arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۹۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۱ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۴

مخالفت دولت مستعفی یمن با طرح صلح ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی دولت مستعفی یمن که مورد حمایت عربستان سعودی است، شنبه شب اعلام کرد که طرح صلحی را که ایران برای حل و فصل بحران یمن به سازمان ملل ارائه داده است، نمی‌پذیرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، راجح بادی، سخنگوی دولت مستعفی یمن اعلام کرد که این دولت مخالف طرح صلح چهار بندی است که ایران برای حل بحران یمن ارائه داده است.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر برای توقف عملیات نظامی علیه یمنی‌ها و آغاز مذاکره میان طرف‌های درگیر طرح صلحی را ارائه داد.

وزارت خارجه ایران اعلام کرد که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران تماس تلفنی با یوسف بن علوی، همتای عمانی خود داشت که در این تماس بر آمادگی کامل ایران جهت ارائه تمامی کمک‌ها برای توقف عملیات نظامی علیه یمن و برگزاری مذاکرات میان تمامی طرف‌ها دراین کشور تاکید کرد.

پیشتر منابع خبری اعلام کردند که الجزایر دست به تحرکاتی می‌زند تا عربستان را قانع کند که فرصتی را برای آزمودن این طرح ایران جهت توقف درگیری‌ها در یمن بدهد.

ظریف روز جمعه به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل پیشنهادی را برای حل بحران یمن داد که شامل درخواست برای آتش‌بس، ارسال کمک‌ها به تمامی مناطق، بازگشت به مذاکرات و تشکیل دولت وحدت ملی می‌شد.

در همین حال حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران از سازمان ملل خواست تا کمیته حقیقت‌یابی را به یمن اعزام کند تا تحقیقاتی را در مورد هویت قربانیان حملات هوایی "طوفان قاطع" به یمن انجام دهد.

از سوی دیگر کاخ سفید اعلام کرد که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به این توافق دست یافت که راه‌حل سیاسی از طریق مذاکره برای تحقق صلح دائمی در یمن ضروری است.

از26 مارس جنگنده‌های ائتلاف "طوفان قاطع" تحت رهبری عربستان مناطق مختلف یمن را هدف قرار می‌دهند که این اقدام بنا به درخواست عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن برای مداخله نظامی در این کشور صورت گرفت.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان