arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴

جمهوريخواهان به دنبال کارشکنی علیه توافق هسته ای

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 خبرگزاری صدا و سیما - خبرگزاری رویترز در گزارشی از واشنگتن به قلم «پاتریشیا زنگرله» نوشت:
سناتورهای جمهوریخواه آمریکا روز پنجشنبه وعده دارند لایحه ای که به کنگره اجازه می دهد توافق هسته ای ایران را مورد بازنگری قرار دهد، سختگیرانه تر خواهند کرد.

این موضوع، احتمال وقوع درگیری میان دو جناح جمهوریخواه و دموکرات را افزایش می دهد و می تواند باعث پیچیده تر شدن این تلاش ها و کاهش اقبال تصویب این لایحه شود.

«میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه سنای آمریکا در این باره اعلام کرد در این خصوص انتظار «مناظره شدیدی» را در هفته آینده دارد.

وی در سخنرانی خود در سنای آمریکا در این باره گفت: «باید توجه داشته باشید که هیچ بخشی از قوانین، کامل نیست. سناتورهایی که همانند من، خواستار تشدید این لایحه هستند، در فرآیند دشوار الحاقیه، فرصت این اقدام را خواهند داشت. ما به زودی شاهد وقوع این فرآیند خواهیم بود.»

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هفته گذشته با 19 رای موافق و بدون رای مخالف، خواستار نسخه ای مصالحه شده از «قانون بررسی (بازنگری) هسته ای ایران» شد. این موضوع در کنگره آمریکا که شاهد اختلافات شدید میان دو جناح جمهوریخواه و دموکرات است، اقدامی کم نظیر و حاکی از اتحاد این دو جناح شمرده می شود.

حامیان این لایحه خواستار ادامه یافتن این تلاش ها هستند تا بدین ترتیب، نمایندگان کنگره بتوانند در خصوص موافقتنامه هسته ای ایران اعمال نظر کنند.

«باب کورکر» سناتور جمهوریخواه روز پنجشنبه گذشته زمانی که این لایحه را معرفی می کرد گفت: «بدون این لایحه، هیچ چیز نمی تواند مانع آن شود که رئیس جمهور، مردم آمریکا را دور نزند، به سرعت تحریم های اعمال شده توسط کنگره را لغو نکند و به صورت یکجانبه توافق با ایران را به اجرا نگذارد.»

جمهوریخواهان و دموکرات های کمیته روابط خارجی سنا توافق کردند بندهایی از این قانون را که مایه نگرانی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا شده بود حذف کنند. اوباما با هدف تلطیف مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای قدرتمند جهان، تهدید کرد این لایحه را وتو خواهد کرد.

پس از آنکه بسیاری از دموکرات ها به جمهوریخواهان پیوستند و از این لایحه مصالحه شده حمایت کردند، کاخ سفید در این باره اعلام کرد در صورتی که این لایحه بدون وقوع تغییرات عمده به تصویب برسد، اوباما نیز آن را امضا خواهدکرد.

شمار زیادی از جمهوریخواهان آمریکا اعلام کردند الحاقیه هایی را برای افزودن به این لایحه معرفی خواهند کرد که به احتمال زیاد باعث بیگانگی دموکرات ها خواهد شد. این الحاقیه ها شامل ابقای ماده ای خواهد بود که بر اساس آن، اوباما موظف است اطمینان حاصل کند ایران در حال حمایت از تروریسم در هیچ جای دنیا نیست.

از دیگر مواد این الحاقیه ها می توان به مواردی اشاره کرد که بر اساس آنها، ایران باید حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد و توافق هسته ای را به عنوان یک پیمان قلمداد کند.

این الحاقیه ها برای تصویب به حمایت 67 سناتور نیاز دارد. جمهوریخواهان 54 کرسی سنا را در اختیار دارند.

«جیم ریچ Jim Risch » سناتور جمهوریخواه، الحاقیه ای را معرفی کرد که خواهان آزادی سه آمریکایی می شود که در ایران در بازداشت به سر می برند. وی تاکید کرد این الحاقیه، تاکتیکی نیست که هدف نابودی این لایحه را پیگیری کند.

وی در این باره به خبرگزاری رویترز گفت: «این الحاقیه ایران را وادار می کند همانند همه شهروندهای خوب دنیا عمل کند.»

چند تن از نمایندگان دموکرات در این باره اعلام کردند در صورتی که این قوانین بیش از حد گرایش حزبی داشته باشد، حمایت خود را از آن پایان خواهند داد.

«رابرت منندز» سناتور دموکرات که یکی از تهیه کنندگان این لایحه است در این باره گفت: «من با الحاقیه ها مخالفت خواهم کرد و این کار را دست کم با رای خود انجام خواهم داد. به عقیده من، این الحاقیه ها، زهرآگین هستند.»
نظرات بینندگان