arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۷۲۲
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴

پیرمردهای قلابی سارق دستگیر شدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دزدان تفنگدار كه با نقشه‌اي ماهرانه، سناريوي سرقت ٤٠ كيلو طلا از يك کارگاه  طلافروشي در بازار تهران را اجرا کرده بودند، صبح روز پنجشنبه بار دیگر  به محل سرقت بازگشتند، اما اين‌بار با دست و پاي زنجير شده تا صحنه سرقت  خود را بازسازی کنند. اين ٦ دزد مسلح كه با تغییر چهره اعتماد کارگران طلافروشی را جلب کرده بودند، دست و پاي طلافروش و كارگرانش را بستند و  موفق به سرقت ٤٠ كيلو طلا شدند. این مردان  تنها توانستند ٤٤ روز از چنگال قانون فرار كنند. حتي سفر به خارج از كشور هم، اين ٦ دزد را از مهلكه نجات نداد و آنها صبح روز پنجشنبه دستبند به دست در ميان انبوه جمعيت بازار تهران، صحنه سرقت را بازسازي كردند.

بازسازی صحنه
صبح روز پنجشنبه سوم ارديبهشت‌ماه امسال بازار تهران بيشتر از هر روز با انبوه جمعيت روبه‌رو بود. كوچه خادم خيابان ناصر در بازار تهران هجوم مردمي را نشان مي‌داد كه اين‌بار نه براي خريد بلكه براي تماشاي گرفتار شدن ٦ دزد خشن به آنجا آمده بودند. ٦ دزدي كه ٤٤ روز  پيش وحشت را به جان مغازه‌داران بازار تهران انداختند و با نقشه زيركانه خود صاحب يك طلافروشي را شوكه كردند. قرار بود ٦ دزد مسلح دستبند به دست از سوي ماموران پليس به آن كوچه منتقل شوند تا صحنه يكي از سرقت‌هاي مسلحانه خود را براي پليس بازسازي كنند. سرقتي كه حاصل آن ٤٠ كيلو طلا بود.

ماجراي اين سرقت مسلحانه به ٤٤ روز پيش يعني بيستم اسفند ماه ‌سال گذشته برمي‌گردد. ساعت ١٦ آن روز سه مرد وارد يك مغازه طلا فروشي در كوچه خادم خيابان ناصر بازار شدند. هنوز چند دقيقه از ورود اين مردان به مغازه نگذشته بود كه صداي فريادهاي صاحب طلافروشي و كارگران آنجا توجه مغازه‌داران را به خود جلب كرد و همه به مغازه اين مرد رفتند. بسته بودن دست و پاي صاحب مغازه و كارگران كافي بود تا راز يك سرقت مسلحانه فاش شود. با اظهارات مرد طلا‌فروش كه خيلي شوكه شده بود، مشخص شد كه سه نفر به بهانه خرید طلا وارد مغازه او شده و با تهدید اسلحه اقدام به بستن دست و پای مالباخته و كارگران کرده بودند و پس از سرقت ده‌ها کیلوگرم طلا از محل متواری شدند. هيچ كس نتوانسته بود متوجه حضور دزدان مسلح شود و ردي از آنها به‌دست آورد.

یک توافق صوری
خيلي زود موضوع به کلانتری ١١٣ بازار اعلام شد و ماموران پليس وارد ماجرا شدند. با حضور ماموران کلانتری در محل سرقت مالباخته  پرده از ماجراي سرقت برداشت و گفت: «ده روز پیش از سرقت، مردي که خود را یثربی معرفی کرده بود به مغازه طلافروشی من آمد و گفت كه قصد خرید بیش از ١٠ کیلو گرم طلای ساخته شده برای مغازه طلافروشی در یکی از شهرهای شمال غرب کشور را دارد. پس از توافق اولیه بر سر قیمت خرید طلا، چند روز بعد این مرد به همراه سه نفر دیگر باز هم به طلافروشی من آمدند و پس از انتخاب نمونه‌های طلا، ادعا كردند که قصد شرکت در مراسم ختم یکی از بستگان خود در شهرستان را دارند و به همين دليل ٤ کیلوگرم شمش طلا را به صورت امانت در اختیار من گذاشتند و گفتند که روز تحویل طلاهای سفارش شده، شمش‌های طلا را نیز پس خواهد گرفت. روز حادثه  مرد مشتری  به همراه دو نفر به طلافروشی من آمدند. ابتدا بر سر قیمت نهایی طلاها توافق کردیم اما زمانی‌که منتظر تحویل گرفتن پول طلاها بودیم، در يك لحظه هر سه نفر اسلحه  کمری را از زیر لباس‌های خود بيرون كشيدند و با تهدید، دست و پای من و کارگران طلافروشی را بسته و پس از آن اقدام به سرقت بیش از ٤٠ کیلو گرم طلا از محل كرده و به سرعت متواری شدند.»

بررسی دوربین‌های مداربسته
پس از اظهارات مرد طلافروش با توجه به شیوه و شگرد سرقت، کارآگاهان در اولین مرحله به بررسی تصاویر دوربین‌های مداربسته محل سرقت و همچنین محدوده آن پرداختند و مشخص شد که علاوه بر سه سارقی که اقدام به سرقت از داخل طلافروشی کرده‌اند، دو همدست آنها نیز در مقابل در ورودی ساختمان حضور داشته‌اند.

سابقه‌دار بودن يكي از سارقان مسلح كافي بود تا اولين سرنخ پيش روي پليس و بازپرس قرار بگيرد. چهره شهاب ٤٩ ساله كه از مجرمان سابقه دار در زمینه ارتکاب سرقت‌های مسلحانه بود و پیش از این در سال‌های ٨١، ٨٣ و ٨٤ توسط کارآگاهان اداره یکم دستگیر شده بود، پليس را به دستگيري دزدان مسلح نزديك‌تر كرد.

ردپای ٤ برادر سارق
با شناسایی شهاب، کارآگاهان با بررسی پرونده‌اش اطلاع پیدا کردند که او در‌ سال ٨٣، با مردي به نام محمدرضا دست به سرقت مسلحانه زده و پس از آن دستگیر و روانه زندان شده است؛ بنابراين با انجام تحقیقات درباره نقش احتمالی محمدرضا در سرقت از طلافروشی، مشخص شد که وی به همراه سه برادر خود به نام‌های نوید، علیرضا و حسام ناپدید شده‌اند.

همين موضوع كافي بود تا فرضيه مشارکت چهار برادر در سرقت قوت بگيرد و تحقیقات براي شناسایی مخفیگاه آنها آغاز شود. در نهايت پس از اقدامات لازم، مخفیگاه اين چهار برادر به همراه شهاب در مناطق دهکده المپیک، بلوار فردوس، گلوبندک و همچنین یکی از شهرهای شمال غرب کشور شناسایی شد.  اين ٥ نفر در چند عملیات همزمان درست رأس ساعت ٤ صبح روز ٣ ارديبهشت در مخفیگاه‌هایشان دستگیر شدند.

خرید خودروی لوکس با طلاهای سرقتی
در بازرسی از مخفیگاه شهاب، علاوه بر اينكه مقاديري از طلا و جواهرات سرقت شده كشف شد، یک خودروی بنز مدل ٢٠١٢ و همچنین یک موتورسیکلت پيدا شد که با اعتراف شهاب مشخص شد به ترتیب به مبلغ ٢١٥ و ٣٠‌میلیون تومان از پول حاصل از فروش طلا و جواهرات سرقتی خریداری شده‌اند.

در همان لحظات اولیه دستگیری متهمان، يك همدست ديگر نيز كه تصويرش در دوربين مداربسته مشاهده نشده بود از سوي شهاب معرفي شد که بلافاصله این مرد نیز در همان تاریخ دستگیر شد.

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به این موضوع که تحقیقات از متهمان در مراحل اولیه قرار دارد، گفت: «در حال حاضر هر ٦ متهم پرونده به مشارکت در سرقت مسلحانه در منطقه بازار تهران اعتراف كرده‌اند که دستور بازداشت موقت از سوی مقام قضايي صادر و هر ٦ متهم براي انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار اداره یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دارند.»

تعطیلات نوروزی دزدان در خارج از کشور
در ادامه سردار حسین ساجدی‌نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ همزمان با بازسازی صحنه سرقت مسلحانه از طلافروشی بازار، گفت: « کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی در کمتر از یک هفته موفق به شناسایی متهمان شدند. اما متاسفانه از آنجایی که برخی از اعضای باند سارقان بعد از سرقت براي تعطيلات عيد به خارج از كشور رفته بودند و امکان دسترسی به آنها وجود نداشت، عمليات دستگيري آنها با تعويق روبه‌رو شد و ماموران پلیس سرانجام پس از عيد و اطمينان از اينكه همه آنها به كشور بازگشته‌اند، با انجام فعالیت‌های عملیاتی موفق شدند ۶ نفر از سارقان را که روز حادثه با استفاده از گریم پیری نقشه خود را عملی کرده بودند، شناسایی کرده و با انجام یک عملیات منسجم و هماهنگ، آنها را دستگیر کنند. »

فرمانده انتظامی تهران بزرگ تاکید کرد: « ۵ متهم  در تهران و یک نفر در تبريز دستگیر شد و متهمان روز پنجشنبه برای بازسازی صحنه سرقت به محل کارگاه طلاسازی منتقل شدند. »
وی گفت: «متهمان دستگیر شده که در روز سرقت، گریم داشتند، پس از بازسازی صحنه برای پیگیری‌های قضایی به مراجع قضایی معرفی و تحویل داده خواهند شد. » ساجدی نیا با اشاره به این‌که دو نفر از اعضای این باند ۶ نفره سابقه سرقت مسلحانه داشته‌اند و مدتی را نیز در زندان سپری کرده بودند، از قوه قضائیه درخواست کرد افرادی را که دارای سابقه هستند و قبلا مبادرت به سرقت مسلحانه کرده‌اند، هر چه سریعتر به اشد مجازات رسانده تا درس عبرتی برای سایرین باشند.

وی گفت: «سیستم‌های امنیتی کارگاه طلاسازی مناسب نبود و این سارقان با نقشه از قبل تعیین شده و با اشاره به این‌که توانسته بودند اعتماد دو نفر از کارگران کارگاه را جلب کنند، موفق به حضور در کارگاه و انجام سرقت شده بودند. »

مقداری از طلاهای سرقت شده کشف شده و تلاش برای یافتن بقیه طلاها همچنان ادامه دارد.  این درحالی است که در ۶‌ سال گذشته خوشبختانه هر سرقتی که در زمینه طلافروشی‌ها به پلیس اطلاع داده شده، ماموران پلیس موفق به کشف و شناسایی متهمان آن شده‌اند.

منبع: شهروند
نظرات بینندگان