arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۸۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۸ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۴

بعیدی نژاد: فکت شیت آمریکایی به هیچ وجه چارچوب مذاکرات نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: فکت شیت آمریکایی همانطور که مکررا بنده گفته ام و اعضای تیم مذاکره کننده بر آن تاکید کرده اند به هیچ وجه بیان کننده چارچوب مذاکراتی که کرده ایم، نیست.

حمید بعیدی نژاد عصریکشنبه در حاشیه همایش 'از ژنو تا لوزان' که در دانشگاه آزاد علوم پزشکی برگزار شد در جمع خبرنگاران درباره انتشار فکت شیت توسط آمریکا و تأکید مقامات این کشور بر درست بودن این فکت شیت و اینکه پای تک تک بندهای فکت شیت خود می ایستند گفت: طبیعی است که آنها پشت فکت شیتی که آن را منتشر کرده اند، بایستند، اما آن فکت شیت مورد تأیید ما نیست و روایت ما متفاوت است که در اظهارات مسئولانمان تبیین و تدوین شده است.

وی درمورد عمل به تعهدات طرف مقابل در توافق ژنو و آزاد سازی دارایی های ایران نیز گفت: توافق ژنو (برنامه اقدام مشترک) به طور کامل اجرایی شده و الان هم در حال اجرا است و تا 11 تیر ماه کماکان این توافق اجرایی خواهد بود و تا الان روند آن به خوبی پیش رفته است.

این عضو تیم مذاکره کننده در مورد اینکه دکتر صالحی گفته است فکت شیت ایرانی منتشر می شود گفت: تا آنجا که بنده در جریان هستم آقای دکتر صالحی گفته اند که مبانی فکت شیت ایرانی تهیه شده و در دسترس می باشد و به هر نحوی که مسوولان عالی رتبه نظام ضرورت و صلاح بدانند قابل انتشار است.

وی خاطرنشان کرد: به هر صورت ، اگر احساس بشود انتشار فکت شیت ایرانی بتواند برای مذاکرات در آینده موثر باشد، منتشر می شود و اما اگر احساس شود ممکن است یک حواشی ایجاد کند که نامناسب باشد این تصمیم در سطح عالی مقامات اتخاذ می شود.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به سؤالی درباره زمان اعلام توافق جامع و اجرای آن که برخی عنوان می کنند این فاصله 6 ماه است، خاطرنشان کرد: ما هنوز وارد جزییات نشدیم و آن اقداماتی که در تفاهم تدوین خواهد شد هنوز شروع نشده؛ پس نمی توان ارزیابی دقیق نسبت به زمان داشته باشیم. بنابراین، ارزیابی 6 ماه زمان ارزیابی واقع بینانه ای نیست و کوتاه تر از آن خواهد بود.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه درباره زمان و مکان دور بعدی مذاکرات نیز گفت: مذاکرات آینده در سطح معاونان خواهد بود اما زمان و مکان آن هنوز مشخص نشده است.

وی درباره لغو تحریم های اولیه یا ثانویه آمریکا گفت: تحریم های ثانویه در برابر تحریم های اولیه است و ما تحریم های ثانویه را دنبال می کنیم. تحریم های اولیه تحریم هایی است که دولت آمریکا و شرکت های آن در مبادلات تجاری با ایران وضع کرده اند که نیاز به مذاکرات دوجانبه دارد که به هیچ وجه در برنامه ما نیست زیرا این تحریم ها برای ما آشناست که از زمان گروگان گیری در اول انقلاب اعمال شده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان