arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۶۶۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴

استانی شدن انتخابات ؛ مخالفان و موافقان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور دو نماینده موافق و مخالف این طرح در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما بحث و بررسی شد.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سیدشریف حسینی که به عنوان نماینده موافق این طرح در این برنامه حضور یافته بود گفت: طرح استانی شدن انتخابات از سال 91 توسط تعدادی از نمایندگان مجلس ارائه شد.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون هم دو هفته فرصت گذاشته ایم تا چنانچه نظرات اصلاحی درباره این طرح وجود داشته باشد ارائه شود تا بتوانیم طرح جامع، شفاف و کاملی را تقدیم صحن علنی مجلس و پس از تصویب تقدیم شورای نگهبان کنیم.
 
حسینی با تاکید بر اینکه با اجرای طرح استانی شدن انتخابات، سطح کیفی و کارایی مجلس شورای اسلامی افزایش می یابد، گفت: اکنون یکی از مشکلاتمان این است که نمایندگان مجلس به قانونگذاری که اصلی ترین وظیفه آنان است نمی رسند و بیشتر به حوزه های انتخابیه خود می پردازند.
 
وی افزود: در قانون، سه هفته کار در مجلس و یک هفته کار برای رسیدگی به حوزه انتخابیه برای نمایندگان مجلس پیش بینی شده است که اکنون این موضوع رعایت نمی شود.
 
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: استانی شدن انتخابات و نماینده استان بودن موجب می شود تا نمایندگان، تنها به حوزه انتخابیه خود توجه نکنند و به بقیه استان هم بپردازند.
 
حسینی افزود: اکنون سطح کیفی مجلس پایین آمده است زیرا دغدغه اصلی نمایندگان مجلس پرداختن به امور حوزه انتخابیه خودشان است و به وظیفه اصلی شان که قانونگذاری و آینده سازی کشور است توجه کمتری دارند و کار دوم آنان شده است.
 
وی اضافه کرد: اکنون در مجلس شورای اسلامی فقط ده نفر از نمایندگان تشخیص می دهند که باید برای آینده چه کار کنیم و 68 درصد از قوانینی را که بررسی می کنیم ، قوانین گذشته و تکراری است.
 
حسینی گفت: وجود قومیت های متفاوت در کشور، فرصت و ظرفیت است، همان گونه که در 8 سال دفاع مقدس همه آنها حضور داشتند.
 
وی افزود: اجرای طرح استانی شدن انتخابات از خرید و فروش آرا در شهرهای کوچک، جلوگیری می کند.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قدمت انتخاباتی در کشورمان، 107 سال و در عراق تنها 14 سال است اما انتخابات مجلس عراق به مراتب بهتر از بسیاری از کشورهاست.
 
حسینی گفت: باید از تجربیات انتخاباتی کشورهای مختلف استفاده کنیم و در دو هفته فرصتی که برای اصلاح این طرح داریم بهترین قانون انتخابات را تصویب کنیم و البته قبل از آن نظر شورای نگهبان را هم اخذ می کنیم.
 
وی افزود: با اجرای طرح استانی شدن انتخابات، توزیع امکانات، عادلانه می شود.
 
حسینی گفت: اکنون شهرهای بزرگ از جمله مرکز استان ها ، چند نماینده دارند در حالی که شهرهای کوچک، تنها یک نماینده دارد بنابراین آن چند نماینده با هم متحد می شوند و سعی می کنند بیشتر امکانات و اشتغال را در شهرهای حوزه انتخابیه خود ایجاد کنند.
 
وی با بیان اینکه اجرای طرح استانی شدن انتخابات به پیشرفت کشور کمک می کند  افزود: اما این طرح باید کامل، جامع و شفاف باشد و این نیاز به انجام کار تخصصی و کارشناسی دارد.
 
 مشارکت مردم پایین می آید
 
جواد جهانگیرزاده نماینده مخالف طرح استانی شدن انتخابات هم با حضور در این برنامه گفت: با اجرای طرح استانی شدن انتخابات ، مشارکت مردم پایین می آید.
 
وی افزود: مردم بر اساس علقه هایی از جمله قومی ، قبیله ای و خویشاوندی، نمایندگان خود را انتخاب می کنند.
 
جهانگیرزاده گفت: در بسیاری از شهرهای ما شکاف های قومی، مذهبی و یا منطقه ای وجود دارد و ما نباید به سمت فعال کردن این شکاف ها برویم.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی افزود: در همه جای دنیا ممکن است خرید و فروش رای اتفاق بیفتد اما آیا به خاطر چند موضوع کوچک می توان نظام انتخاباتی کشور را بدون ملاحظات سیاسی، امنیتی و اجتماعی به یک باره تغییر داد؟.
 
جهانگیرزاده در پاسخ به این پرسش که آیا تایید می کنید که خرید و فروش آراء وجود دارد؟ گفت: اینکه شورای نگهبان برخی از حوزه های انتخاباتی را ابطال می کند ناشی از چیست؟؛ این شورا برخی از حوزه ها را به علت رفتارهای نامناسب انتخاباتی از جانب نامزدها یا طرفداران، باطل می کند و این نشان می دهد مراقبت جدی وجود دارد تا این اتفاق نیفتد.
 
وی افزود: قانون موجود در زمینه انتخابات بسیار ساده و در عین حال پر از انتقاد است بنابراین با اصل موضوع که قانون انتخابات باید اصلاح شود موافقیم اما روش اصلاح آن این گونه نیست.
 
قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه باید از هر طرحی که منجر به افزایش کارآمدی کشور شود و به توسعه نظام حزبی در کشور کمک کند حمایت کنند.
 
جهانگیرزاده افزود: اگر به سمتی برویم که نظام انتخاباتی کشور را از قالب شخصی، قومی و قبیله ای در بیاوریم و به سمت حزبی و ائتلافی شده برویم حتما به نفع کشور خواهد بود.
 
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امیدواریم در این دو هفته که قرار است روی طرح استانی شدن انتخابات، کار تخصصی شود نظرات اصلاحی را در نظر بگیریم تا قانون مطلوب تری تصویب شود.
 
نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان هم در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره طرح استانی شدن انتخابات گفت: شورای نگهبان در این مرحله از فرآیند قانون گذاری هیچ دخالتی ندارد و باید منتظر باشیم تا این طرح همه مراحل خود را در مجلس شورای اسلامی طی کند.
 
وی افزود: تنها سابقه ای که درباره این طرح وجود دارد این است که شورای نگهبان در سال 86 درباره طرح مشابه ای اظهار نظر کرده است.
 
ابراهیمیان ادامه داد: برخی ایرادات از جمله اصل 65 قانون اساسی و مربوط به تحمیل هزینه ها در قالب طرح بود و یا اصل 62 قانون اساسی، بنابراین امکان این که طرح استانی شدن انتخابات رد شود وجود دارد.
 
وی گفت: ایرادات دیگری که نقش محوری در اظهار نظر شورای نگهبان داشت مربوط به بندهایی از اصل سوم قانون اساسی به ویژه بند 8 بود که مقرر می دارد مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی خویش و بند 9 و بند پانزدهم این اصل و همچنین اصل ششم قانون اساسی است.
 
سخنگوی شورای نگهبان افزود: نظر شورای نگهبان در آن زمان این بود که اجرای طرح استانی شدن انتخابات موجب کمتر شدن مشارکت مردم در انتخابات می شود.
 
وی گفت: در اصل ششم قانون اساسی هم اتکا به آرای عمومی مورد توجه قرار گرفته است و استباط شورای نگهبان این بود که اجرای این طرح موجب تقلیل اتکا به آرای عمومی و کاهش مشارکت خواهد شد.

نظرات بینندگان