله و آن را به شکل «توپ فوتبال» درآوردن و به دیگری پاس دادن منطقی نیست.این مساله به هر دو جریان سیاسی کشور مربوط می‌شود و مختص به یک جریان و جناح نیست. هر دو جریان سیاسی برای انتخابات از هواداران خود از نظر مالی تغذیه می‌شوند.منظور آقای رحمانی فضلی این بوده که هر پولی که به حساب شخص خاصی واریز می‌شود باید مشخص و شفاف باشد و معلوم شود توسط چه شخص یا نهادی این پول پرداخت شده و از چه طریقی به دست آمده است. نمی توان پولی که از راه نامشروع به دست آمده را وارد انتخابات کرد. این مساله‌ای غیراخلاقی و غیرانسانی است و توسط نهادهای مسئول پیگیری خواهد شد.وزارت کشور،شورای نگهبان و مجلس باید نسبت به ورود «پول» به فضای انتخابات حساسیت داشته باشند و اجازه ندهند فضای انتخابات توسط عده ای معلوم الحال آلوده شوند. هدف از برگزاری انتخابات خدمت‌رسانی بیشتر و بهتر به مردم است. در نتیجه نباید خدمت به مردم تحت‌الشعاع مسائل حاشیه‌ای قرار بگیرد. میزان کمک به کاندیداهای انتخابات در اغلب کشورهای دنیا مشخص و معین است.در کشورهای اروپایی و آمریکا این کمک‌ها قابل پیگیری و شفاف است و میزان آن به افکار عمومی اعلام می‌شود.نظام سیاسی ما هم باید میزان این کمک‌ها را مشخص کند تا فضای سوءاستفاده به وجود نیاید.در برخی از کشورها مانند ترکیه، دولت بخشی از هزینه کسانی که رأی می‌آورند را تقبل می‌کند.ما نیز باید با توجه به پتانسیل‌های بومی خود راهکارهای مناسبی را برای این مساله در نظر بگیریم.بنده معتقدم اگر پول‌هایی که از راه‌های نامشروع به دست آمده وارد انتخابات مجلس شود تبعات بسیار سنگین و منفی با خود به همراه خواهد داشت.

  مجمع تشخیص مصلحت نظام درحال تغییر قانون انتخابات است. آیا تغییر قانون انتخابات برای انتخابات مجلس آینده نیز اجرا خواهد شد؟

 مجمع تشخیص مصلحت نظام نهاد بالادستی است و باید منتظر ماند و دید که در نهایت چه تصمیمی در این زمینه خواهد گرفت. از شواهد و قراین چنین به نظر می‌رسد که تصمیم مجمع برای تغییر قانون انتخابات بسیار جدی است. باید منتظر ماند و دید که آیا مصوبه مجمع به انتخابات مجلس آینده می‌رسد  یا خیر. البته در این زمینه وزارت کشور هم ایده‌های خاص خود را دارد که می‌تواند به مجمع کمک کند. فرصت این کار هم درشش ماه ابتدای سال مهیاست. بنده امیدوارم  تمامی این اتفاقات به پرشور برگزارشدن انتخابات کمک کند.

  یکی از انتقادهایی که برخی به دولت آقای روحانی وارد می‌دانند عدم استفاده از نیروهای جوان و عدم کادرسازی برای آینده بوده است. دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

دولت تدبیر و امید در ابتدای روی کارآمدن خود نیروهای باتجربه را به چند دلیل مورد استفاده قرار داد. مهم‌ترین دلیل این مساله نیز به‌هم ریختگی سازمانی و ساختاری در بخش‌های مختلف بود که  میراث به‌جا مانده از دولت قبل به‌شمار می‌رفت. اگر ما بدون نگاه جناحی و سیاسی به سال ابتدایی همه دولت‌ها توجه کنیم متوجه می‌شویم که تمامی دولت‌ها اعم از دولت آقای‌هاشمی، اصلاحات، احمدی‌نژاد و آقای روحانی در سال ابتدایی روی کارآمدن خود برخی از مدیران را تغییر داده‌اند. این تغییرات در دولت آقای احمدی‌نژاد به بالاترین میزان خود رسید. دولت آقای روحانی اما با سخت‌ترین وضعیت از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی روبه رو بود.در نتیجه تغییرات مدیریتی آقای روحانی به‌نوعی ضرورت برای دولت محسوب می‌شد که «کشتی به گل نشسته» دولت را به سرمنزل مقصود برساند. آقای روحانی برای این امر خطیر به مدیران باتجربه، کاربلد و امتحان پس داده نیاز داشت که از آزمون و خطا پرهیز شود. با این وجود سیاست دولت این بوده که در سال‌های دوم و سوم از مدیران جوان استفاده کند. هم اکنون که نزدیک به دو سال از عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد ما در حال تربیت کادرهای جوان برای آینده هستیم. این مساله به این معناست که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت تدبیر و امید تربیت مدیران جوان برای آینده کشور است. دولت آقای روحانی هیچ زمان نسبت به این مساله بی‌توجه نبوده است.

  آیا دولت در رد صلاحیت‌های احتمالی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دخالت می‌کند؟

بنده به عنوان یک کارشناس تنها می‌توانم پیش‌بینی کنم که احتمال توجه آقای رییس جمهور در این زمینه وجود خواهد داشت. ایشان حتما در این زمینه با رهبر معظم انقلاب و اعضای محترم شورای نگهبان مشورت خواهد کرد.احتمالا ملاک شورای محترم نگهبان سخنرانی مقام معظم رهبری در 29خرداد سال1388است. یعنی هرکس که بعد از سخنرانی و فصل الخطاب مقام معظم رهبری فعالیت غیرقانونی انجام داده است ممکن است تائید صلاحیت نشود اما کسانی که تا قبل از این سخنرانی در چارچوب قانون اساسی فعالیت می‌کرده‌اند و پس از سخنرانی رهبرمعظم انقلاب فعالیت‌های خود را متوقف کرده اند نباید رد صلاحیت شوند و بلکه باید فرصت خدمت به مردم به آنها داده شود.

  چرا برخی از کنسرت‌ها که دارای مجوز قانونی از دولت هستند لحظاتی قبل از برگزاری به دلایل نامعلومی لغو می‌شوند. نمونه این مساله در مشهد،بوشهر و به تازگی در دانشگاه شهید بهشتی و درباره کنسرت علیرضا قربانی صورت گرفت. دلیل این مساله چیست؟

هم وزیر کشور و هم فرمانده نیروی انتظامی همواره به این مساله تأکید داشته اند که کنسرت‌هایی که دارای مجوز قانونی هستند هیچ مانعی نباید ازبرگزاری این کنسرت‌ها جلوگیری کند.البته برخی در این زمینه بلافاصله فضا سازی می‌کنند و تمام مشکلات را متوجه دولت می‌کنند که صحیح نیست. درباره لغو کنسرت در دانشگاه شهید بهشتی بنده از اصل ماجرا بی‌اطلاع هستم اما گویا معاون فرهنگی دانشگاه این کنسرت را لغو کرده است که دلیل آن تغییر زمان برگزاری کنسرت بدون هماهنگی با این معاونت بوده است و از آنجا که همزمان با ایام فاطمیه شده است برگزاری آن به صلاح تشخیص داده نشده بود و البته اصل اشکال عدم هماهنگی در تغییر زمان برگزاری کنسرت مورد نظر بوده است.

  آیا شما با این مسائل برخورد می‌کنید؟

 ما این مساله را پیگیری می‌کنیم. اگر کنسرتی به صورت غیرقانونی لغو شده باشد بنده حتما رئیس دانشگاه را احضار می‌کنم و علت این مساله را جویا خواهم شد.

  جامعه هنری از شما انتقاد داشت که در سال گذشته در هیچ مراسم هنری حضور نداشتید.

امسال بنده دوست داشتم به جشنواره‌های هنری بروم اما فرصت کافی نداشتم و مسائل مهم‌تر استان را پیگیری می‌کردم. نرفتن من تنها به دلیل مشغله بالای کاری بوده است وگرنه دوست دارم در کنار هنرمندان باشم.

  بزرگ‌ترین شرکت تعاونی کشور به‌عنوان شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان تهران در آستانه تأسیس است. آیا تأسیس این شرکت در راستای اهداف «اقتصاد مقاومتی» صورت می‌گیرد؟

این ایده جدید دولت تدبیر و امید بوده است که آقای رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم پیگیر این قضیه هستند. ما هر چه مردم را درگیر مسائل اقتصادی و تعاونی کنیم در راستای اقتصاد مقاومتی تعریف می‌شود. این پروژه کار بزرگی بوده است که با استقبال مردم نیز روبه‌رو شده است. بنده امیدوارم این پروژه به اهداف متعالی خود توسط مردم جامه عمل بپوشاند.
 
دولت آقای روحانی از ابتدای روی کار آمدن خود با کارشکنی‌ها وانتقادهای مختلف افراد تندرو روبه‌رو بوده است. این مساله به‌خصوص در مجلس که شما چند دوره در آن حضور داشتید شدت بیشتری پیدا کرده است. دیدگاه شما درباره کارشکنی‌های سیاسی نسبت به دولت چیست؟

دولت تدبیر و امید با توجه به سخت‌گیری‌ها، کارشکنی‌ها و انتقادهای غیرمنصفانه‌ای که علیه آن صورت می‌گیرد هیچ‌گاه از هدف اصلی خود که خدمت به مردم و کشور است غافل نشده و همچنان در این راه با قدرت جلو می‌رود. آقای روحانی شاخص تدبیر در امور و تعقل هستند و اجازه افراط و تفریط به کسی نمی‌دهند. به همین دلیل دولت با وجود تحریم‌های گسترده و مخالفت‌های داخلی موفق شده جلوی تورم را بگیرد و تورم را کاهش بدهد. صندوق بین‌المللی پول رسما این وضعیت را به معجزه تشبیه کرده است. بنده هم معتقدم این یک معجزه اقتصادی بوده است.حرکت دولت در همه زمینه‌ها هوشمندانه بوده است. اگر در داخل کشور به‌جای کارشکنی به دولت کمک می‌شد حرکت هوشمندانه دولت قدرت و شتاب بیشتری به خود می‌گرفت.
نظرات بینندگان