arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۹۳۴۲
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۱ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۴

ادامه واکنش‌ها به طرح سنا؛ درخواست گروه ۷ از ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در پی تصویب طرحی در یک کمیته سنای آمریکا با هدف بازبینی توافق احتمالی آینده با ایران که مورد حمایت کاخ سفید قرار گرفت، جان کری ابراز اطمینان کرده که رئیس جمهور آمریکا خواهد توانست مذاکرات با ایران را به خوبی پیش ببرد.

به گزارش بی بی سی، همزمان اسرائیل از سازش دولت و کنگره در این زمینه استقبال کرده و وزیر خارجه ایران هم در واکنش به طرح سنا گفته است که کشورش باراک اوباما را مسئول اجرای توافق نهایی خواهد دانست.

کمیته روابط خارجی روز سه شنبه به اتفاق آرا "قانون بازبینی موافقتنامه اتمی ایران" را تایید کرد تا در صحن کامل سنا به رای گذاشته شود.

جان کری وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در نشست وزرای خارجه گروه ۷ در آلمان گفت: "دیروز سازشی در واشنگتن در ارتباط با نظر کنگره (در مورد مذاکرات ایران) صورت گرفت. ما مطمئن هستیم که رئیس جمهور قادر به مذاکره برای رسیدن به توافق (با ایران)، به طوری که جهان جای امن تری شود، خواهد بود."

فرانک والتر اشتاین مایر در لوبک آلمان، که محل برگزاری نشست گروه ۷ است، گفت که گفتگوهای ایران و قدرت ها برای تنظیم یک توافق جامع تا روز ۹ تیر - پایان ژوئن - قرار است هفته آینده از سر گرفته شود.

اشتاین مایر گفت "امید همه ما" در گروه ۷ این است که توافق با ایران "مشوقی برای رسیدن به راه حل هایی در مورد سایر مناقشه ها (در منطقه) شود."

گروه هفت کشور صنعتی ممتاز جهان در بیانیه پایانی خود از ایران خواست "نقشی سازنده و مسئولانه در منطقه ایفا کند."

اعضای این گروه تهران را ترغیب کردند "که فعالانه به تلاش های جامعه جهانی به رسیدن به یک راه حل سیاسی برای سوریه، حمایت از فرآیند آشتی در عراق و رد همه اقدامات تروریستی و گروه های تروریستی کمک کند."

آنها همچنین نوشتند:‌ "ما همچنین از ایران می خواهیم به تسهیل گفتگو میان مقام های مشروع و حوثی های یمن کمک برساند تا امکان رفع بحران فراهم شود."

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران خواستار تشکیل دولت جدید یمن با "مشارکت همه گروه‌های سیاسی یمنی" شده است.

واکنش اسرائیل
شتاین مایر گفت امید گروه ۷ این است که توافق با ایران "مشوقی برای رسیدن به راه حل هایی در مورد سایر مناقشه ها (در منطقه) شود."

از سوی دیگر در روز چهارشنبه دولت رژیم اسرائیل که به شدت با تفاهم لوزان مخالف است، از توافق کاخ سفید و سنا استقبال کرد.

یووال استاینیتز وزیر اطلاعات به رادیو اسرائیل گفت "مصالحه به دست آمده در سنا خوب و تحولی مهم است" و آن را "دستاوردی برای سیاست اسرائیل" توصیف کرد.

ظریف هم بعد از ظهر چهارشنبه در بازدیدی از لیسبون پرتغال در واکنش به این طرح گفت: "این وظیفه دولت آمریکاست که موافقتنامه های بین المللی اش را اجرا کند. و ما دولت آمریکا، رئیس جمهور ایالات متحده، را مسئول آن می دانیم."

ظریف همچنین گفت که دولت ایران طرح سنا را بررسی خواهد کرد تا ببیند تداخلی در توانایی رئیس جمهور آمریکا برای اجرای تعهدات آینده اش در قبال ایران ایجاد می کند یا خیر.

طرح سنا از رئیس جمهور آمریکا می خواهد ظرف پنج روز پس از رسیدن به توافق با ایران، متن موافقتنامه را برای بررسی تسلیم کنگره کند. این طرح روز سه شنبه با ۱۹ رای مثبت بدون مخالفت در کمیته روابط خارجی سنا تصویب شد.

انتظار می رود که این طرح با اکثریت قاطع آرا در سنا و مجلس نمایندگان کنگره تصویب شود و باراک اوباما گفته است که آن را امضا خواهد کرد. این درحالی است که اوباما تهدید کرده بود طرح اولیه برای نظارت بر توافق اتمی را وتو کند اما اکنون با اصلاحات وارده از آن حمایت کرده است.

کاخ سفید گفت که هرچند هنوز کاملا از طرح سنا خرسند نیست اما موضوع طرح دیگر تایید یا رد توافق نهایی با ایران نیست؛ بلکه هدف آن رای گیری در مورد حفظ یا رفع تحریم های کنگره علیه ایران است.

تحریم های وضع شده توسط کنگره بخش مهمی از مجازات های مالی علیه ایران هستند.

ایلان گلدنبرگ مقام سابق وزارت خارجه و پنتاگون که اکنون محقق مرکز "نیو امریکن سکوریتی" است به لس آنجلس تایمز گفت که این طرح "ضربه ای مرگبار برای مذاکرات یا حتی چیزی شبیه به ضربه ای مهلک" نیست اما "مانع غیرلازم دیگری در مذاکرات بسیار پیچیده ایجاد می کند."

شورای ملی ایرانیان آمریکا،‌ نایاک، هم که از روند مذاکرات حمایت می کند گفت که "این طرح مذاکرات دشوار با ایران را دشوارتر می کند."
نظرات بینندگان