arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۹۱۳۶
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۰۸ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۴

سنا با طرح نظارت بر توافق هسته‌ای موافقت کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کمیته روابط خارجی سنا روز سه‌شنبه به اتفاق آرا به طرحی رأی داد که در صورت تبدیل شدن به قانون، برداشته شدن تحریم‌ها را دستکم 30 روز به تعویق انداخته و به کنگره اجازه بررسی و رأی دادن به توافق را می‌دهد.

به گزارش فارس، کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز سه شنبه با طرح موسوم به قانون نظارت بر توافق هسته‌ای، موافقت کرد.

این طرح که توسط باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی و رابرت منندز سناتور ارشد دموکرات ارائه شده و مجموعا از سوی 21 سناتور به صورت مشترک مورد حمایت قرار دارد، دولت باراک اوباما را ملزم می‌کند در صورت حصول هرگونه توافقی با ایران، ظرف 5 روز آن را برای بررسی به کنگره ارائه دهد.

تبدیل این طرح به قانون، به آن معنی است که دولت باراک اوباما دستکم تا 30 روز امکان برداشتن تحریم‌های ایران را نخواهد داشت.

در این طرح دوره‌ای 52 روزه برای بررسی توافق هسته‌ای در نظر گرفته شده است. یک دستیار کورکر روز گذشته درباره دوره زمانی 52 روزه گفته بود کنگره برای نظارت بر این طرح و تصویب یا رد آن، 30 روز زمان دارد.

پس از آن در صورتی که کنگره با توافق با ایران مخالفت کرد، رئیس‌جمهور برای وتوی آن 12 روز زمان دارد. در صورتی که اوباما مخالفت کنگره را وتو کند، قانونگذاران 10 روز باقی‌مانده را زمان خواهند داشت تا با جمع‌آوری دستکم 67 رأی از مجموع 100 کرسی سنا (دو سوم آرا)، حق وتو را از اوباما سلب کنند.

این طرح که در ابتدا با مخالفت کاخ سفید مواجه شده بود، نهایتا روز سه‌شنبه پس از اعمال اصطلاحاتی، از جمله کاهش دوره ممنوعیت لغو تحریم از 60 به 30 روز، از سوی دولت آمریکا هم مورد موافقت قرار گرفت و جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد رئیس‌جمهور حاضر است این طرح را امضا کند.

در نشست روز سه‌شنبه کمیته 19 عضوی روابط خارجی سنا که به ریاست باب کورکر برگزار شد، نهایتا تمامی نمایندگان، از جمله 9 عضو دموکرات کمیته، با طرح موافقت کردند.

بر اساس مصوبه روز سه‌شنبه، رئیس‌جمهور آمریکا همچنین ملزم است تا هر 90 روز پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای را به کنگره گزارش دهد.

دو متممی که پیشتر گفته شده بود می‌تواند در نشست دیشب مورد بررسی قرار گرفته و تصویب شود، یکی مربوط به «پایان حمایت ایران از تروریسم» و دیگری «به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی ایران» بود.

متمم اول را جان باراسو سناتور جمهوری‌خواه ارائه کرده بود که با 13 رأی مخالف در برابر تنها 6 رأی موافق ناکام ماند.

مارکو روبیو دیگر سناتور جمهوری‌خواه هم تهدید کرده بود متممی در رابطه با به رسمیت شناختن اسرائیل ارائه می‌کند، اما نهایتا اعلام کرد از لحن طرح راضی است و این متمم را مطرح نمی‌کند.
نظرات بینندگان