arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۹۹۲۶
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۸ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۴

فرآیند بی‌قانونی برای رسیدن به قانونگذاری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شمار زیادی از داوطلبان نمایندگی مجلس دهم قبل از برگزاری انتخابات، تبلیغات زودهنگام خود را به شیوه های گوناگون از جمله دیدارهای خصوصی، دادن وعده رفع مشکلات منطقه، سفر به عتبات عالیات، عیادت از بیماران ویا حضور در مراسم های جشن وختم آغاز کرده اند.
 
به گزارش جام جم، تا اسفند ماه کمتر از یکسال به زمان انتخابات مجلس دهم باقی مانده اما زمزمه های نامزدهای انتخاباتی از هم اکنون تبدیل به تبلیغات علنی شده و برخی، در قالب احزاب و گروه ها و تعدادی نیز به پشتوانه حضور قومی و محلی ،عزم خود را برای حضور در مجلس آینده جزم کرده اند.

البته در میان طیف های سیاسی تنها اصلاح طلبان نیستند که اسب خود را برای انتخابات ریاست مجلس دهم زین کرده اند بلکه اصولگرایان و یا برخی طیف سومی ها نیزجلساتی را برای هماهنگی و وحدت در انتخابات پیش رو، آغاز کرده اند.

هرچند فرماندار تهران اعلام کرده است با تبلیغات زودرس انتخاباتی برخورد می شود اما شواهد وقرائن حاکی از آن است که با وجود تذکرات و برخوردها، همچنان کاندیداها به تلاش های خود برای رسیدن به صندلی های بهارستان ادامه می دهند و قانونگذاران آینده پایبندی، برای اجرای قانون قائل نیستند و تبلیغات به اصطلاح غیر رسمی ولی در واقع رسمی را آغاز نموده اند .

عیسی فرهادی فرماندار تهران در مصاحبه با ایسنا اعلام کرده که جلوی برگزاری همایش های انتخاباتی و یا هرگونه تجمع غیرقانونی و بدون مجوز گرفته می شود و تاکید کرد که برای وزارت کشور فرقی نمی کند که این گردهمایی ها مربوط به کدام گروه و یا جریان باشد.

موید حسینی صدر نماینده خوی در مجلس نهم در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه تبلیغات در شهرستان حوزه انتخابیه وی بصورت عملی از سوی برخی طیف های سیاسی آغاز شده و حتی مکان هایی بصورت رسمی برای تبلیغات انتخاب کرده اند گفت:این گروه ها بصورت رسمی پول میان مردم توزیع می کنند.

وی با اشاره به اینکه این افراد باید بدانند که چشمان شورای نگهبان رفتارها را رصد خواهد کرد افزود:در شهرستان خوی برخی حتی بصورت رایگان افراد را به سفرهای زیارتی می برند و رسما اعلام می کنند که کاندیدای انتخاباتی هستند.

وی در ادامه گفت:البته این نامزدها در برخی مواقع رسما به تخریب نماینده فعلی با شیطنت سازمان یافته اقدام می کنند و حتی برخی سایتهای خبری را در این زمینه راه اندازی کرده اند.

نماینده خوی با تاکید بر اینکه در چنین تبلیغاتی قانون ،شرع و اخلاق رعایت نمی شود افزود: متاسفانه تاکنون برخوردی با چنین تبلیغاتی از سوی مراجع قانونی صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد:وزارت کشور مسئول برخورد با تخلفات انتخاباتی است ولی متاسفانه حتی تذکر هم به این افراد که از هم اکنون بروشور انتخاباتی خود را توزیع کرده اند داده نشده است.

ناصر سودانی نماینده اهواز نیز در گفتگو با ما با اشاره به اینکه رعایت قانون، اولین شاخصه نامزدهای انتخابات مجلس است گفت: متاسفانه تعداد زیادی از کاندیداها و هواداران آنها در جهت تخریب افراد،فعالیتهایی را از سال گذشته شروع کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه تبلیغات زود هنگام خلاف قانون است افزود:کسی که با تخلف می خواهد وارد مجلس شود صلاحیت قانونگذاری را ندارد و مراجع قانونی باید با آن برخورد کنند.

سودانی در ادامه گفت: دیده شده که حتی برخی از نامزدها ستادهای خود را در ملا عام برپا کرده و جلساتشان را در قالب سخنرانی های انتخاباتی و تخریب نمایندگان فعلی دایر نموده اند.

حمیدرضا خصوصی ثانی نماینده صومعه سرا نیز گفت: تبلیغات زودرس در کشور ما تبدیل به یک سنت دیرینه شده وظاهرا این دوره نیزبی تاثیر از دوره های گذشته نیست.

وی با بیان اینکه با چنین شیوه هایی باید برخورد شود یادآور شد:البته مسئولان نظام بارها در این زمینه تذکراتی را داده اند اما کسانی که درجایگاه بازرسی و نظارت هستند باید بیشتر دقت کنند و مردم نیز باید در این زمینه هشیار باشند.
نظرات بینندگان