arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۵۵۴
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۸ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴

العربیه: کشورهای عربی لغو تحریم های ایران را مشروط می خواهند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شبکه العربیه گزارش داد: کشورهای غربی لغو تحریمهای اقتصادی علیه ایران را به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد پایبند بودن این کشور به توافقنامه جامع و آغاز کاهش توان هسته ای تهران مشروط می کنند.

به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران بر موضع این کشور درباره لزوم لغو همه تحریمهای اقتصادی در روز اجرای توافقنامه جامع هسته ای تاکید کرد.

هناء محمد بوخشم گزارشگر شبکه العربیه گفت: مذاکرات بین ایران و قدرت های بزرگ در وین به منظور دستیابی به توافقنامه نهایی از سر گرفته می شود تا بحران مستمر حدود یک دهه گذشته بین تهران و غرب پایان یابد. نشست وین در سطح معاونان وزرای امور خارجه در حالی برگزار می شود که سخنان متقابل دو طرف ادامه دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد شانس دستیابی به توافق تاریخی با ایران وجود دارد، هر چند که او باید جمهوریخواهان مخالف را راضی کند. در حالی که آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران هشدار داد توافقنامه چارچوب به نوبه خود دستیابی به توافقنامه جامع را تضمین نمی کند، حسن روحانی رئیس جمهور ایران ابراز خوشبینی کرد. روحانی در جاکارتا بر اراده خود برای دستیابی به توافقنامه نهایی که به نفع همه طرف هاست تاکید کرد.

گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: واشنگتن آمارهای دقیقی را درباره کاهش توان هسته ای ایران منتشر و تاکید کرد ذخایر اورانیوم غنی سازی شده ایران نود و هشت درصد کاهش خواهد یافت و تعداد دستگاه های سانتریفوژ از نوزده هزار دستگاه به شش هزار و صد و چهار می رسد. کشورهای غربی پیش شرط لغو تحریمها علیه ایران را آن می دانند که آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کند این کشور کاهش توان هسته ای خود را آغاز کرده است.

غربیها همچنین خواستار اعمال نظارت شدید بر برنامه هسته ای ایران هستند که تضمین کند از ساخت سلاح هسته ای در این کشور جلوگیری خواهد شد. ایران به شدت لغو تدریجی تحریمها را رد می کند و خواهان لغو فوری تحریمها بلافاصله پس از امضای توافقنامه جامع است.
نظرات بینندگان